Для когось школа вже скінчилася, а для когось – лише засвічує свій вогник попереду. З особливим нетерпінням очікують школи, звичайно, не лише випускники дитячого садка та їхні батьки, але і майбутні вчителі, що вирішили взяти наступного року перший клас. І це спільне очікування школи часто стає прецедентом першої «солідної» зустрічі дитини з учителем – так званої співбесіди, після якої вже точно можна називати себе майбутнім першокласником. Про те, як проводяться ці «перші побачення», нам розповіла Юлія Ареф’єва, в минулому «першокласна» вчителька, а в далекому минулому – вихователька першої у Києві вальдорфської групи дитячого садка.
– Юліє, розкажіть, будь ласка, про те, у якій формі відбувається співбесіда і що вона має на меті визначити?
– Звичайно, основна мета співбесіди дуже конкретна – визначити міру готовності дитини до школи. А також познайомитися з малюком якомога ближче.
Дитині дається завдання, а в цей час ведеться розмова з батьками. У цей спосіб учитель може відсторонено спостерігати за природною поведінкою дитини: за її поставою, за тим, наскільки вона старанна, як тримає в руках олівці, які кольори вибирає. Як правило, ті дітки, що вже готові до школи, сидять рівненько, на деякій відстані від парти і дуже радо все роблять.
Перше завдання полягає в тому, щоб дитина намалювала будинок, дерево і людину. Цей малюнок є дуже наочним тестом. Він показує ступінь розвитку дитини. Виявляється, що навіть різниця у півроку може дуже тонко проявитися в малюнках дітей. (До речі, я знаю виховательку зі швейцарського дитячого садка, яка в своїй групі щомісяця організовує малювання такої історії. Це дозволяє їй дуже послідовно спостерігати за розвитком кожної дитини і визначати міру її готовності до школи.) Так, на малюнку трирічної дитини ми бачимо лише каракулі, інколи з перехрещеними лініями. В чотири роки виникають «головоніжки», трохи пізніше – з’являється тулуб (це означає, що дитина починає усвідомлювати свою ритмічну систему). Але все це ще «літає в повітрі» далеко від землі, іноді навіть «сторч головою». У п’ять з половиною років малюнки набувають чіткої вертикальної спрямованості й поступово «сходять» на землю.
Дитина, що готова йти до школи, вже добре усвідомлює всі найменші частинки свого тіла і тому людину (яка вже «впевнено стоїть на землі») вона зображає з пальчиками, ступнями, волоссям, в одязі, детально вимальовує обличчя. Цікаво, що діти, які переживають зміну зубів (а це, звичайно, одна з найістотніших ознак готовності до школи), на малюнках зображають зубчастої форми гори, паркан, корону в принцеси або ритмічно повторювані травинки.
Те, як намальовано будиночок (для мене будинок – це те, що вибудовується і росте), свідчить про те, як дитина почувається у своєму фізичному тілі. Чи має будинок дах, вікна, двері? Чи горить у вікнах світло (існує думка, що це є ознакою внутрішньої тривожності, яка вимагає, щоб світло було увімкнутим). Що означає, якщо з димаря іде дим? Напевне те, що в будинку тепло, що його обігріває якась піч.
Дерево на малюнку – це проявлені життєві сили дитини. Наскільки міцний його стовбур? Чи воно високе? Чи пишна в нього крона? Чи є на дереві плоди? Все це ми можемо ототожнювати із силами здоров’я, радістю життя.
Інколи в малюнках з’являється не просто земля, а багато землі, на якій може бути багато стежок, навіть є натяк на перспективу. Тоді постає питання: чи не варто цій дитині піти вже до другого класу?
Існує ще один тест – малювання вісімки. Найскладніший для маленької дитини момент – це перехрещення ліній. Учитель малює при дитині велику вісімку і просить її повторити цю форму. Якщо вона вже може зробити це перехрещення, а не шукає способу його уникнути, – це ще один плюс на користь її готовності до школи (з цим, до речі, пов’язане і традиційне зображення перехрещення у вікнах в намальованому будиночку).
Одне з наступних завдань: ухопити себе за ліве вухо правою рукою через верх голови. Так перевіряються пропорції дитини і готовність її фізичного тіла (як правило, в 6–7 років починають видовжуватися кінцівки, зникає дитяча округлість ліній обличчя).
Ще одна перевірка того, як працює уява (не образна уява, не наслідування, а абстрактна уява) дитини: учитель малює посередині аркуша пряму лінію і відносно неї проводить певну форму. Дитині дається завдання намалювати дзеркальне відображення цієї форми. Важливо, щоб дитина могла бачити, наскільки точно вона повторила форму. Рівень абстрагування можна визначити також, попросивши її пройтися по колу, квадрату, трикутнику. Або пройти десять кроків прямо, потім повернути праворуч, пройтися вісім кроків спиною вперед. Готова до школи дитина вже здатна запам’ятати кілька прохань одразу.
Щоб зрозуміти, наскільки дитина вже може узагальнювати, я граю з нею у гру «Я знаю п’ять імен…»
Окрім того, важливо побачити, наскільки дитина є вправною. Тому я прошу її пострибати через скакалку, зав’язати шнурівки, кілька разів кинути й упіймати маленький м’ячик.
І, безумовно, однією з найголовніших ознак для мене є бажання дитини йти до школи. Вона усім своїм єством прагне в школу! Навіть не знаючи, чим там займаються, – все одно дуже-дуже хоче! І всі завдання виконує дуже радо і старанно.
– У яких вікових межах дитина може йти в перший клас?
– Я не знаю жодної дитини, яка б у 7,5 років не була готовою до школи. Мій віковий орієнтир – якщо дитині виповнилося шість років до лютого. Іноді на зустріч приходять діти трошки молодші, і я відчуваю, що школа – це для них було б іще погано, вони потребують ще часу для гри як своєрідної форми навчання, яка відповідає їх віку. Наведу один образ. Щоб виготовити лляне полотно, треба спочатку посадити зернятко, його виростити, зібрати урожай, висушити, видобути з нього волокна тощо. І кожен етап потребує своїх особливих інструментів і матеріалів для догляду. Зернятку потрібні вода, земля, сонце, для полотна – пральний порошок і пральна машина. Якщо ми не будемо брати до уваги цю відповідність, тобто вирішимо застосувати до зернятка пральний порошок, то можемо його знищити. Так і з дітьми, якщо вони йдуть до школи зарано, хоча проявляється все це не так явно.
– Які проблеми ви можете спостерігати під час цих зустрічей?
– Наприклад, якщо дитину в ранньому дитинстві навантажувати інтелектуальним навчанням, то у 6-7 років в її розвитку можуть спостерігатися певні невідповідності, перекручення. Один з прикладів: у 7,5-річного хлопчика вже давно почали випадати зуби, але малюнок досі не «приземлився». Або ще: я знаю дитину, у якої зуби почали мінятися дуже рано – з чотирьох (!) років. Як я дізналася пізніше – з нею ще до року вивчали букви. Коли молочні зуби почали випадати – буквально розкришуватися – мама дуже здивувалася: до цього часу дитина так добре розвивалася, а тут таке! Відомо, що сьогодні, в першому класі, цій дитині дуже складно вчитися.
За моїми спостереженнями, діти, у яких зуби випадають занадто пізно, дуже сильно прив’язані до батьків. Малюнки у таких дітей є ще занадто «повітряними». Це не обов’язково означає, що дитина має серйозні порушення (хоча завжди слід усвідомлювати, що відставання або випередження у розвитку – погані ознаки). Це означає лише те, що дорослі повинні поставити собі запитання: «Чому це так? Що я можу зробити у вихованні дитини, щоб допомогти їй?».
Але, звичайно, до вчителя може прийти й інша дитина. Інколи достатньо лише подивитися на малюнок, щоб зрозуміти – вона потребує допомоги антропософського лікаря. Брати чи не брати її в перший клас? Звичайно, що це завжди свідомий вибір учителя. Інколи присутність такої дитини в класі дуже допомагає дітям навчитися бути терплячими, уважними, добрими. Звичайно, тут існує ще один момент: завжди треба ставитися з повагою до того, що вже сталося, адже в духовному розумінні так може проявлятися не лише дія зовнішніх умов (родинного виховання, хвороб), але й індивідуальний вибір дитиною ситуації, в якій вона опинилася.
– Чи можна помітити різницю між тими дітьми, що ходили до вальдорфського дитсадка, і тими, що там не були?
– Звичайно. Інколи різниця просто разюча. У «вальдорфських» дітей малюнки зазвичай гармонійніші, розмаїтіші, в них використано більше кольорів.
Дуже часто діти, що не ходили в наш садок, малюють чорним кольором, дуже схематично. Особливо ті, хто багато грається з комп’ютером або конструктором. Якщо ми бачимо на малюнку квадратні голови, тулуби, ноги і руки – одразу можна сказати, що його автор забагато дивиться телевізор. В таких малюнках часто проявляються мотиви сучасності – машини, техніка, висотні будинки, відсутні квіти, комахи. На одному з малюнків дуже детально змальований сучасний одяг на хлопчику, але будинок дуже схематичний і «відірваний» від землі, деревце дуже тоненьке. Є діти, які взагалі не можуть намалювати людину. В нашому садку ці сильні негативні враження оточення ніби згладжуються, дитині пропонується альтернатива. Тому наші діти все-таки малюють традиційні казкові будиночки з дахом і димарем.
Цікаво, що майже ніхто з дітей, що відвідували традиційний дитячий садок, на моє прохання не зміг заспівати жодної пісні. Незважаючи на велику кількість спеціальних музичних занять і святкових ранків у цих садках. Лише один хлопчик заспівав пісеньку, яку вивчив з мамою у три роки. У випускників вальдорфського дитячого садка зі співом – жодних проблем.
– Чи можливо об’єктивно проаналізувати побачене, адже у будь-яких тестах і перевірках існує певна доля випадковості?
– Взагалі, учителю дуже важливо не робити прямих умовивідних висновків: дитина розвивалася так і так – значить, щось у ній проявляється (проявиться) так і так. Завжди важливо залишати місце, простір для руху, щоб наші уявлення не стали перешкодою для майбутнього розвитку дитини. Тому в наших «тестах» немає нічого такого, що «на вході» закладається як умова, а «на виході» отримується як результат. До всього, що ми спостерігаємо під час першого знайомства, ми не повинні підходити занадто жорстко, але завжди залишати в пам’яті живе враження, образ цієї дитини – чи гармонійний у неї малюнок, чи сильне її деревце, чи великий будинок, скільки в малюнку неба, скільки землі, чи є хмаринки. І тоді це живе рухливе враження залишається в нашій душі інакше, ніж логічно виважений висновок. Ти просто носиш це враження з собою, живеш з ним, спиш з ним – і раптом до тебе приходить відповідь. І тоді ти розумієш, що джерело цієї відповіді теж в якомусь іншому місці, а не просто в нашій голові. Це як відкриття, як натхнення.
психологія
Школа не за горами
Чи ви готові до неї?