• Що потрібно для того, щоб перетворити навчання на осмислений і трансформаційний досвід?
  • Як ми можемо пробудити бажання вчитися протягом усього життя, розпалене справжнім інтересом і підтримуване вогнем здивування та ентузіазму?
  • Як ми можемо допомогти студентам стати співтворцями розширених уявлень та індивідуального розуміння?
  • Як зробити так, щоб наша освіта відповідала духу часу, була орієнтована на практику та життя?
  • Як викладач для дорослих також може бути суб’єктом навчання в процесі навчання студентів?
  • Як викладач для дорослих може забезпечити, щоб студенти розвивали власні судження?

Пошук відповідей на ці питання є ключовим для того, щоб зробити процес навчання успішним і таким, що розширює можливості. На тренінгу ля тренерів ми прагнемо допомогти викладачам для дорослих сформувати їхнє викладання так, щоб воно надихало дорослих учнів на роботу. Навчання з боку інших обмежене, але навчання може продовжувати рости і розвиватися, якщо пробудити і підтримувати бажання вчитися, а також надати правильні інструменти. Ці інструменти є важливими для викладача для дорослих, і в той же час, живий приклад може надихнути дорослих учнів трансформувати свою практику викладання.

Навчання як живий процес

Розширення нашого розуміння різних етапів процесу навчання є ключем до пошуку нових шляхів уперед. Наступні ідеї ґрунтуються на теорії та результатах практичних досліджень про навчання дорослих як живий процес.

Процеси

В основі людських істот лежить здатність мислити, відчувати і мати бажання налагоджувати стосунки з іншими людьми та світом. З цього погляду на людину, Коенраад ван Хоутен, Отто Шармер, Жак Хіллен, Ніканор Перлас, Маргарета ван ден Брінк, Артур Зайонц, Арлін Торн та інші описали декілька процесів навчання, створення та розвитку організацій.
Оскільки ми хочемо зосередитися на процесах навчання дорослих, ми коротко представляємо “Теорію U” Отто Шармера та “Процеси творення” Жака Хіллена. Обидві теорії можуть слугувати наріжним каменем для кращого розуміння та керування процесом навчання у живий та цілісний спосіб. Наприкінці будуть описані фази навчання за Коенраадом ван Хаутеном.

Theory U

Теорія U була розроблена Отто Шармером (2009) і в основному використовується для того, щоб допомогти трансформувати організації, громадські рухи та компанії, які починають працювати, виходячи з найближчого майбутнього. Питання, з якими працює його теорія, такі: Як ви використовуєте інноваційні ідеї? Де ви знаходите автентичні відповіді на (важливі) питання? Як забезпечити, щоб ви не стагнували, а продовжували розвиватися як особистість та організація? І які існують підводні камені? Як ви приносите оновлення у свою сферу з вашого внутрішнього джерела натхнення?
Ці трансформаційні кроки також можна використовувати для опрацювання складних питань у навчальних закладах, щоб виробити спільний і трансформований спосіб вирішення складних питань.

Процес U

Наведена вище схема описує шлях, що рухається вниз від лівої частини U (ми з’єднуємося зі світом поза нами і поза нашою організацією/інституцією тощо) і назад до правої частини U (ми приносимо нове у світ). На цьому шляху в самому низу U лежать внутрішні ворота, які вимагають від нас відпустити все, що не є суттєвим. Цей процес відпускання і появи нового встановлює тонкий зв’язок з глибшим джерелом знань. Суть присутності полягає в тому, що два “Я” – наше теперішнє “Я” і наше найкраще майбутнє “Я” – зустрічаються в долині U і починають слухати і резонувати один з одним. Ніщо не залишається незмінним, коли група або людина перетинає цей тонкий поріг. Окремі члени і група починають діяти на більш високому енергетичному рівні і з відчуттям майбутніх можливостей.

7 фаз процесу U за Отто Шармером

  1. Завантаження – Якщо ми хочемо долучитися до процесу, який принесе нам щось нове, нам потрібно усвідомити старі патерни нашого мислення і звільнитися від старих концепцій, суджень і попередніх переконань. Визначивши їх, ми можемо відпустити їх і на цьому етапі процесу призупинити звичку завантажувати старе.
  2. Бачення – Здатність стримувати свої судження має важливе значення, якщо ми хочемо перейти від суб’єктивного проектування до більш сфокусованого і периферійного спостереження. Якщо нам це вдасться, ми зможемо почати дивитися свіжим поглядом на питання, що стоять на кону, визнавати зібрані факти і поважати точки зору інших. Зі “свіжим поглядом” ми можемо подивитися на те, що є насправді, і наш погляд перенаправляється на те, щоб дивитися з відкритим розумом.
  3. Відчуття – тепер, коли ми бачимо системи ззовні, очима іншого, “поле” починає говорити. Ми починаємо відчувати, як інші в “полі” бачать і переживають питання, що стоїть на кону. Ми свідомо намагаємося відпустити старі емоції, відкрити свої серця для нового спільного досвіду і дозволити нашим почуттям трансформуватися.
    Підготовка до досвіду на дні U вимагає налаштування трьох внутрішніх інструментів: відкритого розуму, відкритого серця і відкритої волі. Цей процес відкриття є формою активної емпатії з усією групою разом. Відкрите серце дозволяє нам побачити ситуацію з теперішнього цілого, а відкрита воля гарантує, що ми почнемо сприймати з цілого те, що хоче з’явитися.
  4. Присутність – після перших трьох спільних кроків у процесі, ми робимо індивідуальний крок всередину. Ми з’єднуємося з найглибшим джерелом “Я” і йдемо у внутрішнє місце тиші, де глибинні знання виходять на поверхню. Цей крок вимагає довіри до мудрості, яка дрімає в кожному з нас і може прокинутися після того, як ми ретельно виорали поля знань на попередніх трьох кроках. Це місце, яке можна відвідати лише в умовах абсолютної свободи, з власної волі. Мудрість або осяяння, що приходять з цього місця, не можуть бути примусовими. Ми повинні бути терплячими і приймати те, що приходить або не приходить. Відкриття нашої волі – це те, що потрібно активувати через практику. Те, що хоче з’явитися з майбутнього, не вловлюється за допомогою інтелектуальних міркувань, а приходить до нас через образи, які потребують перекладу. За допомогою різноманітних творчих і мистецьких методів, таких як малювання чи моделювання, ми можемо висловити те, що ми “побачили”. Коли ми ділимося цими образами, виникає ландшафт, з якого до нас може заговорити те, що хоче народитися з майбутнього.

  5. Кристалізація – трансформовані ідеї, які прийшли до нас, тепер мають набути форми і бути втіленими в життя. Коли група відданих змінотворців прагне до спільної мети, сила їхніх намірів створює енергетичне поле, яке притягує інших людей, можливості та ресурси, щоб втілити її в життя. Через цю групу може почати проявлятися ціле. Тепер нам потрібно викристалізувати те, що виникає з цілого і хоче стати реальністю, сформулювавши наше спільне бачення і намір.

  6. Прототипування – Рух вгору по правій стороні U вимагає інтеграції думки, почуттів і волі в контексті практичного застосування і навчання на практиці. Для того, щоб трансформація вкоренилася, важливо, щоб ми не просто теоретизували про те, як щось змінити, але й дійсно випробовували різні способи реалізації наших ідеалів. На цьому етапі ми часто дозволяємо собі зупинитися через страх невдачі. Але слід пам’ятати, що найбільше ми вчимося на своїх невдачах, тому на цьому етапі корисним девізом може бути “Швидко помилятися і швидко вчитися”.

Виконання – після випробування різних прототипів, тепер приймається рішення про те, як втілити “нове” у світ. Цей етап потребує ретельної співтворчості з усім середовищем, в якому це “нове” має функціонувати і служити громаді.

Один поважний скрипаль якось сказав, що він не може просто грати на своїй скрипці в Шартрському соборі; він повинен “грати” весь простір, те, що він назвав макровіолончеллю, щоб віддати належне як простору, так і музиці. Так само і організації повинні виконувати свою роботу на цьому макрорівні: вони повинні об’єднувати правильні групи гравців, щоб допомогти їм відчувати і творити разом у масштабі цілого. Так ви розвиваєте сферу, частиною якої є.

Voices of resistance

На кожному рівні процесу U (розум-серце-воля) ми зустрічаємо опір, який ми повинні визнати в собі і подолати:

  1. Голос осуду: Якщо ми хочемо бачити “свіжими очима”, наш розум повинен відкритися, і ми повинні стримувати наші судження. Ми часто не усвідомлюємо, як наші судження закривають нашу здатність сприймати те, що є насправді.
  2. Голос цинізму: Якщо ми хочемо увійти в співналаштування, наші серця повинні бути здатні відкритися і відпустити цинізм. Наш “внутрішній коментатор” часто заважає нам по-справжньому відчувати те, що говорять інші, і в результаті ми чуємо тільки те, що “хочемо” почути.
  3. Голос страху: Щоб бути присутнім у теперішньому часі і з’єднатися з глибшим джерелом знань, наша воля повинна бути здатною відкритися і відпустити страх перед незнайомим і невідомим. Страх невдачі часто заважає нам відкривати нові потужні аспекти себе і досліджувати багатство нових горизонтів.

Крім того, з іншого боку U, на зворотному шляху, ці три опори зустрічаються знову! Там ми також повинні подолати їх і вирівняти відкриту волю, відкрите серце і відкритий розум, щоб вони могли служити новому, що станеться.

Art for Coaching – Creation processes

Жак Хіллен – художник і викладач для дорослих, який використовує ті ж самі сім кроків, але в іншій манері, щоб описати процес творення і творення. Як і в Теорії U, різні етапи цього процесу творення дозволяють дорослому учневі розблокувати і пробудити приховані потенційні можливості. Завдяки творчому перекладу вони можуть бути використані як натхнення для розробки навчального блоку або уроку, який надихає дорослого учня і мотивує його до подальшого самостійного розширення змісту.

Процес

“Митець є ініціатором процесу творення. З нашого вищого Я ми сприймаємо, що на цій землі все не так, як могло б бути. У нас є багато нездійснених мрій, питань без відповідей, імпульсів, які хочуть вирватися назовні. Існує невідповідність між старим світом і майбутнім, яке ми несвідомо плекаємо в собі. У цьому протиріччі живе кожна людина. (…) Без опору немає можливості свободи. (…) Творець і його оточення постійно переплітаються і на практиці не можуть бути розділені”. (Жак Хіллен, 2012)
Жак Хіллен описує, як творчі процеси зазвичай відбуваються несвідомо, але як можна використовувати їх свідомо, не керуючи ними, а дозволяючи собі пливти за течією. Якщо ви робите це, процес генерує енергію, яку ми використовуємо для навчання і розвитку. Процес також призводить до інсайту.

Фази, за Жаком Хілленом

  1. Встановлення контакту – відбувається первинна зустріч людини зі світом, з якої виникає індивідуальний імпульс. Відчувається своєрідна потреба в навколишньому середовищі, потреба, яка також живе в нас самих. Щось назріває в людині, яка хоче додати щось нове до старого.
  2. Гра – після цієї першої зустрічі виникає гра, тому що встановлюється зв’язок між людиною і світом. У внутрішньому світі виникає фантазія, а в зовнішньому світі завдяки цій взаємодії з’являється нове життя. Спочатку робляться ескізи, і людина потрапляє в потік.
  3. Пошук – з’являється нова динаміка, тому що є також опір, який потрібно подолати. Це не просто гра. Старі патерни чи звички вимагають змін. Межі розсуваються, і виникає напруга. Щось має почати конденсуватися, щоб досягти прояву в матерії. Ви шукаєте напрямок і відстежуєте власні кордони.
  4. Індивідуалізація – тепер старе розчиняється, і з нього з’являється нове життя. Ви дозволяєте вмирати і воскресати. Ви проходите через нульову точку, так би мовити. Ти спускаєшся в матерію, підготовлену тобою самим.
  5. Експресія – Тепер виникає натхнення, яке виходить за межі звичайного фантазування. Натхнення точне і походить від внутрішнього джерела тепла. Ви стаєте прозорливими і знаєте, куди хочете йти.
  6. Створення – відбувається клацання, і твір набуває форми, де все співвідноситься з усім іншим. Ти дозволяєш собі пливти в цьому процесі, так би мовити, до тих пір, поки він не стане правильним.
  7. Виробництво – нарешті, ви завершуєте процес, наповнюючи кожну деталь життям так, що робота відокремлюється від вас, щоб вийти у світ. Внутрішньо ви вже пройшли певну дистанцію і стали багатшими. Тепер ви дозволяєте роботі зажити власним життям і отримати нові імпульси.

Нові процеси навчання дорослих

Ми хотіли б додати семиступеневий процес навчання, описаний Коенраадом ван Хаутеном, досвідченим викладачем для дорослих, який присвятив своє життя роботі з навчальними процесами. Для ван Хаутена термін “нове навчання дорослих” не означає новий метод, а радше підкреслює вроджену здатність вчитися з життя, зустрічати майбутнє і сприймати те, що з’являється у світі. Як він висловився: “Нове, що приходить, дихає на повні груди – нам потрібні люди, які розпізнають нове, що хоче народитися”.

Такі процеси є важливими для того, щоб орієнтуватися в житті в наш час. Вони допомагають нам свідомо взаємодіяти зі світом технологій, водночас надихаючи нас на встановлення зв’язку з нашим вищим “я” та духовним світом через навчання. Центральним питанням Ван Хаутена було наступне: Коли фізичний, ефірний, астральний та его-аспекти людської істоти повністю розвиваються протягом перших трьох семирічних циклів життя, що відбувається з вивільненими силами? Чи можна використати ці сили для свідомого навчання в дорослому віці? Ця трансформація відкриває шлях до глибокого самопізнання та особистісного зростання.

Три шляхи навчання Коенраада ван Хаутена:

  1. Вчитися вчитися – навчатися за допомогою зовнішніх ресурсів.
  2. Навчання долі – навчання з самого життя, з того, з чим ми стикаємося і що переживаємо.
  3. Творче духовне дослідження – робота з питаннями долі в напрямку ініціативи.

Процес семи кроків

На першому шляху він виділяє наступні сім фаз навчання дорослих, які пов’язані з сімома життєвими процесами, що лежать в основі зростання, зцілення і розмноження, і підтримуються ними:

  1. Сприйняття: Перший крок – це свідоме, безкорисливе спостереження за тим, що ми почули і пережили. Ми сприймаємо світ якомога об’єктивніше, дозволяючи йому закарбуватися в нас без осуду. Цей крок пов’язаний з життєвим процесом дихання.
  2. Відносини або зв’язок: Цей крок є релятивним; він передбачає розвиток інтересу, формування особистого зв’язку зі змістом та його пожвавлення. Ми запитуємо себе: Як я ставлюся до цього? Цей крок пов’язаний з життєвим процесом потепління.
  3. Перетравлення: Тут ми починаємо “пережовувати” матеріал – ставити запитання, обговорювати та опрацьовувати його. Ми працюємо з матеріалом, розбираючи його на частини та досліджуючи, зрештою, зводячи його до однієї важливої для себе тези. Цей крок пов’язаний з життєвим процесом харчування.
  4. Індивідуалізація: Після того, як ми визначили, що промовляє до нас, ми можемо відпустити це і прислухатися до того, що виникає – до того, що нового приходить. Це сонячний момент у процесі, час для слухання нашого вищого “я” і духовного світу. Його також можна проводити і вночі. Цей крок пов’язаний з життєвим процесом виділення.
  5. Практикуємо: Далі ми приймаємо це осяяння в своє серце і живемо з ним. Це стає насінням на майбутнє, чимось, що ми плекаємо, зберігаємо, вправляємо і пам’ятаємо. Цей крок пов’язаний з життєвим процесом підтримки.
  6. Зростання: Тепер ми дозволяємо йому розширюватися і трансформуватися всередині нас. Це може перерости в нові здібності або новий спосіб дії та буття у світі. Цей крок пов’язаний з життєвим процесом зростання.
  7. Творити: Нарешті, ми приносимо щось нове у світ. Це найважливіший крок, на якому наше навчання проявляється в дії. Він пов’язаний з життєвим процесом відтворення.

Хоча це основна форма процесу, мистецька діяльність відіграє вирішальну роль у підтримці нашого навчання. Вони допомагають нам вийти за межі обмежень нашого власного досвіду – з голови на кінцівки. Мистецтво – це великий відкривач; воно показує нам те, що наш інтелект не може сприйняти.

Summary

Теорія U показує нам шлях трансформації для досягнення нового розвитку в житті, організації, ініціативі тощо.

У книзі “Мистецтво для коучингу” Жак Хіллен показує нам, як відбувається творчий процес художника в рамках семиступеневого процесу.

У книзі “Пробудження волі” Коенраада Ван Хаутена “Вчитися вчитися” описано сім вищезгаданих кроків – процес навчання, який може надихнути та підтримати викладачів для дорослих у перетворенні їхнього викладання на досвід, що розширює можливості дорослих учнів.

Література

  • Hillen, Jaak. (2012). Creatieprocessen. Antwerpen, Belgium: Via Libra.
  • Scharmer, Otto. (2009). Theory U: Learning from the Future as it Emerges. Oakland, CA: Berrett-Koehler.
  • Van Houten, Coenraad. (2000). Awakening the Will: Principles and Processes in Adult Learning. Forest Row, UK: Temple Lodge Publishing
  • Хіллен Жак (2021) Пути воли. Київ, НАІРІ
  • Конрад ван Хойтен (2013) Пробуждение воли. Київ, НАІРІ