Якщо б ви проходили повз нашу школу, імовірно ви б не звернули на неї уваги – адже ззовні вона виглядає абсолютно звичайно.
Таких шкіл, побудованих за типовим проектом, в Києві безліч. Проте, якби ви мали час зайти всередину, ви помітили б дещо, що вас здивувало. Можливо, ви побачили б дітей у середньовічних костюмах, або хлопця в гігантській барочній перуці, чи зграйку дівчат, що грають на флейтах. Досить незвична картина, як для звичайного навчального закладу. От тут ви б запитали, що це за школа така дивна?
Історія
Київська Вальдорфська школа «Софія» в цьому році відмічає своє двадцятиріччя. На початку створення школа нагадувала крихітний «острівець» – приміщення садочку, в якому була лише одна група, декілька викладачів та вихователів. До речі, організаторами були батьки, які не хотіли, аби їх діти ходили до звичайної школи. Потім «острівців» стало два: садочок та молодші класи в будівлі на вулиці Тампере, а старші – в такому самому будинку, тільки на сусідній вулиці. Ще через декілька років, школа перетворилася вже на архіпелаг: з’явився третій «острів», бо кількість класів росла, і частині учнів знов довелося переїхати. Тепер – до будівлі звичайної школи номер 195 на вулиці І. Миколайчука. Потрібно сказати, що в цій школі одночасно навчаються і учні звичайної школи.
Протягом двох років вчителі і учні нашої школи, аби мати спільний процес навчання, подорожували поміж трьома «острівцями», поки не було вирішено зібратися нарешті всім разом під одним дахом. І ось вже 7 років школа «Софія» навчається і ділить корпус зі звичайною школою.
Перший час після переїзду ми мали складнощі, бо школи були дуже різними, і діти 195 школи ставилися до нас з недовірою, яка часто приводила до непорозумінь та образ. Спільну мову довелося шукати і вчителям, і учням. Як результат, сьогодні обидві школи спокійно співіснують.
Коли ми тільки переїхали, головною задачею було перетворити приміщення звичайної школи на Вальдорфські. Тому в усіх класах, яких ми вчимося, учні разом з батьками та вчителями робили ремонти. Ця робота і по сьогодні продовжується.
Школа мріє перетворити подвір’я на цікаве середовище для учнів, особливо для малюків. Для цього розробляються різні проекти, а втілюють всі ці проекти в життя батьки, учні старшої школи, і навіть учні третіх класів на епосі будівництва. Ми сподіваємось також, що цього року нам вдасться збудувати в саду невеличкий амфітеатр для занять на свіжому повітрі. В нашій школі вже є столярна майстерня, в якій проходять заняття з ремесла, проте на цьому ми не хочемо зупинятися: було б непогано мати додаткові майстерні, можливо, для роботи з керамікою… А можливо, нам також вдасться зробити теплиці, аби учні могли навчатися садівництву.
Навчальний процес
Специфіка вальдорфської освіти полягає в тому, що учням дають не просто теорію. Навчальний матеріал завжди викладають дуже цікаво, а знання базуються на досвіді і пов’язані з практикою. Наприклад, в епоху Давньої Греції разом з її історією ми вчимо міфи, музику, танці, одяг, філософію, звичаї. І оскільки в Україні є місця, які мають відношення до історії Греції, в нас є можливість відвідати ці місця. Там ми влаштовуємо олімпіаду, де змагаємось з паралельними класами інших вальдорфських шкіл.
На фізиці, коли вивчаємо тіні і світло, ми робимо виставу тіней, де експериментуємо з джерелом освітлення та спостерігаємо, як саме тіні відбиваються на екрані.
Ботаніку ми вивчаємо на природі: мешкаємо у лісі, спостерігаємо за різними рослинами, а потім порівнюємо їх з тими, що ростуть в інших місцевостях – болотах і полях.
В епоху Середньовіччя ми перетворюємося на лицарів та шляхетних дам, і беремо участь у справжньому середньовічному балі, до якого активно готуємося: шиємо костюми, вчимо танці та музику, під яку їх танцювали раніше.
В нашій школі ми вивчаємо й такі дисципліни, яких не буває в звичайних школах. Наприклад, мінералогія, де ми вивчаємо мінерали. В нас є можливість дізнатися про властивості мінералів, де їх використовують і де видобувають. Для цього ми відправляємось в печери, кар’єри та музеї…
Що і казати: вивчати хімію і точні науки нам надзвичайно цікаво!
Ось приклад того, як ми вивчаємо хімію:
Особливість школи
У кожній вальдорфській школі є щось особливе. В нашій школі це подія, на яку учні починають чекати ледь не з першого класу. Ця подія зветься “театральний проект”. Такий проект – звичайна практика для старших класів вальдорфських шкіл. Проте в нашої школи є традиція ставити цю виставу на сцені справжнього театру. Учні можуть відчути себе професійними акторами та грати на професійній сцені.
Чи є школа «Софія» особливою? – У всякому разі, все, що вона робить, нагадує диво. Навчаючись тут, ми звикаємо вірити в те, що можемо геть усе! Ми можемо малювати, співати, робити вистави з нічого. Ми знаємо як це – працювати на землі, будувати, рахувати зірки. Нам цікаво жити і не набридає вчитися. Ми знаходимо друзів в інших куточках світу. Такими нас робить наша школа. Вона змінює на краще не тільки дітей, але й вчителів та батьків. Усі складнощі, через які проходила наша школа протягом двадцяти років, як не дивно, зробили нас справжньою спільнотою, і ми розуміємо, що школа «Софія» – це не стільки приміщення, скільки усі ми: вчителі, учні та батьки.
школи
Світ «Софії»
Київська Вальдорфська школа «Софія» в цьому році відмічає своє двадцятиріччя. Що цікавого розкажуть про неї самі учні?