Ми живемо в непередбачувані часи, відмінні від звичної реальності. Криза, пов’язана з коронавірусом, у повній мірі позначається на житті в більшості країнах світу. Як вальдорфські вчителі ми ніколи не думали, що школи доведеться закрити і ми опинимося розділеними з нашими учнями.

Ми можемо транслювати дітям впевненість у майбутньому. Це передбачає також розвиток сили волі; завжди пам’ятайте, що страх дає поганий приклад для наслідування.

Наше освітнє завдання — за звичайних обставин — вести дітей і не занурювати їх у віртуальний світ занадто рано і без підготовки. Але надзвичайний стан порушує ці закони. «Нужда свій закон пише». Ви все одно можете бути на зв’язку з учнями, використовуючи сучасні засоби комунікації. Не майте страху або сумніву щодо цих сучасних технологій, а, навпаки, покажіть дітям, що людина може впоратися у будь-яких обставинах. Як вальдорфські вчителі ми також є сучасниками новітньої ери, і як дорослі люди ми знаємо, як доречно використовувати сучасні технології. Пам’ятайте, що діти прийшли у своє нове втілення, щоб здобути в оновленому світі такі види досвіду.

Щоб підтримати батьків у створенні для дітей певної структурованості протягом дня, можна почати з розробки простого щоденного домашнього розкладу — звісно, беручи до уваги вік дітей. Будь ласка, пам’ятайте про регулярне спілкування з батьками — це найкращим чином вплине і на дітей.

Метою є, щоб вони проводили більш-менш звичний день за навчальною роботою.

Наприклад:

9:00 – 10:00  робота за змістом головного уроку
10:00 – 10:30  перерва
10:30 – 11:20  навчальна робота (математика: повідомте батькам, які є теми  на розгляд)
11:20 – 11:30  невелика перерва
11:30 – 12:20  навчальна робота (рідна мова: читання книги, написання тексту згідно з поточним навчальним планом)
12:20  обідній час
14:00  пісні в записі, завдання з малювання, рукоділля (в’язання спицями, в’язання гачком, вишивання), далі — час для ігор.

Ви можете підготувати для батьків документ із завданнями й домашньою роботою для дітей — на кілька днів чи на весь тиждень, залежно від вашої ситуації.

Види діяльності, пов’язані з етапом/-ами головного уроку.

  • Вправляння в математиці.
  • Робота над мовними навичками.
  • Написання короткого огляду дитячої книги, яку читає дитина (коротко про зміст; що найбільше сподобалось в даній історії? Чи порекомендує її класу або другу?) Діти навіть могли б ділитися цими оглядами одне з одним.
  • Творчі завдання: малювання форм, малювання (якщо можливо — навіть живопис), рукоділля, прості вправи з ремесла.
  • Слухання пісень в записі, а також співи і наспівування пісень.

Нам також потрібно мати на увазі, що всі діти сумуватимуть за своїми однокласниками, і, можливо, вони сумуватимуть навіть за нами. Отже — ми як вальдорфські вчителі ніколи не думали, що будемо таке робити – ви можете підтримувати зв’язок з дітьми через FaceTime або WhatsApp. Це дозволить дітям встановити з вами візуальний контакт.

Уточніть, однак, що це буде можливим тільки протягом певних навчальних годин. Діти можуть тоді ставити вам питання, можуть показувати вам свої роботи. Таким чином вони почуватимуться менш ізольованими і, звісно, менш покинутими вами, їхнім вчителем.

Сподіваймося, що цей надзвичайний стан не триватиме довго, і всі діти знову повернуться перед наші очі в не дуже далекому майбутньому.

Переклад з англійської Лії Матвієнко
Опубліковано у Віснику Педагогічної секції Гетеануму, 25 бер. 2020