Земля і люди, що живуть на ній. Гори чи рівнина, море чи пустеля, мороз чи сонце (тобто кліматичні умови, для яких в українській мові знайшлося пречудове слово «підсоння») – усе це без сумніву впливає не лише на побут, але й на особливості, характер людини, яка обрала собі цей край за батьківщину.
«Геокультурою» назвав відомий українськиий поет Євген Маланюк культуру, глибинний зміст якої диктується географічними умовами. На хвилі визвольних змагань двадцятого століття Маланюк прагнув розібратися, яку роль наша геокультура відіграє в історії української державності.
З одного боку, головними географічними смугами України є ліс, лісостеп і степ. Саме степ, на думку поета, і був тим «прокляттям» нашого народу, яке зумовило усі його історичні поневіряння. Саме той розімлілий на сонці «дух степу» і присипляє вольові порухи до державності його,степових, мешканців.
До того ж, саме степ був тим відвічним географічним протягом, на якому розгулялись свого часу кочівники-номади.
З іншого боку, хрестом розділяє нашу землю Дніпро на східну і західну частини (впродовж усієї історії це мало глибоке політичне значення). Ця ріка єднала Північ з Півднем відвічним шляхом «із варяг у греки».
Від Півдня українська ментальність успадкувала людиноцентричну «елліні-стичність», від Півночі – варязьку волю до державності, від Заходу – європейське християнство, від Сходу – скіфський кочівний анархічний дух.
Уся надзвичайно експресивна поезія Маланюка – це спроба розгадання загадки українського духу. Його погляд«від географії» можна назвати гетеаністичним. Тому, гадаю, усім, хто ще не відкрив для себе Маланюка, буде цікаво познайомитися з його творами.
А тепер кілька поетичних ілюстрацій:
З «варягів»
На березі синього моря –
Там живуть тверді і прості люди,
Відважні рибалки щастя,
Стерничі власної долі.
Руки їх від вітру бронзові,
Рухи в них, як доля, суворі,
Зір прозорий, як синій простір,
І – як обрію смуга – гострий.
На березі синього моря
Зростають крицеві раси,
Мовчазні, як надморські скелі,
І міцні, як приморський воздух.
На березі синього моря
Рокоче широкий вітер,
Напинає пристрасні перса
Вітрил, що рушать в майбутнє.
Гэй, та й міцно засмалені шкуни,
Та й бадьоро ж риплять їх щогли,
Та й солона ж, як море, кров їх –
Варягів синього моря!
Сага
Від бурі, від фйордів, від хмурних смерекових борів,
Від скель непохитних, що стали над ярістю хвиль,
Несуть вони силу, закуту в окрилений порив,
І пнуться вітрила, й лопочуть важкі корогви.
Звідтіль, де бігун маґнетично стискає півкулю,
Їх міць досягла розперезаного рівника,
Це їм, що пускають у звіра нехибну кулю,
Крицева ніколи ще не затремтіла рука.
Тут жінка безсила – земля розімліла від спраги,
Розкривши чорнозем в пекучій нестямі для всіх…
Та буря сурмить. Чую – йдете, грядете, варяги,
Обняти, стиснути і витиснуть форму красі.
Й зачнеться ізнову від муки родильного крику.
З-під ржі тисячліття залізом держава зросте.
І Рюрик країну ще раз нарече «Ґзрдаріка».
І Ольгу й Олега впізнають і море, і степ.
дорослі
Дух простору за Евгеном Маланюком
Що єднає Північ з Півднем? Шлях «із варяг у греки»? Яка вона – українська ментальність? Поезія як спроба розгадати загадки українського духу