За останні кілька тижнів багато шкіл звернулись за допомогою з подолання кризи, яка виникла через коронавірус і унеможливила проведення навчального процесу в межах школи. Надані поради стали в нагоді. Однак, треба мати на увазі, що в кожної школи своя ситуація. Багато точок зору було взято до уваги, але з огляду на серйозність ситуації, вони викладені не як готова інструкція, а радше як список окремих думок.

  1. Найважливішим є, щоб школа піклувалася про учнів на відстані. В батьків не має складатися враження, що у вчителів зараз відпустка.
  2. Важливо підтримувати активний контакт з родинами учнів, тому що вони можуть бути цілковито приголомшені ситуацією.
  3. Стосовно дитячих садочків і молодшої школи це означає, що батьки мають можливість спілкуватися з педагогами телефоном чи через Skype у встановлений час дня. Тобто у визначені «години роботи».
    На додачу, школа має бути доступною протягом всього дня через вчителів, які можуть відповісти на питання й запити батьків.
  4. Раз на тиждень школа має публікувати інформаційний бюлетень, в якому висвітлюються різні речі, наприклад, що відбувається у ширшій освітній спільноті і у вищих інстанціях.
  5. Щодо дитячого садку: вихователі мають регулярно консультувати батьків і робити пропозиції щодо того, чим вони можуть займатися зі своїми малюками. Діти дошкільного віку не мають бачити вихователя, який говорить з екрану.
  6. Початкова школа до 3 класу включно: кілька разів на тиждень вчителі мають виходити на зв’язок з учнями через Skype або Zoom і розповідати їм історію, відповідно до віку. Потім дітям можна дати інструкції, що робити з історією далі.
  7. В 4–6 класах можна призначити постійний час, коли вчитель зв’язуватиметься з дітьми для роботи через Zoom, і спробувати викладати основні предмети, такі як арифметика, письмові вправи, граматика, можна давати зміст і перевіряти домашні завдання. Замість уроків ремесла вчителі ремесла можуть навчати учнів робити оригамі чи щось подібне у заздалегідь визначений час.
  8. Спілкування має бути настільки відкритим і дружнім, щоб учні забували, що між вами є екран.
    Найкращим буде якнайменше говорити з учнями 1–6 класів про пандемію та вірус і використати весь доступний час для уроків і багато спілкуватися з дітьми. Як твої справи? Що приємного і цікавого ти робиш зараз?..
  9. Також учні можуть зачитувати або показувати одне одному свої роботи.
  10. У 7-8 класах уроки можна проводити протягом кількох годин на день з найбільш можливою регулярністю.
  11. Можна вправлятися в малюванні геометричних форм, а 9 клас може під керівництвом вчителя виготовляти Платонові тіла.
  12. Учням старшої школи можна давати більш об’ємні завдання. А ще зі старшокласниками можна проводити дискусії на певні теми.
  13. Також є важливим, щоб вчителі старшої школи були на зв’язку з батьками і могли надати пораду і підтримку в будь-який час, краще за все – в якійсь організованій формі.
    Ми отримали повідомлення про пригнічених батьків, про кризові ситуації і появу значної кількості додаткової роботи для консультантів, психологів та інших фахівців з надання підтримки. Школа має бути дуже проактивною (що діє на випередження). Школа має бути в ці часи завжди доступною, не через автовідповідач, а через живу людину!
  14. Неодмінно виникатимуть запитання на кшталт «чи маємо ми зараз вносити оплату за навчання?» Тому члени Правління і Ради школи мають також бути на зв’язку, щоб відповідати на запитання. В цьому випадку допомагає ідея соціальної тричленності. Оплата вноситься не для того, щоб купити послугу, а щоб надати можливість вчителям працювати. Якщо мислити далі, можна дійти до ідеї солідарності батьків зі школою. Найліпшим буде, якщо цим питанням займатимуться співробітники, які не є педагогічними працівниками.
  15. Рекомендовано проводити педагогічні конференції раз на тиждень, наприклад, через Zoom. Ми вже маємо вдалий досвід.
    З однієї зі шкіл я отримав відгук, що учні вдома також займалися евритмією у супроводі вчителя евритмії і через кілька днів показували одне одному вправи з таким успіхом, що навіть попросили дати їм нові завдання.

Це складні часи. Все зовнішнє завмерло; внутрішнє життя має бути настільки інтенсивним, наскільки це можливо – щоб творити педагогічну цінність і надавати допомогу, де це необхідно.

Переклад з англійської Лії Матвієнко
Опубліковано у Віснику Педагогічної секції Гетеануму, 25 бер. 2020