Після літнього сонцестояння 24 червня ми відзначаємо День св. Іоанна, день народження Іоанна Хрестителя. Цим днем починається епоха св. Іоанна, яку у Громаді християн святкують впродовж наступних чотирьох тижнів.
Іоанн Хреститель був тим, хто приготував Христові дорогу. І сьогоднішня його місія залишається тією ж самою. Потужні проповіді Іоанна, що запалюють серця, не втратили своєї сили й донині. Їхня головна, постійно повторювана спонука — у словах «Покайтеся!» («Змініть свої помисли!») та «Готуйте дорогу Господеві». Як саме сокровенні глибини людської душі мають бути підготовлені, відображено в словах євангеліста Луки, що покликається на пророка Ісаю: «Голос кличе в пустелі: «Приготуйте дорогу Господеві, вирівняйте шляхи для Нього! Нехай кожен яр наповниться і всяка гора та пагорб знизяться. Криві дороги нехай стануть прямими, а нерівні — рівними» (Лк. 3:4-5). Гори та яри — це не лише існуючі в природі об’єкти, але й образи різноманітних станів нашої душі. Ми переживаємо їх у житті наших почуттів у той час, як коливаємося між вершинами екстазу та глибінню депресії й відчаю. Завдання Іоанна — утримувати рівновагу між цими двома крайнощами. Більш того, «криві дороги» мислення повинні просвітлитися, а перепони, що знову і знову паралізують волю, мають поступово переборюватися послідовною духовною працею. Звісно, ми не можемо наводити глибокі слова Іоанна дітям — принаймні, не їхній зміст. Однак ми можемо дати їм образ шляху внутрішнього розвитку — під виглядом лілії та троянди.
Лілія та троянда
Лілія та троянда — дві явні протилежності. Придивившись до лілії, ми бачимо, що це цибулинна рослина, у всьому зовнішньому вигляді якої чітко помітний принцип троїчності. Корінь її неміцно тримається в земному царстві, а листя гладке та симетричне. Два трикутники утворюють зірку її квітки — це шестикутна зірка Благовіщення. Так виразна форма лілії розкриває свою сутність. Поруч з чистою білістю квітки це стало причиною того, чому в лілії побачили символ небесної, райської невинності людини. Можна сказати, що чиста білосніжна лілія — це квітка начала. Тут на думку спадають картини Благовіщення архангела Гавриїла Марії, де часто як символічне послання зображується лілія.
Троянда є цілковито інакшою, і це одразу кидається в око. Корінь її міцно сидить у землі. У всій її формі чітко розпізнається принцип п’ятикутності, п’ятикутної зірки, пентаграми. П’ятикутна зірка — символ сповнення. Вона виявляє себе у всіх трансформаціях, крізь які проходить троянда: в листі, у їхньому розташуванні на стеблі, у цвітінні — в простій квітці дикої троянди або ж у розмаїтій красі садової троянди. Сутність цієї чудесної рослини, облагородженої людським знанням, особливо вдало описують слова Шиллера:
Краса нетлінна, величі вінець,
Яку могутній вигадав Творець
В небесних кощах
Для насолоди віч і для людей,
Під небом сущих*.
Якщо ми бажаємо внутрішнього перетворення, значить, ми свідомо досягли того рівня, на якому рослина живе позасвідомо. Це означає, що тоді ми живемо згідно прагнень Іоанна. Мети людства не можна досягнути простою максимою «повертаємося до лілії!», а лише розвитком до майбутнього. І троянда є образом такого розвитку.
З часів Середньовіччя троянда була надзвичайно важливим символом у медитаціях. Гете прозріває її більш глибоке значення, що виходить за межі «особистого». У другій частині його видатної драми «Фауст» (дія 5) відбувається битва за душу щойно спочилого Фауста. І вирішальний момент у ній — коли троянди, що квітнуть відганяють демонічних духів.
Ці троянди, дар покутний
Грішниць, каючихся щиро,
Тут явили чар могутній —
Довершили подвиг віри:
Врятували скарб душевний*.
Сила, представлена тут трояндами, змусила відступити сили зла. Троянди з’являються з рук люблячих, святих, розкаяних грішників. Далі за перебігом драми ці розкаяні грішники знову з’являються в образі трьох жінок: Марії Магдалини (Magna Peccatrix — Велика грішниця), самарянки біля колодязя (Mulier Samaritana — жінка-самарянка) та Марії Єгипетської. Кожна з цих жінок пережила у своєму житті момент повороту, точку повної зміни усього способу мислення. Вони пройшли крізь провину та гріх і знайшли шлях до своєї істинної самості. Більш того, вони змогли настільки переповнитися моральними силами, що тепер здатні допомагати іншим. Із їхніх рук приходять троянди.
Стіл сезону
Зранку на різдво Іоанна стіл сезону виглядає так. На стіні над ним висить репродукція із зображенням Хрестителя (та, що на порталі Шартрського собору, або картина Леонардо да Вінчі, або, можливо, мудрий та сильний образ зі Ізенгеймського вівтаря). Зліва від картини — біла лілея, справа — букет троянд або одна червона троянда. Між лілією і трояндою пролягає шлях, вказаний Хрестителем людству.
Їжа на різдво Іоанна
Згідно Євангелія, Іван, живучи у пустелі, їв плоди та дикий мед. Таку Іоаннову їжу ми можемо приготувати з дітьми. До цього часу дозріває безліч смачних ягід, які можуть з’явитися на столі у різних поєднаннях, трохи підсолоджені медом.
Казки та історії
Казка Братів Грімм «Залізний Ганс» цілком природно відповідає цій порі року: вона оповідає про вірного хранителя, який жертвує собою і відкриває шлях юному королевичеві та його нареченій до щасливого завершення*.
Різдво Іоанна та Різдво Христове
Квінтесенція Іоанна Хрестителя накреслена над його рукою на розписі зі Ізенгеймського вівтаря — «Він має рости, я ж — маліти» (Ів. 3:30). Цю квінтесенцію можна пережити у руху Сонця впродовж року. Починаючи від різдва Іоанна світловий день починає убувати. Рівно через півроку, після зимового сонцестояння, ми святкуємо Різдво Христове — народження Божого Сина. У давнину існував звичай, який ми можемо відродити і тим самим дати дітям, особливо маленьким, відчути цей зв’язок між різдвом Іоанна та Різдвом Христовим: на Іоанна Хрестителя ми збираємо букети лугових квітів та трав, потім засушуємо їх, і на Різдво вони стають сіном у яслах. На Іоанна також цвіте безсмертник. Ми можемо зібрати його разом з дітьми або ж, можливо, придбати у квітковому магазині. Маленький букет цих квітів потрібно потім підвісити у темному сухому місці, аби він висохнув і дочекався з дітьми Адвенту та Різдва.
Наприкінці Іоаннового часу на полях починають збирати врожай. Колоски пшениці та інших злаків, що залишаються по краях полів, діти можуть зібрати і зберегти до часу Адвенту та Різдва, аби використати їх, наприклад, для адвентського садочка або «сходинок» природних царств (див. розділ «Адвент»).
Прогулянки
Для дорослих цей період є часом внутрішньої боротьби, прагнення до чеснот. У дітях ми також можемо виховувати певні чесноти. Серед інших до них належать здатність зачудування, благоговіння та вдячності.
Коли ми гуляємо з дитиною уздовж поля, на якому дозрівають колоски, і у височині радісно виспівує жайворонок, ми можемо підвести її до здорового побожного настрою, тихого відчуття глибокої теплої вдячності за те, що дарує нам природа. Ясна річ, цілком необхідно, аби батьки й самі розвинули у своїй душі подібний настрій, лише тоді діти зможуть його перейняти. Один вислів Рудольфа Штайнера для дітей передає настрій прогулянки упродовж Іоаннового часу:
Сонця сяйво заливає
Просторінь обширну,
Пісня пташина лунає
У царстві повітря.
Щедроти рослин походять
Із єства Землі.
І у вдячності душі людей
Линуть до Духів Світових.
Уривок з книги Брігітти Барц «Свята з дітьми»,
книга готується до друку.