Переживання природи і природниче виховання

Природа. Нею ми насолоджує­мося під час відпусток чи канікул. Ми вирушаємо для відпочинку в гори, в ліс, і тепло сонця та прохо­лода вітру пестять нашу шкіру. Спів птахів і шурхіт листя заміню­ють гуркіт міста. Якщо потала­нить, то ми навіть можемо натра­пити на рідкісну рослину або спо­стерегти політ гордого птаха. Місцем, де ми найчастіше пережи­ваємо «природу», є заповідники.

А дерево біля нашого будинку або простенькі квіточки край доро­ги — хіба це не природа? Найчасті­ше, проходячи повз них, ми не по­мічаємо їх, але наша дитина тягне нас назад, зацікавлено розглядаю­чи мурашок, що прорили серед бру­ківки свою нірку. Ми навчилися лю­бити природу як простір для ігор, по­дорожей чи відпочинку. Дехто по­глиблює свої зацікавлення через мікроскоп чи енциклопедію рослин. Між людиною і природою зав’язу­ються стосунки, у яких природа ви­ражає себе через нас.

Але сьогодні вже неможливо зі спокійним серцем і далі плекати своє романтичне ставлення до при­роди, закриваючи очі на наслідки людських дій, які призводять до руй­нування і засмічення довкілля. Чи потребуємо ми заповідників лише для гармонійного розвитку природи подалі від людини? Чи поняття «людського оточення» можемо виз­начити лишень як бруківку та сміття? Чи є людина за своєю суттю воро­жою до природи істотою, і заглиб­лення у таємниці природи — це спра­ва лише вибраних спеціалістів-природодослідників? Такі питання по­роджують дискусію. 

Природу слід розуміти з людиною чи без неї?

Звичайно, у природовихованні наших дітей головну роль відіграє наше власне ставлення і здорове відчуття природи. Але над цим повин­но завжди стояти питання: яку відпо­відальність за життя на землі ми приймаємо на себе? Адже природ­ниче виховання — це не лише наші почуття і миттєві вчинки, а й дум­ки про відносини людини з приро­дою і їх відображення в наших діях.

Якщо зазирнути в історію, то мож­на побачити часи, у яких людина внут­рішньо відчувала себе єдиною із сила­ми природи. У деяких культурах ще й досі живе ця свідомість «золотого віку», коли людина відчуває свою братню спорідненість з твариною. Пра­давні сили — боги — промовляли через вітер, грім та блискавку і жили у ланд­шафті, у вітрі, дощі та горах.

У той час людина почувала себе єдиною із цими прасилами, розумі­ючи власне дихання, шум крові і гос­трий погляд ока як властивості цих богів, а у гніві, радості, страхові і вдяч­ності вгадувала їхню присутність. На рівні фізичного тіла вона відчувала все, що повинно відбутися, і у власних діях керувалася інтуїцією та ясним відчу­ванням (hellfuehlerisch). Аж до нашо­го сторіччя це описують досліджен­ня культур австралійських абори­генів, бушменів Південної Африки та деяких індіанських племен.

Первісна культура землеробства сьогодні перетворилася на лише споживацьке ставлення до землі, яке забуває необхідність піклуватися пронеї, а лише користується її дарами. Ті ж ,хто справді заглибився в методи прадавнього сільського господарства, повідомляють про дуже конк­ретні знання природи, що були підкріплені у давніх людей ритуала­ми. До землі, до неба і вогню у свя­щеннодійствах зверталися люди ба­гатьох культур, благоговійно проха­ючи їх об’єднатися з людськими зу­силлями для створення порядку між силами життя і смерті. Людські дії намагалися привести у відповідність з гармонією та колообігом природи.

Одночасно з розширенням мож­ливостей людини природничонаукове мислення змінило і людську свідомість у її ставленні до приро­ди. Природа все більше перетворю­валася на об’єкт наукового дослідження, і благоговійне релігійне сприйняття світу ставало механізо­ваним та автоматизованим. Так ви­ник розлад між божественним стра­хом людини перед природою і нау­ковим мисленням, яке стимулюєть­ся технікою, що поставила собі за мету підкорити світ і всесвіт. Цю су­перечність ми спостерігаємо сьо­годні й у самих себе як відчудження від себе і від природи. У своїх почуттях романтики, які тужать за цією втраченою єдністю з природою, у той час як наше мислення абстрагує світ до механічного годинника, молеку­ли чи формули, відокремлю­ючи в такий спосіб світ від людського єства. У своїх діях ми не усвідомлюємо наслідків, прагнучи одержати від приро­ди лише прибуток, споживаючи природні ресурси, не піклуючись про їхню заміну. Так егої­стично і недалекоглядно ми керуємося лише нашими по­требами. Моральність – це не лише напучення та мора­лізації.

Моральність – це приведення до гармонії на­ших дій, почуттів та думок. 

Саме це і є життєвим завданням виховання та самовихо­вання.

Таким чином, завданням вихователя є супроводжува­ти зустріч дитини з приро­дою спочатку через чуттєвий досвід, а вже потім поступо­во приводити її до мисленного сприйняття світу, так, як його сьогодні розглядають природничі науки. Цей шлях (від чуттєвого досвіду до ут­ворення думок) посідає важ­ливе місце у концепції вальдорфської педагогіки, оскільки ґрунтується на знанні того, що власне спро­можність судження починає прояв­лятися у дитини на 12-му році жит­тя із першими ознаками причинно-наслідкового мислення. І лише у 21 рік судження стають самостійни­ми. Свобода судження тепер є завданням усього подальшого життя. Як ми підготовляємо цю здатність судження? Якою мірою вільним буде майбутній дорослий, щоб приймати правильні рішення стосовно приро­ди та інших людей?

Цей перехід (від відчуття до мислення) у вальдорфській педагогіці особливо плекають, щоб попереди­ти майбутні недалекоглядні рішення, які виникають десь між почуттями і домислами школярської науки. А простір для розмов і різнобічних ду­мок виникає завдяки формуванню певного ставлення до людини.

 Переклав з німецької Микола Шпак
Вперше опубліковано в журналі “Дитина”, №3, 1999 р.