Розгляд кількох типових для сучасного світу ситуацій допоможе нам зрозуміти — що таке надія, як вона пов’язує людину з її завданням на землі, що необхідно нам, людям які народилися саме в цей час…
Відвернемо погляд від війни
Ті самі мотиви, які викликають війни, можна побачити й навколо себе, у мирній ситуації. Їх ми бачимо повсюди у світі.
Крім небезпеки у вигляді «американського стилю життя» треба сказати ще про дві основні проблеми сьогодення.
Це — бюрократія, що охопила собою увесь світ.
Це — матеріалізм у галузі охорони здоров’я людини: коли замість піклування про здорове середовище та здорове харчування думають про те, як покращити здоров’я людини за допомогою генної інженерії.
Часи примітивного нацизму пройшли. Але їх місце заступила генна інженерія.
Чи не перебільшую я небезпечність цієї науки? Якщо методами генної інженерії можна вдосконалити людину — то не залишиться місця для індивідуальної роботи над собою. Людина стає чимось на кшталт апарату, якого можна ззовні покращувати та вдосконалювати.
А що у нас?
Розгляньмо вплив цих небезпечних тенденцій на прикладі розвитку вальдорфських шкіл у Східній Європі. За останні 10 років тут виникло 95 нових вальдорфських шкіл та ще більше — дитячих садків. Звісно, усі ці школи стикаються з протистоянням з боку бюрократії, але скрізь ці труднощі потроху переборюються.
А до чого тут генна інженерія? Начебто генетиків у школу не запрошують.
Подивімося: у дитячих садках та молодших класах можна спостерігати дивовижні результати, пов’язані з неабияким розвитком особистих якостей педагогів. Проблеми виникають, коли справа доходить до середньої та старшої школи.
Чому?
Можливо це звучить парадоксально, але ці труднощі пов’язані з… піклуванням батьків та держави про майбутнє дітей. Можна побачити, що приблизно у 3-4 класі виникає конфлікт. Адже садок та перший клас — це місце, де ще можна залишитися дітьми. А близько 9-10 років батьки вже починають хвилюватися: «А чи складе дитина іспити після школи?».
І це хвилювання інколи розділяє й вчитель. Тоді існує ризик, що метою навчання стануть нав’язувані адміністрацією норми. І раптом ми бачимо, що з 5-го по 8-й клас вчитель вже сприймається не як педагог, а як спеціаліст, який забезпечує виконання норм.
Варто підкреслити, що й у вальдорфській школі діти повинні складати іспити, але…
Але нашою метою є дещо зовсім інше!
Адже саме прагнення підігнати учня під певний ідеал є прозорою паралеллю з генною інженерією в області здоров’я: конструювання з дитини апарату, що задовольняє вимогам суспільства…
Чого ж насправді потребує суспільство сьогодні?
Озирніться навколо. Усі проблеми, що оточують нас, пов’язані з моральністю. Люди не беруть на себе соціальної відповідальності; соціальне, моральне та естетичне перебувають у нездоровому поєднанні… У світі існує безліч труднощів. Багато невиліковних хвороб. Природним людським бажанням є вилікувати усіх. Але ж то не в наших силах — прибрати усі перепони.
Я не згоден з тим, що усі проблеми зі здоров’ям треба вирішувати за допомогою генної інженерії. Адже як розвивається індивідуальність? Необхідною умовою є те, щоб здібності наштовхувалися на зовнішні перешкоди — і тоді людина знаходить свій індивідуальний шлях. Кожен має право розвиватися завдяки перешкодам.
Моральність на уроках
Під час уроків у старших класах виникають запитання, як саме торкатися тем, що близькі до сучасності. Це стосується не тільки історії (в останніх класах вивчають сучасну історію), але й точних наук та мистецтва.
Оскільки я — історик, пропоную розглянути приклад з історії — конфлікт між Ізраїлем та Палестиною.
У цьому протистоянні палестинці захопили церкву Різдва Христового та утримували її протягом 10 днів. Чомусь саме у цій, важливій для людства точці, виникає один із найсильніших конфліктів: між юдеями та мусульманами.
В обох народів є історичні аргументи для своїх претензій. Цікаво: обидві сторони виходять з одного джерела, адже для них обох Авраам є праотцем. Від нащадків Ізмаїла — першого сина Авраама, сина наложниці, — походять мусульмани; від нащадків Ісаака — сина Сарри — народ Ізраїлю. І обидві сторони переконані, що історія стоїть на їхньому боці.
З учнями ми дуже докладно розбираємо стародавні історичні дані та сучасну історію і приходимо до висновку, що історія не може встановити, хто винний, а хто правий. В кінці розгляду теми учні мають можливість висловити свої погляди на розв’язання проблеми.
На що спираються при цьому діти? Основою для їх тверджень є власна моральність. Нелюдським, неморальним є знищення або дискримінація одного з народів. І більше того: таке «розв’язання» не усуває проблеми. Можна привести багато прикладів того: Чечня, Югославія…
Що ж відповідають діти? — Що треба звернути увагу на розбіжності між різними народами й на те, як саме використовувати природні ресурси та землі на потреби усього світу. Що необхідно створити інтернаціональну правову мережу. Що треба створити ті умови, в яких можлива реалізація свободи для кожного.
Можна сказати, що все це — безґрунтовний ідеалізм, але…
Надія
Що це за сила, яку ми називаємо надією? Давайте уважніше поглянемо на її властивості та прояви.
По-перше, надія завжди пов’язана з майбутнім. Можна навіть сказати, що вона спрямована з майбутнього — адже часто наші сподівання не мають ніякого «історичного підґрунтя» — а часом і абсолютно необґрунтовані…
По-друге, надія завжди пов’язана з позитивною метою — я не можу надіятись на щось таке, що є для мене поганим.
Надія ніколи не пов’язана з чимось конкретним — у ній завжди існує щось невизначене.
Чи є надія почуттям? Звісно, багато якостей єднає надію з почуттями, але вона торкається і мислення, породжуючи думки про майбутнє. Надія пов’язана також і з волінням — адже у безнадії джерело сил висихає.
Надія дає можливість піднятися крилам нашої душі.
Майбутнє створюється двома рушійними потоками. Перший схожий на ділового щоденника: справи йдуть одна за одною, залежать одна від одної — і так рік за роком… Це те, що йде з минулого. Але крім цього залишається частина, яку свідомість нездатна повністю охопити. Адже джерела деяких подій знаходяться не в тому, що передувало їм. Вони базуються на ідеалі.
І якщо у суспільній свідомості переоцінюється роль першого чинника — молодь починає протестувати проти такого «спланованого» майбутнього. Наприклад, наркотики є одним зі шляхів уникнути його.
Як взагалі людина переживає себе? Я — як сукупність моїх вчинків минулого (це я добре пам’ятаю), я — як стрижень. Як сьогоднішній момент. Але у цьому переживанні існує ще одне: надія на те, що я змінюся, стану кращим.
У якому відношенні знаходжуся я до моїх прагнень та ідеалів? Як створити зв’язок між своїм «Я» та своїм прагненням?
Це надзвичайно важливі питання для підлітка — і для підліткової педагогіки. Як можна, навчаючи чомусь, водночас давати молодій людині надію на те, що вона стане саме тим, ким хоче бути? Підліток живе у роздвоєному світі. З одного боку — зовнішні вимоги (екзамени), з іншого — особисті бажання молодої людини. Нині суспільство (за законами «американського способу життя») пропонує такий шлях примирення: виконуй вимоги — зароблятимеш багато грошей — матимеш змогу виконати усі свої бажання…
Як уникнути цього шляху? Не так вже й легко відповісти.
І на плечі вчителя старшої школи лягає нелегке завдання. Що робити — як завжди незрозуміло, але можна відчути, до чого слід прагнути: у молодих людей повинна бути можливість для того, щоб піднімалося у свідомість питання: «Ким же я все-таки хочу бути?»…
суспільство
Я та ідеал
З лекцій Міхаеля Цеха, прочитаних на всеукраїнському семінарі для вчителів старших класів вальдорфської школи