Вступ
Бути вчителем у вальдорфській школі – це чудова і водночас вимоглива професія. Треба бути не лише добре підготовленим до викладання свого предмету, але й мати особливі навички вибудовування та підтримання добрих стосунків з дітьми, підлітками, батьками та колегами. Треба вміти уважно спостерігати за дітьми та підлітками, мати великий інтерес до людини, що розвивається, а отже, володіти достатніми знаннями з антропології та психології. І останнє, але не менш важливе: бажання займатися антропософією як шляхом пізнання і дослідження, а також мати художні здібності і талант до імпровізації.

Структурний контекст

У багатьох країнах існують навчальні центри, семінари або академічні курси, які пропонують базову підготовку до цієї професії. Якість виховної діяльності в школах і дитячих садках значною мірою залежить від якості освіти педагогів.
У країнах, де існують вальдорфські регіональні асоціації, їхнім обов’язком і завданням є формулювання стандартів підготовки вальдорфських педагогів і підтримка якості підготовки до цієї професії. Залежно від контексту та умов розвинулися різні форми професійної підготовки.
Одним з найважливіших чинників якості підготовки є готовність викладачів підвищувати власну кваліфікацію та обмінюватися ідеями з колегами в інших контекстах. Щоб створити для цього основу, Педагогічна секція Гетеануму ініціювала Міжнародний проект підвищення кваліфікації вчителів (ITEP), який пропонує можливість регулярного обміну досвідом між викладачами в усьому світі.

Навіть у країнах, де немає національної асоціації або федерації, для того, щоб освітній центр був включений до Всесвітнього списку Вальдорфських закладів, необхідно дотримуватися низки основних вимог і рекомендацій. У наступному тексті, прийнятому Міжнародною конференцією з питань Вальдорфської педагогіки (Гаазьке коло), описані ці вимоги та керівні принципи. Він може бути використаний як основа для самооцінки освітнього центру або в процедурі визнання Гаазьким колом при прийнятті рішення про включення освітнього центру до Всесвітнього списку Вальдорфських закладів.[1]

Деякі фрагменти тексту сформульовані з навмисною багатозначністю і певною відкритістю, щоб охопити широкий спектр ситуацій. Незалежно від того, чи надає педагогічна освіта державний диплом, чи проводиться на базі університету, чи вона доступна лише за умови попередньої академічної підготовки, є в країні повноцінні вальдорфські школи, чи ні – всі ці та багато інших чинників впливатимуть на освіту і змінюватимуть її. У наступному тексті сформульовано низку базових ідей і практик, які можна і потрібно адаптувати залежно від культурного контексту і, особливо, з урахуванням існуючого правового контексту освіти дорослих. 

 

Основні складові Вальдорфської освіти

Фундаментальною особливістю будь-якого вальдорфського закладу – ясел, дитячого садка, школи чи семінару – є зобов’язання розкривати та розвивати педагогічні ідеї та вказівки Рудольфа Штайнера.  Поглиблене опрацювання вчення Штайнера про людину у її розвитку, а також інтерес до індивідуальних і колективних педагогічних досліджень дасть змогу студентам і викладачам розвивати нові форми педагогічної практики, що відповідають часу і місцю, в якому вони діють.

Рудольф Штайнер” та “Вальдорф” є захищеними марками обслуговування.

Педагогічний підхід та його відмінні якості ґрунтуються на низці основних принципів, які практикуються і розвиваються в найрізноманітніших соціальних і культурних умовах по всьому світу. Гаазьке коло – Міжнародна конференція з питань Штайнер-Вальдорфської освіти – у співпраці з Педагогічною секцією Гетеануму склала перелік необхідних елементів і характеристик, які можуть бути використані в процесі визнання Штайнер-Вальдорфської освіти національною асоціацією або Гаазьким колом. Текст ґрунтується на роботі Міжнародного проекту з підготовки вчителів та Робочої групи з питань освіти ( “International Teacher Education Project”) IASWECE.

 Програма навчання та команда викладачів

  1. Навчання ґрунтується на постійних педагогічних дослідженнях і практиці вальдорфської педагогіки, з активним інтересом до загальноосвітнього дискурсу, до різних педагогічних підходів і до освіти дорослих.
  2. Особа, відповідальна за проведення навчання, має кілька років досвіду викладання як у вальдорфській школі, так і в галузі освіти дорослих, включаючи перевірку відповідності програм навчальним цілям і вимогам, аналіз, оцінку ефективності та цінності програм, а також дослідження та розробку навчальних планів.
  3. Викладачі є кваліфікованими для виконання своїх завдань завдяки досвіду викладання у вальдорфській школі та мають педагогічний диплом (вальдорфський або інший).
  4. Під час навчання використовуються методи, які враховують стилі навчання дорослих і підтримують розвиток творчого та незалежного мислення.
  5. Викладачі та співробітники прагнуть до постійного професійного та особистісного розвитку (участь у конференціях, курсах, практичних дослідженнях, у зустрічах ITEP Zoom тощо).
  6. Змістовне наповнення курсу має баланс між академічною, мистецькою, рефлексивною та емпіричною/практичною роботою.
  7. Частиною програми є педагогічна практика під наглядом менторів, а також стажування у вальдорфських школах та дитячих садочках.
  8. Програма забезпечує належну індивідуальну підтримку, зворотний зв’язок та оцінювання студентів, а також веде облік відвідування занять, завершення курсу та іншу відповідну документацію.
  9. Перелік конкретних тем для навчання див. у розділі “Навчальна програма та зміст курсу” нижче. Навчальний курс має включати щонайменше 500 аудиторних годин плюс педагогічну практику та стажування під керівництвом викладача. (Під аудиторними годинами тут маються на увазі, наприклад, лекції, семінари, бесіди, мистецькі та ремісничі заходи). Якщо курс пропонується зі значним онлайн компонентом, щонайменше 200 годин мають бути проведені вживу.
  10. Керівництво та викладачі мають залучатись до загального руху Штейнер-Вальдорфських закладів та діяльності у своїй країні, регіоні та в усьому світі, підтримувати зв’язки з іншими освітянами у своїй країні, брати участь у таких заходах, як зустрічі викладачів та конференції, створювати спільні дослідницькі групи та робочі групи на регіональному, континентальному та міжнародному рівнях.

Зміст курсу включає в себе:

  • Вивчення та дослідження людини, яка формується.
  • Антропософія як шлях пізнання та отримання досвіду, що дозволяє інтенсифікувати стосунки зі світом, один з одним і з самим собою, а також поглибити своє чуття дослідницької діяльності та відповідальності.
  • Вивчення лекцій Рудольфа Штайнера про виховання.
  • Розвиток дитини.
  • Пропозиції вальдорфської педагогіки стосовно навчальної програми та методів навчання.
  • Художня діяльність.
  • Естетична оцінка як педагогічний інструмент.
  • Теорія, мистецтво і практика контекстуальної чутливості та культурного розмаїття.
  • Набуття дитиною знань і стратегій навчання та важливість самовиховання дорослих.
  • Загальні знання та спеціальні предметні знання.
  • Теорія, мистецтво і практика індивідуальних і спільних досліджень (вчитель як дослідник і митець; педагогічна конференція як серце педагогічної роботи школи).
  • Історія та філософія виховання та соціальних змін.
  • Зустрічі та робота з батьками у шкільній громаді.
  • Спільне лідерство, спільне управління, чіткий та ефективний менеджмент.
  • Відповідні юридичні зобов’язання, включаючи обов’язок захищати дітей від небезпеки та жорстокого поводження, а також сприяти їхньому добробуту, фінансовій стабільності та дотриманню державних норм.

    Організація навчального процесу

  1. Освітній заклад визнає і поважає відповідні правові норми і не дискримінує нікого за ознакою етнічної приналежності, віри, статі чи культури.
  2. Як прояв вільного культурного життя, семінар має відповідну правову форму і діє як неприбуткова організація.
  3. Освітня організація має чітко визначену організаційну структуру, яка ефективно впроваджується.
  4. Освітній заклад має чітко сформульовану політику та процедури прийому, зарахування, оплати за навчання та закінчення навчання.
  5. Наявні діючі правила та процедури щодо питань та скарг, охорони здоров’я та безпеки.

 

[1] Міжнародна асоціація Вальдорфської педагогіки (IASWECE) сформулювала подібний текст для підготовки вихователів дитячих садків. Його можна знайти тут: https://iaswece.org/wp-content/uploads/2015/06/Guidelines-for-Early-Childhood-TrainingD.pdf