На двох патичках стоїть барилочко, на барилочку камінець;
хто відгадає, той молодець
Тваринний світ починають вивчати в його відношенні до людини. На уроках діти переживають, що людина з одного боку належить до світу природи, а з іншого – стоїть на його вершині і, поєднуючи в собі усі природні царства, приводить їх до найдовершенішої гармонії. Але впровадження такого методу («від людини – до світу»), окрім просто цілющої для цього віку дітей дії, має й іншу причину. Якби весь тваринний світ ми упорядковували б, починаючи від найнижчих видів тварин до найрозвиненіших і, нарешті, завершували б людиною, то формували б у дітей (нехай і підсвідомо) хибне і нездорове уявлення: людина – це найдосконаліша тварина. Починаючи ж цей розгляд від людини і поступово сходячи вниз до найпростіших тварин, ми приводимо дитину до здорового уявлення: тварини – це недовершені люди.
Отже, починаємо ми з людини. Звичайно з дітьми цього віку не варто багато займатися природою людини. Найважливіше – щоб у цей момент свого життя діти одержали перше глибоке враження про те, як саме стоїть людина у світовому порядку і що означає ця її позиція.
Спочатку ми розглядаємо людину лише з боку її зовнішньої форми, спостерігаючи, що тіло її складається з трьох частин: голови, тулубу і кінцівок. Потім ми відкриваємо, що основною формою голови є куля. Для дітей дуже важливо, щоб вони вчилися художньо розглядати речі, виходячи з їхньої форми. Із запису в робочому зошиті з зоології: «Голова людини відтворює у собі світову кулю. Тому за допомогою своєї голови людина може приймати у себе світ. У голові вона має очі, щоб бачити, вуха, щоб чути, ніс, щоб нюхати, рот, щоб відчувати смак їжі. Рот також допомагає людині говорити». Це дуже суттєвий факт, на який потрібно звертати увагу дітей, адже саме артикульована мова робить людину людиною. У вальдорфській школі Слово плекається особливо. Діти відчувають, що через слово рот людини облагородився.
Наші руки такі рухливі, що якби вони були достатньо довгими, ми могли б описати ними всю небесну сферу і дотягтися до зірок. Діти повинні відчути, що про людину неможливо говорити, не згадуючи сонце і зорі.
Наші груди несуть в собі серце і легені, які невтомно, день і ніч працюють для нас. Якби ми не мали в наших грудях серця, то не мали б ми і «серця» до усіх інших створінь довкола. Через легені ми вбираємо в себе дихання світу і повертаємо його світові назад. Щоразу вбираючи в груди повітря, ми одержуємо подих Бога, який знову і знову нас оживляє, надихає, створює. Вдихаючи щоразу спільне повітря, люди пов’язуються між собою.
Дітям важливо зрозуміти і те, що завдяки прямій поставі наші руки більше не прив’язані до землі. Вони вже не приречені нести на собі тягар тіла. На противагу ногам, руки є вільними. Вільними працювати для інших людей, вільними робити добро чи зло. Зовсім простим способом ми показуємо, що руки є матеріальним, фізіологічним виявом людської свободи. Добре було б звернути увагу дітей на створені людськими руками твори мистецтва, наприклад, кафедральні собори середньовіччя. Після того як ми описаним вище способом поговорили про людину, діти пишуть твір про неї. Наведу лише кілька речень з таких творів: «Руки людини можуть робити добре і лихе. Її ноги прив ‘язані до землі. І тварини ж – не лише ноги, а й руки. Тварини не можуть творити, грати на скрипці, вони можуть лише їсти. Якщо подумати про кафедральний собор, так мистецьки збудований, то все це людина створила своїми пальцями. Тварини цього не можуть. Звір не може створити ні доброго, ні лихого». Хлопчина, що написав цей твір, сам відкрив і дуже тонко відчув те, що тварина стоїть поза сферою свободи, «по той бік від добра і зла».
Потім ми звертаємося до розгляду тварин. Починаємо з каракатиці. Над мулистим дном моря спокійно гойдається її округле, дещо пласке тіло. Звивисті рухи її плавців утримують тіло в рівновазі. «Руки» лежать щільно одна біля іншої, спущені наперед. Хапаючі руки скручені і знаходяться у схованці, утвореній іншими щупальцями. Раптом верхні два щупальці вертикально розчепірюються – поблизу каракатиці опинилася маленька рибинка чи рак. Умить розпочинається чудова гра кольорів її тіла. На її рожево-жовтому із білими плямами тілі з’являються горби каштанового кольору з мідно-червоним металічним блиском. Спина напружується. Прозорі з фіолетовим голова та «руки» випромінюють зеленувате світло. Круглі очі мерехтять рожево-червоним, блакитним та зеленим сріблиястим сяйвом. Черево випускає швидкі різнокольорові «хмаринки». Блискавично розгортаються серед інших рук два хапаючі щупальця і захоплюють присосками своїх «долонь» жертву. Інші руки обвивають здобич, а гострі щелепи круглого рота, які нагадують дзьоб папуги, розгризають її голову. Коли ж поблизу з’являється ворог, каракатиця відразу «бризкає» чорно-коричневим соком («чорнилом»), огортаючи себе захисною «хмаринкою», яка допомагає їй швидко, немов стріла, втекти від супротивника.
Отже ми бачимо, що каракатиця надзвичайно чутлива тварина. Жива гра кольорів її тіла вказує на здатність сприймати навколишній світ кожним сантиметром шкіри, на противагу людині, у якої органи чуття локалізуються в голові. У каракатиці ж усе тіло – це «голова». (До речі, діти на уроці відкрили це самостійно.) «Руки» каракатиці, що ростуть навколо «рота», є лише продовженими ротовими знаряддями, якими вона користується також для пересування у воді. До органів чуття каракатиці належать і прекрасно розвинені очі. Людська голова не здатна жити самостійно. Вона є безпорадною без тулуба, який носить і пересуває її вперед, без шлунку, який годує її, без рук, які працюють для неї. Із запису в зошиті: «Каракатиця – це голова, яка так добре обладнана, що здатна себе пересувати, годувати, захищати». Це хороша нагода показати неправомірність такої звичної для сучасності переоцінки людської голови.
Відштовхуючись від зовнішньої форми, можемо показати дітям тулубний характер такої тварини, як миша. її тулуб, на якому ледве виділяється голова і під яким майже непомітними є маленькі прудкі ніжки, нібито із середини формує гостру мордочку. Миша виглядає, таким чином, як загострений спереду пухнастий валик, дещо сплюснутий унизу. Усе інше є лише додатком до нього. Мордочка миші займає завжди передову позицію, оскільки постійно винюхує щось смачненьке для тіла. Завдяки її гострій формі миша прекрасно просувається у вузькі щілини і маленькі діри – чутливі вусики «повідомляють» тілу, чи зможе воно подолати цей вузький отвір. Гострі зубки миші здатні прогризати товсті стіни, звільняючи шлях тулубові. Ними вона будує собі житло. Миша має досить великі вуха, що гостро чують, і маленькі жваві очиці, що також є чудовими помічниками. За допомогою маленьких, прудких ніжок миша зовсім нечутно бігає. П’ятипалі лапки з гострими кігтиками допомагають їй залазити нагору, так само як і довгий, укритий лускою чутливий хвіст, що під час бігу слугує кермом, а під час лазіння – опорою. На відміну від каракатиці миші потрібні ноги для пересування в просторі і голова для орієнтації в ньому. Але по суті, миша є тулубом, який має чудових помічників для задоволення власних потреб.
До такого художнього способу розгляду природи належить і те, що діти вчаться прочитувати душевне у фізичному. Миша з гострими різцями, які постійно рухаються, справляє враження нервово-інтелектуальної істоти. її загострена мордочка, жваві блискучі оченята, тонкі вусики, гострі зубки, виразні вуха, загальна витонченість – усе це на душевному плані виражає її допитливість, делікатність, розум.
Тепер розглянемо сарну. На відміну від крихітних ніжок миші високі, стрункі, сильні, граціозні ноги сарни, яка ніби ледь-ледь торкається землі лише двома пальцями, найперше впадають в очі. Складається враження швидкого і по-дівочому боязкого єства сарни. Прудкі ноги легко несуть її тіло і допомагають утікати. її ніс із вологими ніздрями відчуває здаля, рухливі вуха-«локатори» і великі жваві розумні очі-«ліхтарики» своєчасно попереджають про небезпеку і видають її чутливу натуру.
Тварин слід завжди розглядати у зв’язку з їхнім оточенням. Сарну неможливо уявити окремо від лісу. Якщо раптом захотіла б втілитися мовчазна душа лісу, то напевне, виникла б істота, схожа на неї. Самець сарни, як і його родич -олень, несе маленький ліс на голові – чудові роги. Про сарну, власне кажучи, неможливо говорити інакше, ніж лірично, поетично. І кожна тварина потребує особливого стилю розповіді про себе. Тому ми у зошитах закінчуємо розповідь про сарну чудовим віршем X. Моргенштер-на, у якому постать цієї тварини схоплена так влучно:
Зі срібла лісового виступає
Струнка сарна.
У зимовому лісі
Уважно, крок за кроком, оглядає
Холодний, свіжий, чистопадний сніг.
І твою витончену згадую я постать.
практичні матеріали
Урок вчення про тварин у вальдорфській школі
Найважливіше — щоб у цей момент свого життя діти одержують перше глибоке враження про те, як саме стоїть людина у світовому порядку і що означає ця її позиція.