– Антоне, доброго дня. Я дуже вдячна, що Ви приділили час для цього інтерв’ю. Ми з вами зустрілися на конференції з біодинаміки, скажіть, будь ласка, чому Ви обрали такий шлях і спосіб вирощування рослин, як біодинаміка?

 
– Власне, я іще не є біодинамічним фермером, це – моя мета. Наразі наше господарство сертифіковане як органічне.

 

– І що є особливого і привабливого є у таких видах господарювання, у продукції, яку виробляють біодинамічні фермери, чим це відрізняється від органічної продукції, про існування якої вже широко відомо?

 

– Щоб пояснити своє розуміння біодинаміки, розповім спершу про органіку. Органічні господарства (і це мої власні спостереження та аналіз ситуації як вона є) – вони є двох типів. Є підприємства, які сертифікуються як органічні та просто виконують низку, перелік певних необхідних правил, вони дуже ретельно та прискіпливо мусять дотримуватися всіх правил. Слід зазначити, що поміж таких господарств є і такі, які роблять це… механістично, назвемо це так. Це великі виробники, які просто вирішили зайняти цю нішу. Це не погано, це просто такий шлях, і краще вживати такі продукти, ніж вирощені за допомогою хімії. Є інші виробники, які так само отримують органічні сертифікати, але їх підхід базується вже на певній системі цінностей, на особистих переконаннях – саме так робити правильно, вони більше співпереживають весь процес вирощування внутрішньо. Як результат ми отримуємо зовсім різну продукцію, хоча обидва виробники мають органічні сертифікати. Трапляється і так, що виробники другого типу взагалі не сертифікуються. Якщо це невелике за обсягами виробництва господарство, то сертифікат (а сертифікація потребує вкладень) значно підвищує собівартість продукції. Тому деякі такі виробники просто виготовляють нормальний продукт, не сертифікуючи його.

І на прикладі виробників от такого типу вже набагато простіше пояснити особливості біодинаміки. Якщо люди вкладають свою душу, енергію, то це вже ближче до біодинаміки. Оскільки – як це дивно не звучить – насправді немає чітко прописаних правил, яким воно має бути. Є також офіційна біодинамічна сертифікація, але тут так само, як і з педагогікою. Вихователів, вчителів готують, як і в садочку, так і в школі, але це іще й поклик душі. Якщо немає цього поклику, то ніяке навчання, навіть три роки педагогічного семінару для вальдорфських педагогів, не допоможе. Так само і з виробництвом біодинамічної продукції. Людина або вкладає свою власну енергетику та прагнення, або ні.

 

– А чому Ви прийшли до біодинаміки?

 

– Тому що я зрозумів для себе цю різницю між продуктами, які люди, ну, просто роблять, і продуктами, в які вони вкладають свою душу. Я захотів вкладати душу в це.

 

– Будь ласка, поділіться з нашими читачами, яка ж саме різниця у продукції.

 

– По-перше, це смакові якості – дуже елементарно. Це не якісь там особливі енергії Космосу і так далі… – а банально смакові якості: це зовсім інші продукти.

 

– Бабусині яблучка, наприклад.

 

– Бабусині яблучка знову ж таки хороший приклад того, як люди вкладають в продукт більше, ніж просто свої зусилля. І варто зауважити, що не тільки фізичні зусилля важливі. В принципі, для пересічного споживача цього вже достатньо. Передусім ми оцінюємо смакові якості харчових продуктів. Ми навіть опитування проводили – так, оцінюють продукцію передусім за смаковими якостями. На другому місці – чинник відсутності шкідливих речовин. Гарантією мінімального вмісту шкідливих речовин може бути органічний сертифікат. Третій чинник – це користь. Однозначно, в біодинамічних продуктах користі набагато більше. І ось тут ми дійшли до одного такого дуже важливого моменту, який не досить ясно зазвичай розуміють. Прийнято оцінювати поживність продуктів харчування за наявністю мікроелементів та вітамінів. Зазвичай зосереджуються на 5 основних елементах та 10 вітамінах. Але окрім них існує безліч речовин, які людина отримує з продуктами харчування. І це не тільки найпопулярніші елементи та вітаміни. І для того, щоб організм людини засвоїв їх, потрібно багато інших. А наявність повного списку речовин, елементів та вітамінів, які містяться у продукції, якраз і неможливо перевірити!

 

– Звісно, це ж нонсенс. Безглуздо перевіряти повний перелік елементів, які допомагають засвоїтися основним 15, коли я хочу швиденько перекусити булочкою. Це ж перетворить на хімічний аналіз кожний прийом їжі!

 

– Так, тому це й не треба робити. Власне, навіть у сучасних лабораторних умовах такий аналіз провести досить непросто. Просто потрібно зрозуміти, що в біодинамічній продукції є максимум необхідних речовин. Згідно з сучасними дослідженнями, кальцій, наприклад, засвоюється на 10%, ну на 20%, за наявності 10 певних речовин; якщо продукт достатньо збагачений іще більшою кількістю елементів, це дозволяє засвоїти кальцій на 80%. Але ці дослідження досить складні та з їхніми результатами не так просто ознайомитися без відповідної освіти.

 

– І як же це все можна аналізувати?

 

– А це і не потрібно аналізувати. Потрібно скласти собі уявлення, як, завдяки чому засвоюються різні речовини в організмі та подбати про продукти харчування, в яких є максимум таких речовин. Можу вас запевнити, що в біодинамічній продукції таких речовин – дуже багато. І це робить її дуже корисною, набагато кориснішою, ніж інша продукція. Отож, загалом, біодинамічна продукція є набагато смачнішою, кориснішою та однозначно не містить шкідливих речовин.

 

– Ви маєте на увазі речовини штучного походження?

 

– Шкідливих взагалі, тому що шкідливими можуть бути не лише синтетичні речовини. Синтетичні – це особливо погано. Але ж можуть бути і натуральні препарати, які можуть чинити дуже великий вплив на рослину. Наприклад, зміїна отрута – у невеликих кількостях може бути корисною, а може бути отруйною для людини. Так само і органічний препарат. Якщо його взяти занадто багато, то це може бути погано. Наприклад, компост із різних трав теж треба використовувати обережно. Він, як правило, містить багато азоту, який перетворюється на нітрати в самій рослині. Якщо неправильно використовувати ці методи, так само можна нашкодити. Звісно, цю шкоду не можна порівнювати з хімічними препаратами – це однозначно, але… Тому людина, яка займаються чи органікою, чи біодинамікою, має це теж враховувати. І, повертаючись до питання сертифікатів, – вони регулюють використання різних препаратів і тим самим забезпечують певну гарантію якості продукції. Тобто сертифікат – це добре. Щоб ми не перейшли зараз до того, що органіка – це погано, а біодинаміка – це класно, ні, це не так. Погано – це звичайний хімічний спосіб вирощування рослин.

 

– Що ж особливого в самому біодинамічному плоді, що він дає такі неймовірні результати?

 

– Так, це питання дуже важливе. Досі ми говорили про те, що може отримати споживач. А те, що відрізняє людей, які переходять на біодинаміку, я маю на увазі виробників, це – зовсім інший світогляд. Знову ж таки у порівнянні з органікою. Органіка – це набір, перелік правил, які можна застосувати; от, наприклад, завтра я вже застосовую правила. І для цього неважливо, якої світоглядної позиції ти дотримуєшся. Біодинаміка ж в першу чергу – це світогляд. А по-друге вже якісь правила. Спершу треба розуміти своє особливе відношення до Землі, абсолютно інше; треба розуміти – я чому кажу слово розуміти – тому що треба дійсно не тільки це відчувати, потрібно усвідомлювати ці енергії, і тоді дещо дуже особисте всередині мене змінюється, і завдяки цьому змінюється моє ставлення до землі. Тут хочеться провести паралель із педагогікою – це так само, – якщо у вчителя є зв’язок з учнем на рівні душі, не на рівні просто спілкування, – то дитина по-іншому все сприймає, вона по-іншому вчиться. Так само тут з землею – якщо я її сприймаю інакше, вже як певну частину мене, скоріше за все, як весь світ, – тоді змінюється моє відношення, тоді особливих якостей набувають всі продукти. Тому що вони отримують більше енергетики і більше вітамінів не через більшу кількість добрив, а насправді через цей зв’язок. Із Землею, з Космосом і з людиною, яка це супроводжує.

Ось, спав на думку приклад із квантової фізики. Якщо відсутній спостерігач, то процес не відбувається, або відбувається якісно інакше, ніж тоді, коли в системі з’являється спостерігач. Так само і з вирощуванням продуктів. Морква може і сама вирости: якимось чином насіялося насіння – і вона виросла. Але коли є людина, яка сама цим займається, – спостерігач, – це виходить інакше. Тому різні люди отримують різний продукт. Навіть за умови повної ідентичності всіх інших умов!

 

– Ваша розповідь – прекрасний сюжет для казки!

 

– Так само можна сказати і про всю антропософію та спадщину Рудольфа Штайнера.

 

– І наостанок хочу запитати Вас, що ви порадите людям, які хотіли б спробувати біодинамічну або органічну продукцію. Не завжди її можна знайти на поличках супермаркетів. А якщо і знайдеш, то вона досить дорога. Чи це обґрунтовано, чи має бути вона набагато дорожча від звичайної продукції? Наприклад, те, що пропонують супермаркети, доступно далеко не всім людям. Ну і зрештою, де б можна було б скуштувати таку продукцію?

 

– Чому така ціна, чому такі умови придбання? Тому що насправді у нас немає ринку органічної продукції. Ринку немає не тому, що немає виробників, а тому, що не вихований споживач.

 

– Давайте його виховувати. Давайте в самих собі виховувати споживачів. Але ж як?

 

– Ну ми цим займаємося. Якби споживач більш уважно ставився до того, що він споживає, де він купує продукцію, то всім було б набагато краще і ціна була б нижче. Чому зменшилась би ціна – було б більше виробників, які цим займаються, вони б виготовляли зовсім інші об’єми, тому що вони могли б розраховувати на більший збут продукції, і це б знищувало собівартість і відповідно знищувало б ціну. Тобто ціни високі не тому, що органічні виробники так знахабніли. З досвіду країн Західної Європи такі продукти десь на 30-40% дорожчі від звичайної продукції. Тобто, якщо морква коштує 10 гривень, то органічна коштуватиме 14.

Ця відмінність виникає тому, що врожайність трішки падає порівняно зі звичайним виробництвом, а зусиль доводиться докладати трішки більше. І це виправдано. У нас же часто трапляється так, що органічна продукція в два рази може бути дорожчою, в три рази. Самий простий спосіб, як цьому можна запобігти, саме зараз – це спілкування споживача із фермером-виробником. Вони мають спілкуватися напряму, шукати можливості співпраці, тобто купівлі-продажу. Це зараз єдиний шлях і для тих, і для інших, він – найвигідніший.

Що особисто ми робимо для цього? – Зараз працює сервіс доставки органічних продуктів – там 70-80% це органічні сертифіковані продукти, є також ті, що ми знаємо, що вирощуються згідно органічних норм, але виробники ще не сертифікувалися. Цей сервіс доступний через групу у фейсбук «Сімейна Корзина organic&slow food». Раз на тиждень можна замовити собі кошик продуктів, куди входить свіжий хліб, овочі, молочка, коштує він 300-350 грн. Всі продукти однозначно корисні та хороші.

 

– Можна принаймні покуштувати і самостійно зробити висновки – наскільки, як і чим воно відрізняється від звичайних продуктів.

 

– Можна порівняти. Також проводяться різні виставки, на початку березня, наприклад, ми брали участь у виставці екологічної продукції. Можна було скуштувати наші товари. Якось всіх найбільше цікавила молочка. Цікаво, що такі заходи дають можливість моментального зворотнього зв’язку. Так от, відвідувачі дійсно говорили нам, що є різниця за смаковими якостями – і це було приємно.

 

– І не потрібно було доводити очевидні істини.

 

– Ну, їх завжди доводиться доводити – але простіше, коли людина може скуштувати одне, інше, порівняти це.

Друга можливість придбати органічну продукцію, над якою ми працюємо (і це поки це іще плани, але вже зроблено певні кроки): найближчим часом планується відкриття магазину на Столичному ринку, що на Кільцевій дорозі у Києві. Він створюється на кошти канадського фонду, передбачається, що для органічних виробників не буде орендної плати, не буде додаткових зборів, тобто виробникам надається можливість виставляти продукцію за своєю ціною, без націнок. Це дуже вигідна пропозиція, тільки далеко їхати. Проте сподіваємося, що цей проект допоможе популяризувати органічну та біодинамічну продукцію.

І третя можливість – це купувати продукти безпосередньо у виробника. (Ми, наприклад, скоро будемо поставляти овочі, зелень.) Але із прямими закупівлями є свої труднощі, оскільки у кожного виробника своє місце розташування, особливості доставки, можливості комунікації – декого потрібно буквально виловлювати, – тобто для споживача це досить складно. І тому звісно такі сервіси, як сімейний кошик та відкриття магазину, значно все спрощують.

 

– Можливо, хтось так захопиться ідеєю, що й сам створить альтернативний «Сімейний кошик» – забезпечувати потреби в органічній продукції свого району, якщо вони є.

 

– Я гадаю, що така потреба буде, якщо люди дещо свідоміше почнуть до цього ставитися. Тому що та сама вальдорфська школа – це велика громада людей, і більшість із них свідомо ставляться до цих моментів – хтось міг би організувати цей сервіс тут. Це не так складно домовитися з основними виробниками, щоби один раз на тиждень продукція передавалася до школи, наприклад. Якщо у людей виникне таке бажання – я готовий поділитися контактами всіх виробників, яких я знаю особисто вже багато років як надійних партнерів. Кім того вони і люди хороші, і це також має велике значення.

 

– Яку продукцію виробляєте Ви?

 

– Ми вирощуємо овочі, зелень, салати. Зараз почнемо перероблювати молочку, це буде маленький цех, розрахований на переробку 200 літрів молока на день. Єдине, що поки що це не органічне молоко – ми плануємо закуповувати його у селян. Воно домашнє, але не сертифіковане органічне. Потім потрошку перейдемо на свою сировину і будемо сертифікувати це виробництво як органічне. Виробляємо чаї з липи, бузини (це наш власний збір), вирощуємо малину – у нас є гектар малинника. Минулого року, аби перевірити попит, ми пробували виготовляти пастилу. Партія була невелика, наша пастила вийшла в 1,5 рази дорожча, ніж в середньому на ринку, оскільки ми не додаємо цукор – лише мед, також ми не додаємо інші фрукти, наприклад, яблука, щоби зменшити собівартість. Але виявилося, що на нашу пастилу є попит, цього року будемо набагато більше робити. В наших планах – розвивати молочку та перейти на цілорічне вирощування овочів. Ми вже розпочали будівництво теплиць і зараз шукаємо інвестора, аби закінчити будівництво. За нашими підрахунками можна виготовляти зелень взимку десь в 3-4 рази дорожче, ніж вона коштує влітку, а не в десять разів, як ми це спостерігаємо в наших супермаркетах. Ну а різниця буде – теплиці ж потрібно опалювати.