Сьогодні ми спілкуємося з лікарем одеської школи «Ступени» Наталією Ярмоленко.
Раніше ми торкнулися загальних, основоположних тем – про роль лікаря у вальдорфській школі, про деякі позиції антропософської медицини, а саме про шкідливість раннього навчання дітей до 7 років. Сьогодні ми, як і обіцяли, вирішили розглянути одну конкретну і, на наш погляд, дуже актуальну медичну проблему. Отже – мова про поставу.
– Наталю, комусь може здатися, що порушення постави – це не найстрашніше, що може статися з дитиною, і сама проблема сильно перебільшена…
– Напевне, слово «найстрашніше» я теж не стала б вживати, але те, що постава – це одна з найважливіших складових розвитку дитини, правда. Все, що пов’язане з хребтом і поставою, прямо впливає на майбутнє здоров’я дитини і на долю. Недарма в багатьох традиціях хребет називають «органом долі», і справді, наша постава тісно пов’язана з тим, як ми йдемо по життю, як витримуємо його удари, підйоми і спади.
У дитячому віці порушення постави – одна з найбільш частих патологій. Якщо правильно перевіряти, то її можна віднайти у кожної другої дитини.
Йдеться не лише про сколіоз: сутулість, увігнута чи пласка спина – це також не безневинні порушення.
Традиційна медицина пояснює причини їх виникнення виключно механічними факторами: дитина швидко росте, м’язова тканина не встигає за ростом скелета тощо. Звідси робляться висновки про те, що такими ж механічними методами можна і попередити порушення постави – досить лише правильно підібрати висоту парти або стола, змінити портфель на рюкзак, зайнятися спортом. Але навіть серед тих, хто дотримується цих вимог, порушення спостерігається з не меншою частотою. Зручне робоче місце і хороший рюкзак – це дійсно правильно. Але що ж іще впливає на поставу?
– До речі, існує думка, що це порушення постави характерне саме для шкільного віку, у маленьких дітей воно зустрічається значно рідше. Чи так це насправді?
– Так, за винятком деяких вроджених патологій, у дітей до семи років порушення постави зустрічається вкрай рідко. Виникає питання: чи не існує взаємозв’язку між методами виховання і навчання в школі та поставою?
Спробуємо підійти до цього питання здалеку. Порушення постави зустрічається лише у людей. Тварина всіма чотирма кінцівками включена в силу земного тяжіння, тому вона має стабільну рівновагу. З випрямленням і збільшенням руки не лише для праці, але й для душевного життя (а наша жестикуляція – це душевні прояви) людина втратила стабільну рівновагу. Ця рівновага стала лабільною – ми її завжди ніби шукаємо, підтримуємо. Іншими словами, прямостояння – це не лише «дар еволюції». Це те, що вимагає зусиль, формується в розвитку. Людина не народжується з готовою поставою – у немовляти хребет являє собою пряму лінію без вигинів (їх розвиток відбувається поступово, на першому році життя). Дитина вчиться тримати голівку, сидіти, повзати, стояти. Формування кісткової системи, зокрема й постави, закінчується лише у 21 рік.
Підтримка рівноваги – це не лише прямостояння. Це постійний пошук середини між усіма полярностями організму. Те, що ми його не завжди усвідомлюємо, не означає, що його немає. Хребет – це центральне місце організму, його стрижень, опора (недарма російське слово «осанка» походить від слова «ось» – те, що нас утримує). Це ніби місточок між полюсом легкості (нагорі) і полюсом земної ваги (знизу), між нервово-чуттєвою стороною людини і системою обміну речовин. Це кордон між правим боком людського тіла, що пов’язаний з вольовою діяльністю у зовнішньому світі, і лівим – більше пов’язаним з нашим внутрішнім світом і душевним життям.
Таким чином, стан хребта – це показник здатності (а у майбутньому і вміння) людини в усьому приходити до рівноваги, не впадати в жодну крайність, бути гнучким у прямому й переносному значенні цього слова.
– Якщо я Вас правильно зрозуміла, у нашому хребті, у нашій поставі особливо яскраво виявляються взаємозв’язок фізіології і душевного життя?
– Я зараз спробую прослідкувати цей взаємозв’язок. Наше душевне життя розгортається між крайніми проявами– від радості і веселощів до печалі або ж, наприклад, страху. Все це тісно пов’язане з процесом дихання. Те, як ми дихаємо, залежить від того, що ми відчуваємо. Сміх супроводжується посиленим видихом (ха-ха-ха!), сум – вдихом (згадайте про схлипування чи «перехоплення» подиху від страху). Можна сказати, що дихання – це фізіологічна основа душевного життя. Якщо бути уважним, то можна помітити, що хребет рухається разом з легенями: глибокий вдих – ми випрямляємося, видих–згинаємося. Тобто наше дихання впливає на нашу поставу, недарма Рудольф Штайнер говорив про те, що головне завдання вальдорфської педагогіки – навчити дитину правильно дихати. Але він мав на увазі аж ніяк не дихальні вправи, а інші прояви правильного чергування вдиху і видиху. Ритмічна зміна видів діяльності (мисленнєвоі і вольової) впродовж навчального дня, багаті душевні переживання в процесі сприйняття навчального матеріалу – все це дозволяє дитині, проходячи через полярні стани, вчитися знаходити «золоту середину», а це, напевне, – найголовніше, що знадобиться їй у житті. Бути негнучким, твердим як кремінь, бачити лише чорно-біле – так само погано, як і бути «зігнутим» або «зламаним» життям. Людина завжди повинна перебувати у гнучкому, рухливому стані, неоднозначно реагувати на те, що відбувається довкола. І хребет тут є «лакмусовим папірцем» нашого душевного здоров’я. Уміння тримати спину – це вміння тримати себе (ще раз наголошу – це не значить бути прямим як дошка). Саме вміння тримати себе, не впадати у крайнощі є свідченням сили особистого «Я», наявності внутрішнього стрижня, власної індивідуальності. Наприклад, – всупереч сталим стереотипам – яскрава, екзальтована особистість не завжди означає «сильна», скоріше – навпаки.
– Та повернемося до шкільного віку, який якраз і виявляє проблеми наших дітей…
– Коли я говорила про здатність в усьому приходити до рівноваги, то мала на увазі, що школа найчастіше якраз і позбавляє дітей такої можливості. Надмір інформації, що приймається без глибокого переживання, без задіювання почуттів (чомусь саме така інформація називається знаннями), лягає непосильною ношею на дитину, тисне на неї. Однобокі інтелектуальні навантаження – це та крайність, в яку впала наша система освіти. У вальдорфській школі викладання будується так, щоб задіювалося не лише мислення, але й вольові та душевні сили людини. Можна говорити про те, що ця педагогіка є профілактикою порушень постави у дітей.
На закінчення хочу просто підсумувати сказане. Отже, на формування хребта впливають не лише механічні фактори, але, передусім, і душевні – середовище, в якому росте дитина, стиль виховання, методи навчання. Постава свідчить і про індивідуальні якості людини.
– Велике спасибі за розмову і – до зустрічі.
здоров'я
Стояти – як дихати
Таємниця правильної постави