В листопаді в Городенці (Івано-Франківська обл.) 9-12 листопада та Києві 16-19 листопада наживо пройшли семінари “Біографія і чотири темпераменти – Темпераменти та вікові особливості людини“. Вів семінар Жан-П’єр Карон (більше сорока років є консультантом з розвитку людини і організацій за методом Лівехуда, керівником соціальної секції Франції, віце-президентом та співзасновником етичного банку Франції “La NEF”).

Ми ознайомились з підходами до розуміння вікових періодів в житті людини (або «біографії») і зробили перші кроки у пізнанні темпераментів людини.

Відправною точкою пізнання розвитку і змін в біографії людини є думка про те, що можна знайти загальні закони перебігу життя. І, хоча форми і деталі біографій різних людей є особливими, проте, є спільні риси, які кожен може розпізнати, щоб керувати власним розвитком.

Кожна фаза біографії закінчується кризою, яка фактично оголошує наступну фазу. Найвідоміша криза – це криза середнього віку.
У «біографічному» підході, людське життя розглядається, як процес навчання на різних, дедалі «тонших» рівнях, які чередуються один за одним. Важливо заздалегідь знати виклики кожного періоду!

На семінарі використовували семирічний поділ, або семиліття, а також антропософський підхід.

Вивчення темпераментів важливе з поведінкової точки зору, оскільки вони визначають те, як людина стоїть у житті та взаємодіє з іншими. Чотири темпераменти були відомі за часів античності (про них писав, зокрема, Гіппократ), але були забуті. Проте, вони є важливим ключем до самопізнання, до пізнання власної динаміки дій, а також до розуміння причин труднощів, як у особистих стосунках, так і, конфліктах у групі.

ЯКІ ЗАПИТАННЯ ставили СОБІ ЩОДО ЦИХ ДВОХ ПІДХОДІВ?

Біографія:

  • Чи можна взагалі говорити про фази біографії, і як їх можна охарактеризувати?
  • Який зв’язок є між здоров’ям та віком? Як подолати «кризу середнього віку»?
  • Коли і як виникають біографічні кризи?
  • З чим ми будемо постійно стикатися?
  • Що нам потрібно систематично напрацьовувати у свої 30, 50 років, тощо?
  • Як розвиватися після середнього віку?
  • Чи є біографічний розвиток подружжя?

Темпераменти:

  • Які основні характеристики кожного темпераменту; їх плюси і мінуси?
  • На якому рівні людської конституції вони закріплені?
  • Чи можна змінити свій темперамент?
  • Як можна працювати з темпераментами у вихованні, та й пізніше, в дорослому віці?
  • Якими є аспекти людських стосунків у роботі з темпераментами?
  • Як кожен темперамент зокрема бачить інших?

Десять учасників отримали сертифікати: