У той час, коли її охопив відчай, голландська селекціонерка і дослідниця рослин Едіт Ламмертс ван Бюрен отримала дивовижний досвід: її роботу підтримала богиня Персефона, дочка Деметри. Дослідниця виявила існування тісного взаємозв’язку між Персефоною та біодинамічними препаратами.

Близько шести років тому я була присутня на святкуванні колеги з насіннєвої галузі, яке розпочалося з невеликого симпозіуму з насінництва. Мій настрій змінився, коли хтось із присутніх гнівно вигукнув, що органічний сектор безвідповідально відмовляється від генної інженерії: «Світ голодує – ми повинні використовувати всі джерела, які у нас є!» Хоча я часто чула подібне, цього разу це мене сильно зачепило – я почала сумніватися, що справа мого життя приносить хоч якусь користь. Я поговорила про це з добрим другом і вигукнула у відчаї: «Заради Бога, для кого я все це роблю?». На мій подив, мій друг серйозно поставився до цього питання і сказав: «Дійсно, для кого ти це робиш? Для Деметри чи для Геї?». Після того, як я кілька днів роздумувала над цим питанням, мені спало на думку ім’я Персефона. Я одразу зрозуміла, що це саме вона, без жодних сумнівів. Але хто вона? 

У давньогрецькій міфології

Гомерівський гімн Деметрі, написаний близько 800 років до нашої ери, роз-повідає нам, що Персефона – богиня і захисниця життєвих сил на землі, зокрема, рослинного світу. Її мати Деметра ретельно наглядала за нею. Персефоні було дозволено звертатися до всіх богів, окрім Ероса, бога кохання, і зривати всі квіти, окрім нарциса. Але Персефона не могла встояти. Вона звернулася до Ероса, якого заманила зірвати найкрасивішу квітку на землі – нарцис. Коли вона це зробила, земля розверзлася, і могутній Аїд, бог царства мертвих, викрав її у своє підземне царство. Коли Деметра дізналася про це, вона розлютилася. Підземний світ був єдиним місцем, куди вона не могла потрапити. У своєму горі вона занедбала землю, і рослини засохли. Вона знайшла Триптолема, сина царя, який зміг спуститися в підземний світ і знайти Персефону. Це змусило Зевса, царя Олімпу, піти на компроміс: відтепер восени і взимку Персефона буде дружиною Аїда в підземному царстві, а навесні повертатиметься в земний світ. На знак подяки Деметра і Персефона подарували Триптолему мистецтво землеробства. 

У Шартрській школі

Існує ще одна розповідь, що з’явилася на багато століть пізніше, яку можна знайти в книгах ранніх середньовічних викладачів Шартрської школи у Франції. Тут Персефона постає як «Натура», божественна творча сила в природі. У Шартрській школі Персефона-Натура відноситься саме до християнства, яке зазвичай не визнає духовних сутностей, подібних до Натури. Однак собор Нотр-Дам у Шартрі був побудований на місці, де колись стояв храм кельтських друїдів. Друїди мали ясновидчу свідомість Христа, Логосу, і вони поклонялися Пресвятій Діві, яка одного разу подарує життя (Virgo paritura, Madonna of Parturition). Століттями пізніше, на тому ж пагорбі, дух кельтської релігії природи був поєднаний з християнством у Шартрській школі.

Персефона-Природа була стурбована тим, що людина відокремлюється від природи. Вона з’явилася відомому Шартрському вчителю Аланусу аб Інсулісу уві сні, який він записав в «Антиклавдіані». У ньому вона скаржилася, що природу неможливо врятувати, якщо людські дії не будуть наповнені найвищою мудрістю. Вона скликала небесну раду з іншими богинями чеснот, і вони погодилися, що потрібне нове людство. Софія, богиня космічної мудрості, як представниця богинь подорожувала сферами планет, поки не дісталася до Трійці. Вона звернулася з проханням, після чого Бог створив нову людину. Софія прийняла цю людину і віддала її природі, щоб дати їй досконале тіло: сутність Христа, земне народження якого супроводжували як Софія-Марія, так і Персефона-Натура, в кельтській традиції – Свята Наречена.

В антропософії

У багатьох лекціях Рудольфа Штайнера викрадення Персефони згадується як картина раннього ясновидіння людства, що зникло у підсвідомості. Але він також говорив, що такі здібності не просто зникають – вони можуть повернутися в іншій формі. На малюнку Персефони, який Штайнер дав у «Містерії Логосу» на Різдво 1924 року, в останній рік свого життя, він помістив Персефону у нові стосунки з Христом.* Спочатку він описав, як людина в ході свого розвитку все більше віддалялася від космосу і зосереджувалася на земних явищах, щоб здобути незалежну силу судження, засновану на самопізнанні. Божественний світ дозволив цьому статися, відсторонившись. У цьому процесі настав момент, коли зв’язок між землею і космосом мав знову стати можливим. Щоб це сталося, найвища сонячна сутність повинна була зійти на землю, щоб з’єднати себе з долею людства і землі, і подолати земну смерть з любові до людства і землі. Це те, що Штайнер називає «таємницею Голгофи». Штайнер підкреслював, що це була унікальна подія в розвитку людства, і що Персефона здійснює подібний жест для світу рослин, хоча і в річному ритмі, тому що цей ритм є ключовим для розвитку рослин. Як висока сутність, Персефона також спускається з сонця на землю і з’єднує рослини зі своїм космічним походженням. Її завдання – повернути рослинному світу його первісну орієнтацію між космосом і землею. 

Персефона і біодинамічні препарати

У 1980-х роках я застосувала гетеанську феноменологію до щотижневих спостережень за рослинами, щоб продемонструвати, які відмінності відбуваються в динаміці росту в часі та просторі при застосуванні біодинамічних польових препаратів. Я також залишила кілька рядів салату, щоб дозволити цвітінню розвиватися як вираження потенційних життєвих сил у зібраній рослині. Я зрозуміла, що роговий гній і препарати рогового кремнезему мають гармонізуючий вплив, незалежно від умов зростання. Якщо вегетативна весняна тенденція була занадто сильною, лише деякі рослини змогли зацвісти або зав’язати насіння. Застосування препаратів дещо сповільнило ріст, і більшість рослин змогли досягти свого повного розвитку. Якщо ж імпульс росту був занадто слабким, наприклад, під час дуже холодної весни, препарати значно стимулювали ріст. У всіх випадках я виявила, що препарати сприяли покращенню типової якості салату, наприклад, смакових якостей, так що повний потенціал рослин міг розвиватися.

Тоді я ще не пов’язувала препарати з Персефоною. Лише через 33 роки, коли я готувала свій курс феноменології, мені спало на думку, що один препарат закопувався взимку, а інший – влітку. На превелику радість, я виявила, що біодинамічні препарати є насамперед інструментами Персефони. Як продукт метаболізму, коров’ячий гній має літню якість. Ним заповнюють коров’ячий ріг і закопують взимку, щоб дати можливість зимовим силам проникнути в нього. Препарат кремнезему з рогу виготовляється на основі твердої кристалічної породи, що представляє зимову якість, і закопується влітку, щоб просякнути його літніми силами. Препарати містять природні речовини, але ця інтеграція сезонних сил ґрунтується на духовних відкриттях Рудольфа Штайнера і підносить рослину. Мене раптом осяяло, що препарати є полярністю один одного, а також містять полярність всередині себе. Немає іншої сутності, яка б інтегрувала такі полярності у своєму єстві, як Персефона.

Персефона та істоти стихій

Коли препарати діють на ріст рослин, вони також впливають на роботу істот стихій, які пов’язані з розвитком рослин. Ці стихії є помічниками Персефони і покладаються на моральне керівництво з боку вищих духовних сутностей і, все частіше, з боку нас, людей. Якщо ми можемо розглядати біодинамічні препарати як видатні інструменти Персефони, то ми також можемо зрозуміти, що вони забезпечують сутностей стихій харчуванням і новим напрямком. Новий, тому що препарати роблять те, чого немає в природі, але що стало можливим завдяки людині для інтеграції земних і космічних сил. Я думаю, що зараз настав час і важливо, щоб ми навчилися включати сутностей стихій у нашу свідомість. З мого досвіду роботи з біодинамічними фермерами ми можемо навчитися з’єднуватися з сутностями стихій через медитативну уважність і працювати з ними, запитуючи: що потрібно на фермі або на конкретному полі? Чим ми можемо допомогти? А потім звертати увагу на те, що вони нам шепочуть. Хтось отримує ці відповіді словами, хтось звуками, хтось кольорами та образами. Таким чином ми можемо навчитися ставати помічниками Персефони. 

Книга Едіт Ламмертс ван Бюрен “Leben mit Perse-phone und die Zukunft der Pfl anzenwelt” (“Життя з Персефоною та майбутнє світу рослин”), яка вперше вийшла голландською мовою, тепер доступна німецькою мовою. Видання англійською мовою знаходиться на стадії планування.

ISBN: 978-3-7235-1742-0

 


*Рудольф Штайнер, Антропософські провідні думки, Різдвяні роздуми: Таємниця Логосу, GA 26, Steiner Books, Нью-Йорк 1984