З минулого року тоді ще з дошкільнятами, а нині – першачками вальдорфської школи “ДітиКвіти”, щоп’ятниці ходимо у походи. Діти знають цей день, як День Походів.
Географічне розташування школи – с.Хотів, передмістя Києва. Це дає можливість підібрати локацію відповідно до епохи. Голосіївський ліс – рел’єфи і каскади озер. В Китаєво багато дерев з відкритим корінням – входи до Підземного царства, а навесні – це гарне місце для спостережень за черепахами. В ботанічному саду при Аграрному університеті можна побачити цвітіння вересу восени та проліски навесні. Пирогово, Феофанія, Змієві Вали – це неймовірні краєвиди, польові трави й квіти. Круглицький ліс з живописним озером та чисельними малинниками. Лісовий заказник у Новосілках дещо схожий на Голосієво, а у Ходосіївці – хвойний ліс і якби ви чули запах ватри в цьому місці! Київські Карпати – справжнє випробування з ярами, асоціативно подібне до Закарпаття.
Діти у віці 5-7 років за 3 години з привалами, перекусом та часом на вільну гру, спокійно можуть пройти понад 5 кілометрів. Лісопаркові зони є інформаційно-чистими місцями, простором, де можна наситити базові чуття: відчуття життя, руху, рівноваги і тактильні.
Лісо-паркові зони є інформаційно чистими місцями, простором, де можна наситити базові чуття: тактильні, відчуття життя, відчуття руху й рівноваги.
Ми, дорослі, за одну прогулянку можемо багато показати та розказати, та більше за нас може це зробити сама природа, а пізніше – доповнити казка. У негоду, наприклад, коли туманно, холодно й дощить, на перший погляд, за не дуже сприятливої погоди – відбувається інтенсивне насичення чуттів. Походи за такої погоди дітям запам’ятовуються найбільше.
Першачки “ДітиКвіти” ведуть щоденники Природи, де замальовують те, що їм найбільше запам’яталося. Малюнки зі щоденників й стають ключем до розуміння, який саме слід лишають у дітей такі прогулянки.
Ідеї походів за сезонами
Навесні
-
Приєднатися до свята Зустрічі Весни. У Хотові потужна фольк-громада, яка відтворює традиції. Ми до них охоче долучаємося, бо вони майстри у створенні атмосфери та живого етно-співу.
-
Причепурити ліс перед прокиданням. Вибрати одну зі стежок і прибрати її. Ми обрали еко-стежку у Голосіївському нацпарку та зібрали на ній сміття. По чистій, на перший погляд, стежці, яку можна пройти за 15 хвилин, ми з дітьми зібрали 15 мішків сміття.
-
Слухати пташок. Із заплющеними очима спробувати почути, порахувати й розрізнити пташині голоси.
-
Скуштувати справжній березовий сік.
-
Побачити першоцвіти і, за давньою українською традицією, потоптатися біля рясту, аби дав здоров’я на цілий рік.
-
Біля дубів позбирати молодої кропиви на суп додому.
-
Поспостерігати за мурашиним житлом.
Восени
- Поїсти лісової малини та ожини.
- Побачити, познайомитись, поторкатися палицями до грибів. У нас правило лісових ягід та грибів не можна торкатися руками. Ми лишаємо їх у лісі для лісових мешканців.
- Збудувати халабуди. Саме восени нам трапляється найбільша кількість халабуд, які хтось змайстрував. І самі ми також будуємо.
- В епоху «Ліхтариків» знайти ліс, де багато відкритого коріння (входи до підземного світу) та принести до нього пригощення їхнім мешканцям.
- Походити ярами – справжні випробування в епоху Мужності. Чисельні повалені дерева – жодних штучних перешкод – розвивають увагу та спритність.
- Побачити, як цвіте верес, який дав назву місяцю Вересню.
- Палити ватру. Це виховний інструмент: навчитися обирати місце для вогнища, обкопати його, зібрати дрова та певним чином їх скласти, запалити ватру сірниками, підкласти “їжу для вогню”, а потім загасити вогнище.
- Гуляти в туманах. Побачити звите гніздо (останню осінь нам вони частенько зустрічаються) та роздивитися, з чого його вила пташка (не торкаючись, щоб не залишити свій запах).
- Назбирати плоди Осені: жолуді та каштани. Дивуватися зміні кольорів, роздивлятися окремі листочки, спостерігати, як засинають дерева. Заспівати засинальну пісню, якої навчилися на уроці музики.
Взимку
-
Відвідати парк, погодувати качок зерном. Зранку вони такі голодні, що геть усі виходять до тих, хто приніс їжу.
-
Підкладати насіння та горішки у годівнички для білок й птахів та годувати пташок з рук (повзики та синички дуже контактні).
-
Побудувати юрту зі снігу та погосподарювати в ній.
-
Знайти такі схили, з яких можна весело разом спускатися. Тільки важливо попередньо домовитись взяти з собою льодянки/санчата.
-
У березовому лісі пограти у хованки із зайцями: їхні сліди дуже добре видно на снігу.
У холодні температури в лісі тепліше, ніж в місті. Також зігрітися допомагають інтенсивна хода й теплий перкус.
Позачасом
Ліс чарівний за будь-якої пори року. Нам, дорослим, достатньо вслухатися у слова дітей. І ви побачите:
- лісовичків, що вклали в колисочки з моху своїх діток, грибочки-пеньочки – стільчики для лісовичків. Діти їх бачать на чазі – такому грибі, що росте на березах;
- дерева, що обіймаються та роблять арки для гостей, різноманітні дупла, у яких полюбляють селитися білки та сови.
Ліс – прекрасне місце для святкування Дня народження. У такі святкові дні в лісі стаються справжні дива… Важливо довіряти дітям, їхній спритності та сміливості – вони здолають та зможуть все. Дозволяйте їм лазити по деревах, балансувати, скочуватися з гори. А для дорослих, що супроводжують дітей в походах – мам і татусів – це ресурсний спосіб для поповнення сил.
педагогіка
Ми мандруємо за будь-якої погоди
Про Лісові Дні у школі "ДітиКвіти"