Нас, дорослих, хвилюють дві речі: ми турбуємося про розвиток наших дітей та про розвиток суспільства. Поєднання обох турбот для вальдорфської педагогіки є вирішальним, тому що доля наших дітей не є незалежною від суспільства, а доля суспільства залежить від того, як дорослі (сьогоднішні діти) формують це суспільство.
Ми супроводжуємо перехід дітей з духовного світу на землю. Він є складнішим, аніж перехід зі школи в життя, який є частиною цього першого переходу, пошуком свого місця на землі. Наша мета полягає в тому, щоб кожна дитина в результаті знайшла свій індивідуальний сенс життя. Що означає знайти сенс життя? Це означає зрозуміти, що я повинен робити в цьому суспільстві, на цій землі. Це не означає безболісності, безконфліктності вибору. Сенс життя – не в тому, щоб бути постійно щасливим. Є багато прикладів людей, які відшукали своє місце у житті. У всіх цих долях можна зустріти конфлікт. Людей таких не розуміли, і це був болючий процес. Але саме у цьому конфлікті й полягає значення таких біографій. Наявність конфлікту означає, що людина бачить своє місце на землі. Ми не супроводжуємо дітей на їхньому шляху до найбільшого щастя, але супроводжуємо їх на шляху до найбільш осмисленого життя. У школі ми готуємо й інший перехід – від земного до духовного життя – старіння і перехід у смерть теж повинні мати сенс.
А тепер щодо уваги до сучасного суспільства. Розвиток суспільства у наш час показує нам, що немає нічого вищого за розвиток окремої людини, яка будує це суспільство. Сьогодні вже не може існувати такий державний або економічний закон, який би змушував людей коритися. Економіка і виробництво повинні служити людині. Суспільство, яке не розуміє цього, буде супроводжуватися катастрофами.
Що означає знайти таке місце в суспільстві, де я маю що робити? Теперішні діти несуть у собі завдання щодо майбутнього суспільства, суспільства через 20-30-40 років. Я не впевнений, що сучасні держіспити будуть мати значення через 20 років. Є щось дивне у тому, що вже від теперішніх першокласників держава вимагає підготовки до іспитів, які відбуватимуться через 10 років, хоча нічого не знає про те, яким буде суспільство через 10 років.
Вальдорфська школа готує до життя, а не до іспитів. Ми можемо сказати про те, що у вальдорфській школі виховуються здібності, які будуть потрібні завжди, незалежно від системи та суспільних вимог. Здібності повинні завжди зростати і за час розвитку вони можуть змінюватись. Знання ж не можуть залишатися цінними дуже довго. Саме в природничих науках і технологіях знання завжди застарівають (сьогодні це відбувається все швидше і швидше). Що справді необхідно, так це вміння мислити і інтерес. З цими якостями необхідних для університету знань діти зможуть швидко набути незадовго до вступу або ж на перших курсах. Окрім того, вальдорфська школа не прагне давати ті знання, які не залежать від моральної та характерної сфери. Найвищий рівень знань не є запорукою щастя. Він може стати і основою нещастя. Якщо людина добре знається на технологіях, але не усвідомлює моральності, то в суспільстві вона може багато зруйнувати. Сенс вальдорфської школи в тому, щоб протягом тривалого часу розвивати здібності, а не збирати знання. Адже зі здібностями отримати знання можна за коротший час. І це знання буде пережите всім єством людини.
Сучасне господарювання ґрунтується на принципі розподілу праці. І цієї основи вільного ринку неможливо уникнути. Це означає, що головною здібністю для ефективної роботи у цій сфері є інтерес до іншої людини. Кожен з нас працює для інших. Якщо ми не цікавимося потребами інших, наша праця не дає хороших результатів. На жаль, багато хто вважає, що працює для себе. Але насправді, якщо ми не робінзони на безлюдному острові, то це факт (а не просто ідеал), що кожен з нас працює для іншого.
У зв’язку з цим головне завдання школи – це пробудження інтересу до іншої людини. Той, хто не сприймає факту розподілу праці і вважає, що працює лише на себе, не може виробити ніяких хороших продуктів і заважає системі господарювання. Той, хто працює заради кар’єри і високої посади, а не заради самої речі, той також заважає. Вальдорфська школа – це зовсім не острів, і вона серйозно сприймає питання господарювання, в першу чергу пробуджуючи інтерес до іншої людини і інтерес до праці. Це не ідеал, це справді так. Це єдині умови, за яких господарство розвивається здоровим чином.
Перейду до практичних форм, за допомогою яких у старших класах ми готуємо цей перехід у життя. Дуже важливо, щоб для учня було метою стати здібним, а не отримати диплом.
«Так, вам потрібен диплом, але це не мета, а лише засіб», – кажемо ми учням. «Мета – це те, щоб ви були здатні щось робити». І тоді потрібно намагатися робити школу саме такою, адже якщо з одного боку кажемо учневі: «Ти повинен працювати», а з іншого – все спрямовується на диплом, то це брехня. Необхідно бути послідовним. «Ми допоможемо вам отримати диплом, якщо він справді необхідний для вашої життєвої мети». Не кожному потрібен найвищий диплом. Деякі учні хочуть спробувати себе у практичних професіях. Хтось відчуває, що у 18 років йому необхідно спочатку чогось спробувати і досягти, а вже потім вступати до університету. Часто вже в школі у них з’являлись питання про шлях, а не про абстрактні ступені освіти. Звичайно, це дуже складне завдання – разом вести таких різних дітей. Кожна школа шукає свій шлях вирішення. Найчастіше буває так, що головний урок ведеться для обох груп дітей (для тих, хто вибирає собі вищу освіту, і тих, хто вибирає практичні професії) разом. Хочу пояснити, що таке головний урок в старшій школі. Це ті освітні теми, які, на нашу думку, важливі для кожної людини незалежно від рівня мислення чи професії. Кожному необхідно розуміти історію і розбиратися у фізиці, але, звичайно, не всі можуть однаково швидко зрозуміти ці питання. Для когось є метою самостійно розуміти вищу науку. Для інших важливо, аби вони просто були присутніми при розв’язуванні складних задач і намагались їх розв’язати. Щоб вони мали змогу пережити: «О, це можливо все-таки розв’язати!». Для предмета історії важливо, що в книзі можна знайти філософську ідею. Адже кожному важливо коли-небудь доторкнутися до найважливіших питань людства. Також для майбутніх медсестер і ремісників важливо побачити, що таке сучасна математика, адже розвиток математики належить до розвитку свідомості всього людства. Шкода, що частина населення відлучена від таких проблем лише через те, що це не знадобиться їй у професії.
Крім головного уроку існують уроки, на яких вправляються. На них клас може диференціюватися за здібностіями. Клас розділяється на частини. Цей поділ відбувається по-різному. У який момент варто розділяти клас, вирішує колегія. Найчастіше це починається у 9 класі. Але якщо соціальна здібність класу є достатньо високою, то можна продовжувати далі вести клас разом. Якщо сильна частина класу є більш самостійною, то клас також можна не розділяти.
До диплому для вступу в університет ми готуємося протягом останніх двох років школи, адже тоді ми вже знаємо, якими насправді будуть вступні іспити.
Тепер про підготовку до професійного життя. Кожного року в школі проводиться практика – знайомство з різними професіями – для того, щоб учні могли зрозуміти інших людей, професії яких вони не виберуть, або щоб змогли відшукати свій шлях. Це повинно відбуватися досить вільно, а не вузькоспеціалізовано. Сьогодні у Швейцарії і Німеччині виникає дуже багато подібних класів. Це стає нагальною потребою. Я також працюю в одній державній школі з цією новою системою навчання старших класів. В 11 класі учні три дні навчаються в школі, а два дні – працюють «у професіях» (вони самі обирають роботу, місце і змінюють їх не раніше, аніж через півроку). Деякі учні залишаються в професії на один або два роки. Завдяки цьому вони згодом можуть навчитися спецальності за коротший термін. Але практика несподівано показала, що мало хто з дітей шукає вигоди, найважливіше для них – познайомитися з життям, а не залишатися в освіті до 22–25 років. А ті, хто прагне вчитися далі, згодом вдячно згадують про можливість ще в школі працювати (в госпіталі, радіостудії, бюро працевлаштування або сільському господарстві). Просто для того, щоб розширити світогляд. В таких класах дуже цікаво працювати, адже тоді до розмови можна залучити багато особистих переживань. Для суспільства дуже важливо, аби той, хто працює в сільському господарстві і той, хто працює з комп’ютером, могли спілкуватися одне з одним. Завдяки цьому виникає радісне очікування майбутнього. Адже учні вже знають, що це, і не мають страху перед ним. Бо якщо для людини є цікавими природа і життя, вона готова і трохи постраждати. Звичайно, без конфліктів не можна обійтися – адже така система ще випереджає сучасний стан суспільства. Але як може розвиватися суспільство, якщо не з’являється покоління людей, які прагнуть чогось нового?
саморозвиток
Перехід у доросле життя
Що означає «знайти сенс життя» для дитини? Стати щасливим? Осмислити це життя? Теперішні діти несуть у собі завдання щодо майбутнього суспільства, суспільства через 20-30-40 років. Як їх супроводити, аби вони знайшли своє місце у суспільстві?