Джаніна Златар, вчителька Нью-Йоркської Штайнер-школи, влітку 1999 приїхала в українське містечко Городенка вперше. Так трапилося, що Джон Тревільйон, який щороку приїздив викладати на городенківському учительському семінарі предмети старшої школи, на цей раз прилетіти не зміг. «Коли мені запропонували замінити Джона, я відповіла не одразу. Але щось глибоко в душі відгукнулося: ти повинна їхати… Я дуже сильно вірю в долю, в те, що з людьми трапляється те, що має трапитися. Я весь час питаю себе: чому я тут? Чи зможу я впоратися із завданням, яке покладено на мене? Не знаю. Але намагаюся робити це якнайкраще, щоб передати людям свій досвід, щоб бути інструментом в руках вищої сили, яка керує всім.
Я багато чого тут навчилася. Ця країна є повною протилежністю Америки, що вважається вершиною світу. Наприклад, в Америці, де багато всього, насправді ніщо не цінується. Тут же, хоча люди й мають небагато, цінуються найдрібніші речі. Тут я побачила безмежне прагнення до знань, до духовного. Люди прагнуть до вищого, до світла. Це просто вражаючий досвід».
Перше, що мене вразило, коли я побачила Джаніну Златар, це її голос — співучий, молодий, справжня музика (слів я не розуміла), але разом із тим упевнений, без жодної заминки готовий відповісти швидко, чітко і влучно. Внутрішня енергія, оте поетизоване горіння і людська спокійна справжність, за якою вгадується тверда впевненість у правильності, очевидно, дуже довго шуканого і нарешті обраного шляху в житті. А ще чесність перед собою і людьми. «Ця жінка знає реальність життя, їй можна довіряти». І ще подумалося—як добре, що саме такі люди даруються долею нам, таким ще трохи відірваним від землі починаючим українським вальдорфцям, поки що не загартованим у виборі свого шляху жаром і холодом життєвих «проте» і «але». Приклади їх біографій можуть стати доброю опорою.
— Як я знайшла вальдорфську школу? Після закінчення свого навчання я кілька років працювала з дорослими, а потім із дітьми у колумбійській приватній школі. І там я вперше відчула, що все, чого нас навчали, насправді не відповідає потребам дитини. Тоді я розпочала пошук чогось більш значущого, залишила роботу і вирушила шукати власну дорогу. Я приїхала до США, і у штаті Міннесота працювала практикантом у державній комп’ютерній організації, що створювала освітні програми. І знову ж побачила, що все це, над чим працюють так багато людей, — зовсім не те, чого потребує дитина. Потім я вступила до університету, щоб отримати фах з інформатики. Через півтора роки я переконалася остаточно — все це не моє. Ми з чоловіком вирішили відпочити і вирушили до Європи на пошуки чогось, чого до кінця ще не могли собі уявити. Ми мандрували близько року, залишаючись у кожній країні по декілька місяців. Вперше зі школою Штайнера зустрілися у маленькому містечку поблизу Мілана. Згодом, уже в Іспанії, придбали кілька книжок Рудольфа Штайнера. Тоді ми повернулися до Нью-Йорку, і через два роки я отримала освіту вальдорфського вчителя. Після практики у вальдорфській школі мені запропонували роботу у п’ятому класі — вчитель, що працював із цими дітьми чотири роки, вже не зміг працювати далі. Мене попередили: діти складні. Але наскільки — про це я дізналася в перший же день, коли зайшла до класу і побачила цих скажених п’ятикласників, які почали одразу випробовувати мене, шалено грюкаючи партами. Це тривало кілька місяців. День у день я відчувала, що працюю все гірше й гірше. Я намагалася використовувати все, чого нас навчали, та, знаєте, теорія дуже відрізняється від життя. Але принципи, які я колись вивчала, увійшли в мене так глибоко, що я відчувала просто обов’язок дотримуватися їх. Я була готова буквально на все, щоб добре зробити свою справу. Я пам’ятаю, як одного дня сказала своєму чоловікові: «Я більше не можу йти до школи. Це вже занадто». І він відповів мені: «Тоді лишай цю роботу». І в ту ж мить я побачила на іншому боці вулиці дівчинку зі свого класу—це маленьке чортеня радісно гукнуло до мене тоненьким голосочком: «Місіс Лізайн!» Це такі маленькі обставини, які дають відповіді на ваші питання. Тоді я подумала, що не зможу залишити їх, що повинна продовжувати. І ми жили разом ще чотири роки, до восьмого класу. Тоді траплялося багато всякого — і чудового, і складного. Потім я взяла шостий клас, молячи Бога, щоб він був не таким складним. І Бог почув мої молитви. Але перші мої чотири найскладніші роки я буду пам’ятати завжди. Я про них не шкодую, і ніколи не проміняла б їх, якщо б це було можливо.
Та відданість, з якою я працюю, напевне, характерна для всіх вальдорфських вчителів. Я дуже щаслива, що знайшла антропософію. Цей шлях вимагає від учителя щодня доводити своє право зватися людиною. Це випробування вогнем. Я одружена вже 21 рік, у мене немає дітей, але всі мої учні — мої діти, моє життя.
Звичайно, я не могла не скористатися такою прекрасною нагодою розпитати про таке собі життя-буття вальдорфської вчительки. І ось що з того вийшло.
— Джаніно, розкажіть, будь ласка, про себе і антропософію. Якими є ваші стосунки?
— Момент, коли я знайшла духовну науку, я вважаю центром свого життя. Найкращий спосіб, за допомогою якого можна найглибше пов’язатися зі світом — це антропософія. Я не знаю, чи погоджуюся з усіма її твердженнями, але Рудольф Штайнер є для мене надзвичайною людиною, Майстром. Я не все можу зрозуміти в його працях, але, перечитуючи його знову і знову, відкриваю все глибші значення. Тоді починаєш працювати сам, починаєш глибше бачити життя. Це наповнює мене якоюсь особливою духовною силою, яку я не можу навіть точно описати, але для мене це дуже особисте питання. Тільки не думайте, що це якесь сліпе наслідування. Навпаки, це відкриває вас, змушує бачити речі в іншому світлі, змушує працювати над собою. Я особисто вважаю, що вальдорфської освіти без антропософії бути не може. Не можна використовувати поодинокі моменти методики без того, щоб обома ногами стояти в духовній науці. Не можна навчати дітей, якщо ви не вірите, що людина є духовною істотою, яка прийшла з духовного світу, яка інкарнується і реінкарнується у наступних життях.
Я біолог за фахом і після знайомства з антропософією я побачила, наскільки поверховим, несправжнім, наскільки механістичним є підхід сучасної науки. Колись я б хотіла повернутися і знову почати вчити біологію, але вже з відкритими очима, з тим мисленням, яке я вже маю зараз.
— Чи не поділитеся ви, як досвідчений учитель, секретами своєї педагогічної «кухні»? Відомо, яким важливим для учнів є ритм «вдихів» і «видихів» у процесі навчання. Вчитель у класі, напевне, дуже багато «видихає». Що ж для вас є «вдихом», відпочинком?
— Найчудовішою частиною роботи для мене є робота в класі. Не існує довершених вчителів, кожен завжди намагається перевершити себе. Після кожного уроку ви говорите собі: це було не так, і це не так. І нетерпляче чекаєте наступного уроку, наступного року, щоб зробити краще.
Але я можу сказати, що у моєму способі роботи не дуже добре організовані «вдих» і «видих». Я дуже довго «вдихала» і зовсім не дозволяла собі «видихати». Але для мене «видих» — це не робота з учнями, а навпаки, відпочинок, відновлення. У першій свій рік роботи я лягала о другій ночі і вставала о шостій ранку, я працювала занадто інтенсивно. Тепер я вважаю, що слід дозволяти собі відпочивати, щоб більше дати учням. Зараз я маю один рік відпочинку. Він просто необхідний мені для того, щоб відновити свої сили і щоб відновити себе як людську істоту. Я б дуже перелякалася, якби перетворилася на людину занадто книжкову, зачитану, а не на людину світу. Діти вірять людині, якщо вона щаслива, відкрита до світу, якщо вона радіє, що живе на землі, і якщо вона вміє взаємодіяти зі світом. Минулі роки я все віддавала, і тепер мені треба заповнити свою «торбинку» новими речами. Адже неможливо повторити ті жісторії з тим же захопленням, що і вперше, тому слід поновлюватися. Я б радила молодим учителям розумно збалансовувати роботу і відпочинок, інакше можна дійти до такого моменту в житті, коли більше не захочеться працювати у цій сфері.
А готуватися до нової епохи я звичайно починаю ще на канікулах. Коли я маю в перспективі цілий рік, то розподіляю, скільки приблизно я маю часу, і, відповідно, скільки інформації я можу дати на уроках дітям. Тоді я починаю читання і перечитую море книжок. Під час року планування триває — на вихідних я готую наперед тиждень, а ввечері кожного дня —день наступний.
Коли я перечитую книжки, то в першу чергу шукаю те, що привернуло б мою увагу, викликало мій особистий інтерес. Якщо я цілу ніч гортаю книжки і не можу знайти нічого цікавого, я думаю: «О Боже, що я скажу завтра на уроці? О, мої бідні маленькі учні, як же ви будете страждати і нудитися!» Але коли я не можу дочекатися моменту, щоб розказати дітямщось цікаве, я знаю точно — вони будуть у захваті.
Звичайно, до різних уроків я готуюсь по-різному. Якщо це природничі дисципліни, то тут існує багато наочних експериментів, які треба обов’язково «перевіряти» перед уроком. Це закон — якщо ви самі не випробуєте експериментперед уроком, він обов’язково провалиться. Буває, що я телефоную своєму чоловікові о першій годині ночі: «Вибач, любий, я прийду пізніше, бо в мене не виходить експеримент. Па-па!» Але діти обов’язково повинні знати, скільки сил вкладає вчитель у свою роботу. Якщо вони звикли до того, що все завжди приготоване і все чудово виходить, вони перестають цінувати цю працю.
І ще одна річ, яку я хочу сказати вчителям — якщо ви не радієте, якщо ви не відчуваєте щастя через те, що зайдете до класу і скажете: «Ось найкраща річ, яку я вам хочу розказати», у вас нічого не вийде. Єдине, що потрібно учням — це бачити радість учителя від тієї роботи, яку він виконує, його особисте захоплення.
— А якісь «табу» у Вашій роботі з дітьми існують? Що, на вашу думку, категорично не можна робити в класі?
— Ніколи не можна в класі вивчати антропософію. Це точно «табу». Тому що ми не можемо викладати як догму те, у що ми віримо. Діти зовсім не обов’язково повинні теж у це вірити. Напевне, лише у класі одинадцятому можна розповісти біографію Р.Штайнера, але дуже об’єктивно.
А взагалі, я б не сказала, що для мене існують якісь особливі заборони. В першу чергу я керуюся своєю повагою і любов’ю до дітей, намагаюся перш за все бачити їх особистість. Найгірше, що може бути — це неповага до дитини, до її власного «Я».
— Тоді чи існують помилки вчителя, які буває вже неможливо виправити?
— Точно не знаю, але думаю, що кожна людина має право на помилку. Я часто, озираючись назад, констатую, що ось тут можна було б зробити краще, з тим учнем щось, на жаль, не вийшло. Від цього не втечеш.
— Чи були у Вас, Джаніно, випадки, коли Ви були ученицею, а Ваші діти — вчителями?
— О, звичайно. Завжди. Я навчаюся більше, ніж вони. І, як правило, найбільше вчать найважчі учні. Колись один із моїх учнів навчив мене, що мій спосіб викладання може не підходити для кожної дитини. Це був дуже корисний урок.
Якщо задуматися, то наші діти насправді створюють нас, дорослих. Не дозволяють приспати себе, не дозволяють заспокоєно вибачити собі власні хиби, обманювати самих себе і тішитися ілюзіями. Діти завжди справжні і через муки дарують цю свою справжність учителю.
педагогіка
Випробування вогнем
У кожного вчителя свій шлях до педагогіки і до дітей. Своїм досвідом з нами ділиться досвічений вчитель з Нью-Йорку Джаніна Златар