Життя – це найцінніша річ для усіх… Що таке гра для дитини – це її життя. Для того, щоб дитина виросла гармонійною і людяною в умовах, коли надколюється життя, їй потрібна гра… «Гра заради гри»… і наша увага… і любов… багато любові…
Це маленька спроба хоч чимось допомогти дітям, які попали в скрутне становище. Бо діти повинні залишатися дітьми завжди, навіть на війні. Для того, щоб подолати стрес.Для того, щоб мати змогу вирости і подорослішати в свій час.
Але в цих страшних умовах дорослі теж відчувають стрес і розгубленість. І тому я гадаю, що ця стаття буде в допомогу дорослим, щоб чимось зайняти дітей, щоб увести їхню увагу від зовнішніх обставин. Діти навчаються наслідуванням, вони сприймають інформацію образами і через творчість навчаються жити.
По-перше, дітям потрібно відчути, що вони не самі, що вони разом, що вони не кинуті. Тому обійми, доторкання і, звичайно, коло!
В ньому відбувається непомітне психотерапевтичне зцілення дитини.
І речі краще брати природні: камінці, шишки, деревину… м’ячі зробити зі відрізаних і заповнених будь-якою крупою шкарпеток (розрізали навпіл, засипали крупу чи насіння, зав’язали вузлика і залишком обернули м’ячик навколо), тканинки, хустинки, картонні коробки (для хатинок).Такі швидко зроблені разом з дитиною із підручних засобів іграшки – найцінніші для дитини, бо мають теплу живу енергію, вкрай необхідну для дитини в таких умовах.
Ігри на розвиток окоміра
Дитина каже, скільки і яких кроків від себе до іншої дитини: скільки ліліпутів (маленьких кроків гномів), чи велетнів (великих кроків), чи звичайних (людських кроків).
Хвилі на морі раз,Хвилі на морі два,Хвилі на морі три,Кожен на місці замри.
А також скільки і яких кроків до вікна, до двері…
Скільки камінців в півлітровій банці, скільки їх в кулаку…
Гра: Малювання форм тілом.
Ніжку на носочок – малюємо пряму, потім на п’яточку – малюємо пряму; дівчатка на носочок – пряму, хлопчики на п’яточку – пряму, потім навпаки. Так само малюємо ніжкою коло…
Так само ручками – малювати коло, прямі, окремо кожною ручкою і разом. Малювати руками різні форми ( лівою коло, правою пряму одночасно).
Малювати носиком ці форми вправо і вліво.
Малювати на животику, спині різні букви чи прості форми, а дитина має вгадати, що це.
Гра: Поштохатись, поторкатись.
Діти в колі. Завдання: перетрути коло по прямій одночасно декілька дітей – всі до купи.
Іншого разу – всі по кривій, обминаючи один одного.
А потім ходячі, намалювати коло вправо і вліво.
«Намалювати» – пройти у просторі зірочку (за віком).
Пояснити діткам, що вони з неба прийшли до нас, і ми їх дуже любимо, наших маленьких зірочок!
Зіронька, зійди!З неба нам світи!Золотом засяй!Землю звеселяй!Зіронька зійшла –Засвітивсь і я!
Намалювати ніжками розташування місяців року наче годинник, розпочинаючи знайомство з кутами – (за віком).
Січень, лютий, березень (правою ступнею, як у годинника 3 години; з п’яточкою у центрі). Квітень, травень, червень (починаючи з кута на 3 години до 6 годин, пам‘ятаючи уявний центр, де буда п‘ятка правої ноги, там тепер носочок). Другою ніжкою: липень, серпень, вересень (носочок у центрі до кута 9 годин), жовтень, листопад, грудень (п’ятка у центрі до кута 12 годин).
Вірш про особливості 12 місяців року:
Розповідати і показувати руками
Січень січе,Лютий лютує,Березень плаче,Квітень квітує.Травень під ноги стелить травицю,Червень збирає сіно в копицю,Липень медовий бджілок чарує,Серпень чудовий булки дарує.Вересень трусить груші в садочку,Жовтень гаптує клену сорочку.Йде листопад – застеля килими.Грудень надходить – початок зими!
Ігри на спритність
Гра: Тихіше ідеш – далі будеш!
Стоп! (повинні дійти до ведучого і торкнутись його, щоб стати їм, а хто зашевелиться і ведучий побачить, то вибуває з гри)
Кліпати очима можна…
Гра «Кіт Хома і миші»:
Стільці з тканинкою – це норки…
Кіт Хома іде по хатіТреба мишкам в норках спати.Іде Котик Хомка спатиТреба мишкам погуляти,Свої норки поміняти.Доки котку Хомі спалось,Одна мишка заховалась.Прокидайся, кіт Хома,Відгадай, кого нема?
Музика грає – діти ходять, музика стоп! – кожен повинен знайти собі пару;
чи «ліп-ліп-приліп!» -і один іншого зштовхнути наважується…
Як вибрати, в якій ролі хто буде у грі?
Я по полю йшлаІ камінчик знайшлаВін чудовий такий(він біленький такий)Відгадай в руці який?
Якщо відгадає, то роль отримує.
Гра “Овочі”
У центрі кола – діти-овочі: капустину «нашинковати» ребром долоней, буряк і моркву «натерти тертушкою», картоплю «начистити і порізати», цибулю порізати, кинути все в каструлю, накривати тканиною, наче кришкою, діти буркотять, пихтять, «варяться»!
Якось хазяйка з базару прийшла,Хазяйка з базару на стіл принесла:Картоплю, капусту, морквицю, горох,Укріпчик, петрушку та ще й бурячок. ОХ!Та виникла сварка “всім куркам насміх”,Хто з них головніший, смачніший за всіх:Картопля, капуста, морквиця, горох,Укріпчик, петрушка або бурячок. ОХ!Та раптом хазяйка на кухню прийшла,Всі овочі мила, хвалила сповна:Картоплю, капусту, морквицю, горох,Укріпчик, петрушку та ще й бурячок. ОХ!Накриті в горщечку стояли в печі,Варились в окропі всі овочі:Картопля, капуста, морквиця, горох,Укріпчик, петрушка та ще й бурячок.І борщ овочевий зварився. ОХ!
Ох і смачненький борщ зварили! Таким же чином робити «бутерброди» чи «пиріг».
Гра «Зіпсований телефон»:
На вушко ведучий шепоче слово, а кожна дитинка передає по колу іншій, аж поки не доходять до початку… Яке було то слово?
Гра: «Взяв – передав»
Коли діти розгулялися, розголосілися, то для того, щоб їх трішечки заповільнити, стаємо у коло – м‘ячик чи м‘який мішечок стискаємо між колінками (чи кладемо на голову), і сусіду передаємо уявний м‘ячик:
«Це – моє, а це- сусіда, взяв – передав».
Гра-танок: «А ми просо сіяли-сіяли»:
Діти розділяються на дві групи і ідуть стінка на стінку з притопами…
— А ми просо сіяли, сіяли,Ой дід-ладо, сіяли, сіяли.— А ми просо витопчем, витопчем,Ой дід-ладо, витопчем витопчем.— А чим же вам витоптать, витоптать,Ой дід-ладо, витоптать, витоптать?— А ми коней випустим, випустим,Ой дід-ладо, випустим, випустим.— А ми коней переймем, переймем,Ой дід-ладо, переймем, переймем.— А чим же вам перейнять, перейнять,Ой дід-ладо, перейнять, перейнять?— Ми шовковим поводом, поводом,Ой дід-ладо, поводом, поводом.— А ми коней викупим, викупим,Ой дід-ладо, викупим, викупим.— А чим же вам викупить, викупить,Ой дід-ладо, викупить, викупить?— А ми дамо сто рублів, сто рублів,Ой дід-ладо, сто рублів, сто рублів.— Нам не треба й тисячу, тисячу,Ой дід-ладо, й тисячу, тисячу.— А ми дамо дівчину, дівчину,Ой дід-ладо, дівчину, дівчину. ( можна і парубка, хлопчика…)— Одчиняймо ворота, ворота,Забираймо дівчину, дівчину!
Хоровод:
Дружать квіти і бжола,І метелик і трава,Дружать ріки і ліси,І у хорі голоси.Дружать вітер і листок,Дружать дощік і сніжок,І горішок із грибком,Дружать гноми під дубком.Дружать пташки в вишині,Дружать риби в глибині,Дружить з небом синь морів,Дружать люди всіх країв.Дружат місяць і зірки,Дружать сонце і хмарки,Дружать в морі кораблі,Дружать діти на землі.
Гра «Струмочок»:
Діти стають парами один за одним, взявшись за руки і піднявши їх вгору. Ведучий проходить під піднятими руками і вибирає когось собі в пару. Вони разом доходять до кінця струмочка і встають ззаду. Залишившись без пари гравець стає ведучим.
У другому варіанті парне число учасників постійне, просто пари з одного кінця переходять на інший.
Гра «Золоті ворота»:
Двоє ведучих, узявшись за руки зверху, утворюють ворота і співають пісню:
Золоті воротаПропускають не завжди,На перший раз пробачається,На другий забороняється,а на третій разне пропустим вас!
Усі інші учасники, поки лунає пісня, у колі водять хоровод крізь «ворота». На останні слова ворота зачиняються, хто «піймався», виходить із гри.
Логопедичні промовки:
Залізне зубилоЗалізо любилоЗубило залізнеВ залізо залізло!Бабрались в брудній баюріДва бобри брунатно бурі.– Правда, брате бобре, добре?– Дуже добре, брате бобре!Шу-шу-шу, шуршали миші,Загубився сон у тиші.Ми не будем спочивати,Підем тишу проганяти!А маленька наша тишаТихо спала на узвишші.І не знала наша тиша,Що таке шуршали миші.У долині жив удав:Удавав, що він все знав.Удавав, що все умів:У траві хвостом вертів!
Пальчикові ігри:
У темній печеріЖивуть ковалі.І денно, і ношноКарбують мечі.А гноми маленькіВбивають кілкиУ золото, срібло,Смарагди живі.Прикрасять коштовнимКамінням клинки!
Ігри для створення необхідного ритму в певний час:
(з ритмом плескають у долоні, тупають ногами, ідуть по колу плескаючи і тупаючи…)
Брате Яків, (2 рази)Чуєш дзвін? (2 рази)Лине він землею (2 рази)Звідусіль!Тру-тру – це наче рогу звук,Це наче мисливської пісні гук,Це рогу звук, це пісні гук,Тру-ру, тру-ру, тру-ру…
«Хей-хо!» передаємо темп в колі, коли який – заспокоїти чи привести в тонус. Тут спочатку погляд у очі- контакт, потім передача сусіду.
Ігри на уважність
Гра: візьми і передай яблуко.
Діти в колі – у кожного яблуко:
Туп-туп-туууп (довго) ми ідеееемо (віддати собі в іншу руку)І торбиииинки ( віддати сусіду) несеееемо (собі).Туп-туп-туууп ми ідееемоІ смарааагди знайдеееемо.
Гра «Берег – річка».
Коли ведучий каже «берег» – діти плигають вперед, коли каже «річка» – стрибок назад.
Ведучий на власний розсуд каже: берег – берег; річка – берег; річка – річка… діти стрибають.
Гра у мовчанку.
Можна використати цій вірш, коли діти дуже голосні, і потрібно зробити тишу…
И хто першим щось скаже, тому: «Що цьому фанту зробити?» І дитинка виконує якесь неважке завдання.
У лісі, на горіху,Де спить стара сова,Жили в дуплі 3 гномики –Сімейка лісова!Найстарший гномик звався Бім,Середній звався Бом.А наймолодший взяв ім’яОбох братів – Бім-Бом!Той Бім, той Бом, і той Бім-БомБули всі мовчуни –Й слівця, працюючи гуртом,Не вимовлять вони.Ото прокинуться в дупліЦі братики малі,І йдуть шукати давній скарб,Захований в землі.Мина година, дві і три,Збігає цілий день,А гномики, а братикиЗа день – анітелень.Вони бояться в балачкахПро марнувати час.От і працюють мовчачкаДопоки день не згас.
Перед казкою
Перед тим, як почати розповідати казку, запросити тишу (у горшичку, накритому тканинкою, щоб тиша не збігла і не загубилась). Потім запалити свічку і запросити казку:
Свічко, свічечко, палай!Казка в гості завітай!
Гра: Баба Куця
З зачиненими очами: на чим стоїте? Скільки років?
Плескаємо, ловимо!
Важливо пам’ятати, що зараз діти і дорослі навряд чи зможуть грати в ігри, робити практики із закритими очима – поки що ми можемо намагатися контролювати всі процеси. Торкаємося тільки частин тіла, закритих одягом. Наші доторки – не поверхневі, не лоскочуть, а трохи проминають.
Гра: впізнати по фігурі, одягу, з зачиненими очима:
Покружляй, покружляй.І навколо погуляй!Хто до тебе підійшов?Ну ж бо відгадай! (впізнай)
Гра «Хатинка»:
Стілець, накритий тканинкою ( якого вона кольору, така й хатка)
Дітки, очки зачиняйте,Та не підглядайте.Раз-два-три, не зівай-У синю хатку залізай!Ну ж бо дітки, відгадайте,Хто сховавсь у хатці цій?Дозволь рученьку дістати(ніженьку)І себе дай відгадати!
Гра: різні речі передавати по колу з зачиненими очами
(перед тим, у кожного якусь реч взяти) до тих пір, поки свою не впізнаєш на дотик: стоп!
Гра: ведучий ховає дзвоник.
Всі сидять у колі. Один учасник з зав’язаними очами лише за звуком відчуває, куди ведучий ховає дзвоник.
Де я дзвоник покладу,Пошукай давай-но!Голосно чи затишно –А-ну відгадаймо!
Один з учасників кола шукає дзвоник.
Підказка групи – всі кажуть: голосніше(форте), чи тихіше (піано).
Весняночки:
Вийди, вийди, Сонечко,На дідове полечко,На бабине зіллячко,На наше подвір‘ячко.На весняні квіточки,На маленькі діточки.Там вони граються,Тебе дожидаються!
пальчикові ігри
Гра зміцнює дитину. Граймо з дітьми
Це маленька спроба хоч чимось допомогти дітям, які попали в скрутне становище. Бо діти повинні залишатися дітьми завжди, навіть на війні. Для того, щоб подолати стрес, щоб мати змогу вирости і подорослішати в свій час.