Епоха святого Іоанна

Свята з дітьми

Після літнього сонцестояння 24 червня ми відзначаємо День св. Іоанна, день народження Іоанна Хрестителя. Цим днем починається епоха св. Іоанна, яку у Громаді християн святкують впродовж наступних чотирьох тижнів.

Іоанн Хреститель був тим, хто приготував Христові дорогу. І сьогоднішня його місія залишається тією ж самою. Потужні проповіді Іоанна, що запалюють серця, не втратили своєї сили й донині. Їхня головна, постійно повторювана спонука — у словах «Покайтеся!» («Змініть свої помисли!») та «Готуйте дорогу Господеві». Як саме сокровенні глибини людської душі мають бути підготовлені, відображено в словах євангеліста Луки, що покликається на пророка Ісаю: «Голос кличе в пустелі: «Приготуйте дорогу Господеві, вирівняйте шляхи для Нього! Нехай кожен яр наповниться і всяка гора та пагорб знизяться. Криві дороги нехай стануть прямими, а нерівні — рівними» (Лк. 3:4-5). Гори та яри — це не лише існуючі в природі об’єкти, але й образи різноманітних станів нашої душі. Ми переживаємо їх у житті наших почуттів у той час, як коливаємося між вершинами екстазу та глибінню депресії й відчаю. Завдання Іоанна — утримувати рівновагу між цими двома крайнощами. Більш того, «криві дороги» мислення повинні просвітлитися, а перепони, що знову і знову паралізують волю, мають поступово переборюватися послідовною духовною працею. Звісно, ми не можемо наводити глибокі слова Іоанна дітям — принаймні, не їхній зміст. Однак ми можемо дати їм образ шляху внутрішнього розвитку — під виглядом лілії та троянди.

 

 

Лілія та троянда

Лілія та троянда — дві явні протилежності. Придивившись до лілії, ми бачимо, що це цибулинна рослина, у всьому зовнішньому вигляді якої чітко помітний принцип троїчності. Корінь її неміцно тримається в земному царстві, а листя гладке та симетричне. Два трикутники утворюють зірку її квітки — це шестикутна зірка Благовіщення. Так виразна форма лілії розкриває свою сутність. Поруч з чистою білістю квітки це стало причиною того, чому в лілії побачили символ небесної, райської невинності людини. Можна сказати, що чиста білосніжна лілія — це квітка начала. Тут на думку спадають картини Благовіщення архангела Гавриїла Марії, де часто як символічне послання зображується лілія.

Троянда є цілковито інакшою, і це одразу кидається в око. Корінь її міцно сидить у землі. У всій її формі чітко розпізнається принцип п’ятикутності, п’ятикутної зірки, пентаграми. П’ятикутна зірка — символ сповнення. Вона виявляє себе у всіх трансформаціях, крізь які проходить троянда: в листі, у їхньому розташуванні на стеблі, у цвітінні — в простій квітці дикої троянди або ж у розмаїтій красі садової троянди. Сутність цієї чудесної рослини, облагородженої людським знанням, особливо вдало описують слова Шиллера:

 

Краса нетлінна, величі вінець,

Яку могутній вигадав Творець

В небесних кощах

Для насолоди віч і для людей,

Під небом сущих*.

 

Якщо ми бажаємо внутрішнього перетворення, значить, ми свідомо досягли того рівня, на якому рослина живе позасвідомо. Це означає, що тоді ми живемо згідно прагнень Іоанна. Мети людства не можна досягнути простою максимою «повертаємося до лілії!», а лише розвитком до майбутнього. І троянда є образом такого розвитку.

З часів Середньовіччя троянда була надзвичайно важливим символом у медитаціях. Гете прозріває її більш глибоке значення, що виходить за межі «особистого». У другій частині його видатної драми «Фауст» (дія 5) відбувається битва за душу щойно спочилого Фауста. І вирішальний момент у ній — коли троянди, що квітнуть відганяють демонічних духів.

Ці троянди, дар покутний

Грішниць, каючихся щиро,

Тут явили чар могутній —

Довершили подвиг віри:

Врятували скарб душевний*.

 

Сила, представлена тут трояндами, змусила відступити сили зла. Троянди з’являються з рук люблячих, святих, розкаяних грішників. Далі за перебігом драми ці розкаяні грішники знову з’являються в образі трьох жінок: Марії Магдалини (Magna Peccatrix — Велика грішниця), самарянки біля колодязя (Mulier Samaritana — жінка-самарянка) та Марії Єгипетської. Кожна з цих жінок пережила у своєму житті момент повороту, точку повної зміни усього способу мислення. Вони пройшли крізь провину та гріх і знайшли шлях до своєї істинної самості. Більш того, вони змогли настільки переповнитися моральними силами, що тепер здатні допомагати іншим. Із їхніх рук приходять троянди.

 

Стіл сезону

Зранку на різдво Іоанна стіл сезону виглядає так. На стіні над ним висить репродукція із зображенням Хрестителя (та, що на порталі Шартрського собору, або картина Леонардо да Вінчі, або, можливо, мудрий та сильний образ зі Ізенгеймського вівтаря). Зліва від картини — біла лілея, справа — букет троянд або одна червона троянда. Між лілією і трояндою пролягає шлях, вказаний Хрестителем людству.

 

Їжа на різдво Іоанна

Згідно Євангелія, Іван, живучи у пустелі, їв плоди та дикий мед. Таку Іоаннову їжу ми можемо приготувати з дітьми. До цього часу дозріває безліч смачних ягід, які можуть з’явитися на столі у різних поєднаннях, трохи підсолоджені медом.

 

Казки та історії

Казка Братів Грімм «Залізний Ганс» цілком природно відповідає цій порі року: вона оповідає про вірного хранителя, який жертвує собою і відкриває шлях юному королевичеві та його нареченій до щасливого завершення*.

 

Різдво Іоанна та Різдво Христове

Квінтесенція Іоанна Хрестителя накреслена над його рукою на розписі зі Ізенгеймського вівтаря — «Він має рости, я ж — маліти» (Ів. 3:30). Цю квінтесенцію можна пережити у руху Сонця впродовж року. Починаючи від різдва Іоанна світловий день починає убувати. Рівно через півроку, після зимового сонцестояння, ми святкуємо Різдво Христове — народження Божого Сина. У давнину існував звичай, який ми можемо відродити і тим самим дати дітям, особливо маленьким, відчути цей зв’язок між різдвом Іоанна та Різдвом Христовим: на Іоанна Хрестителя ми збираємо букети лугових квітів та трав, потім засушуємо їх, і на Різдво вони стають сіном у яслах. На Іоанна також цвіте безсмертник. Ми можемо зібрати його разом з дітьми або ж, можливо, придбати у квітковому магазині. Маленький букет цих квітів потрібно потім підвісити у темному сухому місці, аби він висохнув і дочекався з дітьми Адвенту та Різдва.

Наприкінці Іоаннового часу на полях починають збирати врожай. Колоски пшениці та інших злаків, що залишаються по краях полів, діти можуть зібрати і зберегти до часу Адвенту та Різдва, аби використати їх, наприклад, для адвентського садочка або «сходинок» природних царств (див. розділ «Адвент»).

 

Прогулянки

Для дорослих цей період є часом внутрішньої боротьби, прагнення до чеснот. У дітях ми також можемо виховувати певні чесноти. Серед інших до них належать здатність зачудування, благоговіння та вдячності.

Коли ми гуляємо з дитиною уздовж поля, на якому дозрівають колоски, і у височині радісно виспівує жайворонок, ми можемо підвести її до здорового побожного настрою, тихого відчуття глибокої теплої вдячності за те, що дарує нам природа. Ясна річ, цілком необхідно, аби батьки й самі розвинули у своїй душі подібний настрій, лише тоді діти зможуть його перейняти. Один вислів Рудольфа Штайнера для дітей передає настрій прогулянки упродовж Іоаннового часу:

Сонця сяйво заливає

Просторінь обширну,

Пісня пташина лунає

У царстві повітря.

Щедроти рослин походять

Із єства Землі.

І у вдячності душі людей

Линуть до Духів Світових.

          

Уривок з книги Брігітти Барц «Свята з дітьми»,

книга готується до друку.

Добірки книжок від видавництва НАІРІ

Для вчителів, вихователів, батьків

Видавництво НАІРІ має в арсеналі велику кількість книжок. Для зручності пошуку і розуміння класифікації ми пропонуємо вам ознайомитися з цією статтею, аби легко знаходити потрібні книжки!

Штайнер

Зверніть увагу на

 GA 009 Теософия

GA 293 Общее учение о человеке как основа педагогики

 GA 294 Искусство воспитания. Методика и дидактика

GA 295 Искусство воспитания. Семинарские обсуждения.

Поки що ці книжки є тількі російською, але ми намагаємось яко мога швидше завершити переклади та зробити доступними українські тексти. Поки що починайте російською.

Добірка книжок за посиланням!

Теософия. Введение в сверхчувственное познание мира и назначение человека.

(готується до видання українською мовою, передзамовлення буде з 23.06.2025)

Вихователям

Добірка книжок для вихователів

Пальчик-пальчик, де бродив?

gallery-image

Здоровий розвиток

 

gallery-image

Ефірне тіло як педагогічний інструмент у вихованні маленької дитини

Чого потребує дитина. Сучасний погляд на потреби дитини дошкільного віку

Вчителям

Добірка книжок для 1 класу

 

Добірка для 2 класу

 

 

Добірка для 3 класу

 

Добірка для 4 класу

 

Добірка для 5-8 класів

 

 

Дванадцять чуттів

gallery-image

Забота о развитии чувств человека

 

gallery-image 

Двенадцать чувств. Врата души. Введение в антропософию (електронна книга)

 

Живопис

gallery-image 

Живопись в образовании. Опыт вальдорфской школы (електронна книга)

 

gallery-image 

Я рисую. Рисование с детьми школьного возраста, нуждающимися в душевной опеке (електронна книга)

 

Матеріали для дітей по класах

1 клас:

gallery-image

Поет та його сонячна школа. Як з’явились букви

Поет та його сонячна школа. Звідки ллється музика і як називають арифметичні дії 

 

2 клас:

gallery-image

Хочу стати тобі братом. Легенди про святих

Подорож до Країни Звуків i до Печери Митців

3 клас:

gallery-image

І постало світло. Від Створення світу до Ноєвого ковчега

 

gallery-image

Від Авраама до Іоанна. Історії Старого Заповіту

 

gallery-image

Село майстрів, або Десь там у Пирогові

 

4 клас:

gallery-image

Де звірів чуйний поступ

 

gallery-image

Шлях до розуміння звичайних дробів. Робочий зошит 1

 

5 клас:

gallery-image

Живі рослини проростають

 

gallery-image

З життя тварин

 

gallery-image

Сходинки до десяткових дробів. Вправи в арифметичних діях з десятковими дробами

 

6 клас:

gallery-image

Світ, у якому спить каміння

 

gallery-image

Лист до короля

 

 

gallery-image

Таємниці Дикого лісу

Мімус

7 клас:

gallery-image

Що ми насправді їмо? Практичні аспекти харчування з погляду духовної науки

 

Музика

gallery-image

Мелодії для маленької дитини

 

gallery-image

Співи у школі. 1–4 класи

 

gallery-image

Шлях до Різдва. Збірка пісень до Адвенту та Різдва

 

gallery-image

Открыть пути слуха. Преподавание музыки как аудиопедия

 

 

 

У Києві місяц жив Клоун!

І влаштовував бульбашкове шоу!

До Києва в травні завітав Карлос – дуже приємнимй чоловік з Німеччини, який працює клоуном. Звичайно останнє про нього є найцікавішим. В сьогоденні не часто зустрінеш людей саме з такою професією, адже Карлос не ховається від суті свого покликання, під назвою “артист” чи “актор”, це зовсім інше, бо задача клоунів, попри всі стеріотипи, це дуже спеціалізований від артиської діяльності, а саме дарувати радість!
За свій час перебування в Києві, Карлос, або Калліклоун (як він себе називає у Facebook) відвідав спочатку центр “Радограй”, а потім Вальдорфську школу “Софія”, всюди влаштовуючи бульбашкове шоу. Остання зустріч відбулася в Громаді Християн у Києві:
“Наша остання зустріч була надзвичайно теплою та чарівною. Карлос, наш гість, спочатку розповів про свій життєвий шлях, а потім зробив для нас маленьке шоу з веселкових бульбашок. Так щиро і безтурботно ми давно не сміялися! А головні новини неділі були ще попереду! Під час вистави вітер розносив бульбашки по всієї Дарниці і виникла назва «дрони щастя». Вони летіли далеко-далеко нам всім на радість!”
Тетяна Нечитайло – священиця київської Громади Християн
 
   

Математика – це пригода, а не лише правила!

Роздуми після семінарів з Джеймі Йорком

 

Чи замислювалися ви колись, що математика – це не нудне слідування інструкціям, а захоплива подорож? Саме такий погляд на царину чисел та формул відкрив мені відомий вальдорфський математик Джеймі Йорк під час триденного циклу семінарів-лекцій. Це було справжнє занурення у світ, де математика постає не просто наукою, а інструментом для особистісного зростання та розуміння світу.


Руйнуємо міфи: Математика без стереотипів

Початок семінарів був незвичним. Замість звичних формул та аксіом – робота в групах і обговорення… міфів про математику! Виявилося, що наше сприйняття цієї науки часто ґрунтується на хибних уявленнях. Ось лише деякі з них, які ми успішно зруйнували:

  • “Математика – це сліпа процедура, просто слідуй інструкціям.” Насправді, це творчий процес, що вимагає глибокого розуміння.
  • “Тільки генії народжуються з математичними здібностями.” Ні! Кожен може досягти успіху за належного підходу та бажання.
  • “Математика має бути легкою. Якщо заплутався, то ти не надто здібний.” Боротьба з труднощами – це не ознака слабкості, а шлях до розвитку!
  • “Математика – це мова.” Джеймі Йорк категорично заперечив! “Ні! Це пригода!” – пролунало з його уст, і я абсолютно з цим погоджуюся.
  • “Математика завжди повинна бути практичною.” Її цінність виходить за межі суто прикладного застосування, розвиваючи наше мислення.
  • “Домашні завдання з математики необхідні для розвитку навичок.” Важливо не кількість завдань, а якість розуміння та вміння застосовувати знання.

Це було справжнє одкровення, яке змінило моє уявлення про викладання математики!


Навіщо ми вивчаємо математику? “Найвища ціль”

Після руйнування міфів Джеймі поставив ключове питання: “Яка ‘найвища ціль’ викладання математики?” Відповіді, до яких ми дійшли спільно, були глибокими та надихаючими:

  • Розвиток вищого рівня мислення. Математика вчить нас аналізувати, логічно мислити та знаходити неочевидні рішення.
  • Особистісний зріст. Через подолання труднощів та пошук відповідей ми розвиваємо наполегливість та впевненість у собі.
  • Що це означає бути людиною? Математика, як частина загальнолюдської культури, допомагає нам краще зрозуміти себе та світ навколо.
  • Духовний та моральний розвиток. Через прагнення до істини та гармонії, які притаманні математиці.

Це усвідомлення змінило мою оптику: математика – це не лише про цифри, а про розвиток цілісної особистості.


Математика на практиці: Від геометричних рівнянь до мурашиних стежок

Наступні дні були присвячені практичній стороні – різноманітним задачам, які можна використовувати у викладанні математики в 7-12 класах. І це було неймовірно!

Один із найбільш вражаючих прикладів – розв’язання квадратного рівняння геометричними побудовами. Замість звичної формули – візуалізація! Ми буквально будували квадрат, додавали прямокутники, “добудовували” маленькі кути, щоб отримати повний квадрат. Це дозволило побачити, як алгебраїчна формула оживає у просторі, і дало абсолютно новий підхід до розуміння дискримінанту.

Окрім цього, ми досліджували досконалі числа (коли число дорівнює сумі своїх додатних дільників, крім самого себе), розглядали доведення теореми Піфагора з різних ракурсів. Особливо запам’яталася задача про “пошук найкоротшого шляху для зустрічі двох мурашок, які знаходилися на протилежних гранях паралелепіпеда”. Це завдання з просторовим мисленням змусило по-новому поглянути на геометрію. Ми також заглибилися в розуміння різних систем числення, що розширило наш кругозір за межі звичної десяткової.


Натхнення для майбутнього

Ці три дні були насиченими та надзвичайно потужними! Я отримала новий, цікавий досвід у викладанні математики в старших класах вальдорфської школи. Спілкування з колегами з різних куточків світу та плідна робота в онлайн-групах (“колах”) подарували мені нові сили та натхнення на наступні зустрічі з учнями в цьому навчальному році.

Після таких семінарів розумієш: математика – це не про зубріння, а про відкриття, творчість та безмежні можливості! А ви готові вирушити в цю пригоду разом зі своїми учнями?

Home

Харчування в колообігу року у дитячому садочку

Всі ми знаємо, що спосіб харчування в раньому дитинстві не аби як впливає на здоров’я людини протягом всього подальшого життя. То, як воно має виглядати, харчування, в дитячому садочку і на що варто звернути увагу?

 

Маючи досвід роботи з дітьми в дитячому садочку, хочу поділитися нашими знахідками та відкриттями в цій сфері. Можливо, щось із часом зміниться, щось з’явиться нове. Маю надію, що цей текст не буде сприйнятий як зведення правил та аксіом чи своєрідний непорушний припис, а стане певним орієнтиром, імпульсом до власного пошуку.
Овочі, фрукти та ягоди, плоди та зерно формуються і достигають завдяки речовинам і силам, що походять із Землі та Космосу. Споживаючи їжу, ми даємо можливість їй діяти на нас ізсередини, впливати на наше земне тіло — фізичне пристановище для душі й духу. Відкушуючи шматочок яблука, людина приймає в себе частинку природного світу й робить його собою, засвоюючи подаровану ним користь, а непотрібне виводиться й знову стає зовнішнім. Ми беремо й віддаємо. Це також колообіг. Вирощувати з любов’ю, обробляти й збирати врожай, використовуючи знання в єдності з Природою та законами її розвитку, — це може стати свідомим шляхом одухотворення тіла Землі. Як ми можемо допомогти цьому процесу? Тема запропонованої до вашої уваги статті — один із варіантів відповіді.
Благоговіння перед природними силами творіння, любов і вдячність до тих, хто дає нам їжу, звучать у словах, що передують трапезі:

Дякуємо Сонечку,
Дякуємо Дощику,
Дякуємо всій Землі,
Що дала плоди рясні
І тобі, і мені.
Благословенна трапеза наша!

Літо і початок осені

Особливе багатство та різноманітність дарують літо й початок осені. Ми наповнюємося силами та враженнями, що приходять до нас як дари. У полі, на городі, в лісі — всюди розмаїто-пишно й рясно: кольори, запахи, смаки, форми й розміри; ніжна оксамитність китайської вишні та колючі стебла огірка, гладенька цупка шкірка баклажана й тендітні гілочки фенхелю та кропу. Звідкіля все це й що воно в собі несе? Коли розрізаєш при дітях огірок, морквинку, помідор, часто можна почути непідробне: «Ах!» А ви пробували розглядати їх на світлі? Лиш розрізайте упоперек і тоненькою пластинкою.
— Це метелик!
— Ні, троянда.
— Це дівчинка з пишними рукавами.
— Ангел!
— Пташка!
— Хрест…
Це ті образи, що їх малюки побачили у шматочку помідора. «Сонечко! Зірочка! Вогник! Він горить, дивіться!» — це про моркву. Здатність радіти й зачудовуватися, спроможність бачити невидиме є настільки живими в дітях! Натомість нам, дорослим, ці втрачені з віком якості слід відновлювати й розвивати в собі самотужки. Спробуйте побачити неквапний плин води в розрізаній навпіл капусті й відчути захоплення. Адже це відбиток об’єктивних впливів. Наші ранкові трав’яні чаї в красивому скляному заварнику пов’язують нас із впливом планет. Те ж саме з крупами, що чергуються в нашому харчуванні відповідно до нашого стану в певний із днів тижня. Чому рис готують у спокійний, часом сонний понеділок? Навіщо йому стільки води? Де і як він росте? Які сили несе із собою? Усе це наші дорослі запитання. А в садочку ми з дітлахами його просто смакуємо, розглядаємо, торкаємо й нюхаємо, слухаємо, як він промовляє (у кожного — свій власний хрумкіт), придумуємо на ходу казки й історії, робимо з ним салати, додаємо в супчик, печемо пироги з начинкою і наповнюємося силою дарів, які просто засипають нас.
Ясна річ, особливе місце в нашому раціоні належить хлібу. Варто окремо розглянути річний цикл хліба від його земного шляху — з насінини, кинутої в землю, й народження нового врожаю — до його небесної іпостасі на Великдень:

Прийміть, споживайте, це — тіло Моє. (Мт. 26:26)

Увесь шлях від зернинки в полі до хлібини на столі дитина має змогу пережити в групі дитячого садочка. Є красивий осінній хоровод, що своїми виразними рухами й примовками допомагає відтворити це священнодійство — народження хліба. Також існує чимало казок, у яких хліб виконує свою чудодійну роль. Ми з дітьми готуємо «молотилочки» — зачищаємо до гладкості невеличкі міцні палиці, і в один із погідних днів вихователь розстеляє на траві ряднину, ставить корзину для соломи й глибоку миску. Починається жвава молотьба колосків:

Молотимо, молотимо,
Молотимо зерно.
Коли його змолотимо,
Подякує воно.
Порошинки летять,
А ціпки торохкотять.
Ну ж бо ти! Ну ж бо я!
Цоки-цоки, тра-ля-ля!

Потім зерно відділяється від полови: обережно підкидаємо його на ряднині, аби вітер відносив усе зайве. Вимолочену солому відкладемо — вона чекатиме до Різдва. Тепер те, що в наших руках перетворилося з колосків на зернятка, ще раз переберемо своїми пальчиками.
Добре зерно будемо молоти за допомогою млиночка. Це направду важка праця: малята крутять ручку по двоє, а деякі хвальки («Малеча! Ось я однією рукою зможу!»), покрутивши, стикаються з межею своїх фізичних сил і потім відгукуються про цю роботу дуже шанобливо. Справжнє борошно врочисто висипаємо в посудину, в якій готуватимемо тісто для хліба. Можливо, це буде коровай, тоді до нього додамо насіння льону, соняшника, гарбуза, родзинки, курагу, горіхи. Потрібно випекти велику паляницю. Частину можна з’їсти одразу під час свята, бережно підставляючи знизу долоньку, аби жодна крихточка не впала. І обов’язково шматочок віднесемо додому, поклавши його в корзину, наповнену плодами. Цей хліб оживає в сприйнятті його дітьми. Вони декілька тижнів переживали його народження в хороводі, іграх, казках, у реальних діях. Під час замішування тісто дихало, гучно попихкуючи (якщо робити його на заквасці, а не на дріжджах, цей ефект посилюється), росло в теплі, а коли пекли, все приміщення сповнилося запахом гарячого хліба.

Епоха Врожаю триває більшу частину вересня. У своїх переживаннях цього періоду ми рухаємося від соковитості, солодкості, яскравості кольору до щільності, терпкості, солоної пряності, легкої гіркоти. З висоти фруктових дерев спускаємося під землю, до коренів. Колообіг року задає природну зміну продуктів. Кожен із плодів у певний час з’являється, досягає вершини своєї корисності і в’яне. В сучасних людей цей природний ритм значно збитий. Цьому значно посприяли харчовий попит і торгові інтереси: тепер і в зимовий час ви можете їсти кавуни, помідори, навіть суницю, що донедавна було лише казковою вигадкою (пригадуєте мачуху з казки, якій запраглося поласувати суницею взимку?). Проте здоровіше харчуватися, використовуючи енергію плодів, вирощених у природних умовах на рідній нам землі. А значить, на все свій час.
Осіння пора — це збирання врожаю бульб, корінців і коренеплодів: петрушки, цибулі, часнику, топінамбуру, буряка, селери, моркви, картоплі, ріпи, редьки. Мінеральні солі, що наповнюють їх, підтримують розумові процеси людини. Якості ясності, послідовності, відкидання зайвих деталей і поступове відмирання можна пережити в розвитку, якщо спостерігати картини природи з вересня по листопад. За допомогою цих якостей можна описати й людське мислення, що активізує свою роботу в цей час.

Осінній період — епоха Архангела Михаїла, який допомагає створювати простір, де людина діє із сил власного Я. Красива зірка розрізаного навпіл яблука нагадує, що небо дбає про нас і посилає свої сили з плодами й космічним залізом падаючих зірок. У зірковій комірці яблука, ніби в колисочці, лежать зернята, що містять в собі залізо, потрібне нашому організмові. Горіхи також містять багато заліза, корисного для нашого мозку. Чи не тому дві половинки горіхового зерня із його хвилястими звивинами мають форму, подібну до півкуль людського мозку? Мабуть, сама Природа дає нам свої підказки.
У групі на свято Михаїла ми печемо незвичайний пиріг. Я замішую тісто, цукру додаю небагато, викладаю на лист пергаментного паперу, злегка притискаю і розщеплюю з однієї сторони на три частини. Перед прогулянкою, коли всюди наведено лад, діти сідають на стільці. Круглий стіл накрито червоною тканиною, на ньому в центрі стоїть тісто на залізному деку. Помічник вихователя заносить та розставляє по краях дека декілька тарілочок, наповнених горіхами, насінням і родзинками. У тиші ми починаємо покривати тісто горіхово-родзинковою сумішшю, і в кінці процесу воно має виглядпанциря. Я не пояснюю це дійство, не називаю це лапою дракона або драконом, як дехто з дітей. На надто наполегливі запитання одного хлопчика народився коментар: «Це те, з чим нам потрібно впоратися». Кожен під час обіду отримає свій шматок пирога з нагадуванням, що його потрібно доїсти, не залишити на потім і не загорнути як гостинець для мами з татом: із цим ти маєш впоратися сам. Малюки дуже серйозні, зазвичай ніхто не розмовляє — за столом, застеленим скатертиною в осінніх тонах, чути лише зосереджене хрумкотіння. У якості напою пропонується виноградний, яблучний або гранатовий сік. Іще в цей час для підтримання залізистих процесів в організмі чаї можна настоювати з кропивою, яка допомагає при багатьох захворюваннях, пов’язаних з обміном речовин, і здатна знижувати рівень цукру в крові.
Під час епохи гномів своїм жовтогарячим вогником нас радують у групі гарбузи. Завдяки їм створюється такий контраст із краєвидом зав’ядання природи за вікном, що від цих яскравих плодів у кімнаті одразу стає якось затишніше. І ліхтарик із гарбузика виходить дивовижно гарний — справжнісінький будиночок для маленьких чарівних створінь. І до того ж він дуже смачний — хоч у сирому, хоч у запеченому вигляді, хоч із сирочком, хоч із часничком. А гарбузовий сік із медом діє заспокійливо, снодійно.
І знову — тема горіхів. У вересні – жовтні вони падали, діти їх збирали, а тепер надійшов час їх приховати в листя під деревами, між коріння. Для птахів, білок і на допомогу мудрагелям гномам розкладаємо ми їх у парку під час Свята ліхтариків. Як же все-таки волоський горіх нагадує головний мозок людини! Аби поласувати, горішок спершу слід відшукати, адже зморшкувата зовнішня шкаралупа маскує його в опалому листі. Потім дещо замурзатися й потрудитися, аби розбити, потім іще поморочитися з добуванням горіхового зерня, якщо горіх розколовся лише на дві половинки. І, аби отримати максимум задоволення, знімемо тонку коричневу плівочку із зернятка. 
У цей час важливо ділитися тим, що маєш. Хлібці Мартина замішуються з темного борошна. Кожна дитина отримує по шматочку тіста, викачує його в долоньках (не на клейонці) в невеличку кульку. Тісто в руках дітей зігрівається по-різному: одна людина може віддати більше тепла, інша — менше. Склавши долоньки, як для молитви, ми дещо стискаємо кульку, змінюючи її форму на приплюснуту. А потім чітким прямим рухом ребра правої долоні натискаємо на ліву, де лежить тісто. Так на хлібці відтворюється символічний образ:

І Мартин плащ мечем своїм
На дві частини розділив.

Якщо повернути хлібець на 90 градусів і зробити ще один поділ, вийде хрест. Так в одній людині колись поєдналися воїн і священник. Цими хлібцями обов’язково слід ділитися з кимось іще, не з кола сім’ї. Одна маленька дівчинка, повертаючись зі свята, відломила шматочок жебракові в переході. Такі моменти западають глибоко в душу і запам’ятовуються надовго.

Адвент. Холодно, вже зима. Так хочеться зігрітися! Звісно ж, на допомогу прийде чай із медом. У одній із груп нашого садочка вишита торбинка з чаєм із літніх квітів є традиційним різдвяним подарунком, що нагадує про сонячну Іванову епоху. І знову ж таки, те, що було зовнішнім, тішило око, напувало ароматом, тягнуло соки із землі завдяки силам Сонця, стає внутрішнім теплом, віддає тепер свої сили, аби допомогти внутрішньому народженню сонячних сил Людини. А що ж є доповненням до чаю? Звичайно, солодощі! Вони заполонюють наші смакові бажання в епоху зимових свят — час, що створює всі умови для того, аби вправлятися в самообмеженні та терплячості. Виховання цих якостей — нелегке завдання навіть для дорослого. Тому можна почати з того, що якусь частину смачного печива з корицею, кардамоном, цукатами скласти в красиву коробку або корзинку й приховати аж до свята. Коли в групі з’явиться ялинка, можна прикрасити її зокрема в й цими запасами. Тоді на Різдво печиво, зрізане з різдвяного дерева, буде невеличкою нагородою за терпляче очікування. Яблука, як і хліб, також варто роздивитися окремо. На Різдво яблуко — це плід із Дерева пізнання.
Із 25-го грудня в нас канікули. Коли на початку січня ми повертаємося до садочка, то робимо невеличку епоху, що поєднує в обрядових звичаях України мотиви поклоніння пастухів і царів. На свято до приходу батьків ми готуємо кутю з медом, горіхами та сухофруктами, варимо узвар. Усі наші свіжі фрукти зі своєю життєвістю відійшли на задній план, а сушені заготовки все ще сповнені смаку.

Під час епохи Трьох царів несуть свою символічну суть на столі заморські сухофрукти: фініки, інжир тощо. Трави, що присмачують основні страви й активно зігрівають ізсередини, продовжують допомагати нашому травленню. Цікаво дещо поекспериментувати з прянощами: кмин, шавлія, чебрець, кріп, любисток. Заморожені або зацукровані ягоди та фрукти додають різноманітності зимовому меню. Поруч зі злаковими свою користь зберігають коренеплоди, вони ж допомагають у боротьбі із зимовими недугами. До свята Колодія під’їдаються запаси домашніх заготовок, квашені овочі. Млинці ми печемо в групі з піснями та їмо їх із сирочком, маслом, сметаною, варенням. А потім настає найстриманіший, зокрема і в їжі, час.

Великий піст, як утримання від задоволень, у їжі особливо помітний. Я бачу можливим дотримання його дорослою людиною, що супроводжує дітей у групі. Тільки не варто робити це надто явним.

Хай не знатиме ліва рука твоя,
що робить правиця твоя.
(Мт. 6:3)

Звісно, діти помічають зміну харчової поведінки дорослого й задають питання, коли вихователь за спільним столом їсть не як зазвичай із ними сирник, а лише хліб. Проте спокійна, з посмішкою, відповідь заспокоює дитину, а старші діти вже самі відповідають малюкам: «Зачекаємо до Великодня». У цей час ми висаджуємо пророщене зерно в горщики, дрібне квіткове насіння можна виростити в яєчних шкаралупках і навесні просто з ними висадити в прогріту землю.
А ще в нас виникла думка, що цілком доречно було б приготувати перед Великоднем прісні хлібці – коржики з пророщеного та підсушеного зерна. Спробуємо втілити її в наступні передвеликодні епохи.
Напередодні перед Світлим Воскресінням, або перед святкуванням Великодня, в групі ми випікаємо великодній хліб. Здобний, на заквасці, з родзинками. Тиха, радісна урочистість панує в групі, адже тісто не любить галасу. Моя бабуся навіть розмовляла пошепки, коли ставила опару, й не дозволяла мені бігати та грюкати дверима.
Знову в групі круглий стіл зі світлою скатертиною, у центрі, в мисці, накритій чистим рушничком, — тісто, що підійшло, по краю стоять маленькі формочки, змащені олією. Діти, умиті й причесані, сидять на стільчиках, вихователь бере невеличку прозору піалу, в якій золотом просвічує олія, і м’якими рухами змащує простягнуті до нього дитячі долоньки. Хрестоподібно — від зап’ястка до пальчиків і зліва направо. Пройшовши коло, піала повертається на стіл, і дітям у руки роздають тісто — стільки, щоб на третину заповнити формочку, яка стоїть перед кожним. Із залишків тіста формують більшу пасочку. Це найтихіша випічка в році. Потім дорослі накривають усе великим рушником і йдуть із дітьми мити руки. Поки ми на прогулянці, пасочки сплять, поки обідаємо — також. І лише до казки або коли діти йдуть до спальні, надходить час ставити їх пектися. Спечену велику пасочку ми розрізаємо під час свята, а маленькі — діти забирають додому. У день святкування під час прогулянки хтось знаходить у траві великоднє яєчко — й одразу ж усі жваво доєднуються до пошуків. На обідньому столі, накритому зеленою скатертиною, серед весняних квітів стоїть ошатна корзина з великодніми яйцями, ми радісно граємо в битки, з’ясовуючи, чиє міцніше, посипаємо сіллю і їмо. Пошук та поїдання яєць і великодньої здоби відбуваються, звісно ж, із настанням Світлого Воскресіння.
З приходом весни в нашому раціоні з’являються перші салатні трави, листкові овочі. Дуже смачні молоді, щойно розкриті, липові бруньки; листя кульбаби та молодої кропиви також можна пробувати, проте збирати їх слід не в межах міста. Далі до меню долучаються перші сезонні овочі та фрукти. Іще в цю пору ми випікаємо з тіста ритуальних пташечок і гніздечка та з ними закликаємо весняне тепло.

 


Спекотними літніми днями діти все більше хочуть пити. Чиста вода в групі є завжди, вона налита в глиняний глек і накрита тканинною серветкою. До Іванового дня на столі з’являється свіжий, рідкоплинний мед. Тепле літо знову наповнить нас своїми живлющими силами, що допоможуть звершити новий виток життєвої спіралі.

 

 

Матіас Ґірке. Логіка серця

Як укріпити сили зцілення

12 березня 2025 року відбулася зустріч з доктором Матіасом Ґірке — антропософським лікарем, який був керівником Медичної секції Гетеануму з вересня 2016 по вересень 2023 року. Під час цієї зустрічі Матіас Ґірке говорив, як можна підтримати, допомогти собі в умовах трагічних подій сьогодення. Як допомогу він пропонував звернути увагу на шість духовних вправ, а також наводив медитації, які підтримуватимуть у складний період випробувань. Зустріч можна передивитися за посиланням.

Коли я дивлюся на сонце,
Його світло промовляє до мене променисто.
Про дух, що сповнений благодаті
Через світ буття творить.
Сонце, носій сяйва,
Сила твого світла на матерію
Викликає життя із земних
незмірно багатих глибин Землі.
Коли я відчуваю в своєму серці,
Дух промовляє своє слово
Про людину, яку він любить
крізь час і вічність.
Серце, носій душі,
Духовна сила твого світла
Викликає життя з людської істоти
з незмірно глибоких глибин людського єства.
Я бачу, дивлячись вгору,
на яскраву сонячну кулю,
Могутнє серце світу.
Я відчуваю, дивлячись всередину
тепле життя серця:
Одухотворене людське сонце.

Рудольф Штайнер

 

Під загрозою смерті
Дух мого життя, захисник і супутник,
Будь добротою серця в моїх бажаннях,
Будь людською любов’ю в моїх почуттях,
Будь світлом істини в моїх думках.

In Todesgefahr
Du Geist meines Lebens, schützender Begleiter,
Sei Du in meinem Wollen die Herzensgüte,
Sei Du in meinem Fühlen die Menschenliebe,
Sei Du in meinem Denken das Wahrheitslicht.
 

Травма та внутрішні органи

Зустріч з лікаркою Габі Фостер

11.03.2025 відбулася зустріч з лікаркою Габріелою Фостер, зустріч присвячена впливу травми на внутрішні органи людини. Передивитися зустріч можна за посиланням.

Трохи інформації про зустріч:

Турботливий ангел мого життя
Вирушає зі мною і тримає нитку
У мирі між моїми ближніми.
Шум та ілюзія загрожують мені,
Та все ж майстер ткацького верстату – доброта,
І на мене чекає теплий янгол, коли я прийду.

П’ятиконечна зірка Версаль

Я твердо ставлю себе на місце існування (ліва нога)
Упевнено ступаю життєвим шляхом (права нога)
Любов лелію в глибині свого буття (ліва рука на рівень плеча)
Надію закладаю у все, що роблю (права рука на рівень плеча)
Упевненість вражаю у мисленнях (голова злегка відкинута назад, погляд – вперед)
(зворотний жест)
(Стрибок в зірчасту форму 3 рази)

Як вітер допоміг деревцу

казка

 

Далеко-далеко, в далекой стране на небольшом острове, жило маленькое деревце. Оно было тоненькое и едва заметное. Никто не обращал на него внимания. Люди проходили мимо и не прятались в его тени от летнего жаркого солнца, птицы пролетали мимо и не строили на нем гнезда, кошки пробегали мимо и даже не смотрели в его сторону. И даже плющ, который любит окутывать все вокруг своей листвой, и тот не обращал на это деревце никакого внимания. Деревце совсем загрустило.

“Я очень молодое, но уже очень сильное!” – подумало деревце. Поднатужилось, поднапружилось и выпустило из себя еще три тоненьких ствола. – “Теперь у меня четыре ствола и, наверняка, кто-нибудь обратит на меня внимание!” – подумало деревце.

Но деревце это было еще совсем молодое, а четыре его ствола были совсем тонкими, и росло оно не в центральном парке городка, где по вечерам гуляли люди, а в тенистом уголке одного из дворов, куда редко заходили местные жители. Совсем расстроилось деревце и даже захворало. Увидел это ветер. Он везде летает, все видит и все слышит. Понял ветер, что надо спасать деревце. Но как он поможет? Ведь у ветра нет ни рук, ни ног.

Тогда ветер полетел на восток, через реки и озера, через горы и долины, туда, где жила маленькая феечка с большими глазами, широкой улыбкой и звенящим голоском. Ветер подхватил ее и перенес на остров, к этому деревцу. Феечка так любила растения и животных, что она сразу увидела маленькое деревце, которое нуждается в ее заботе.

Феечка каждый день прилетала к деревцу, разговаривала с ним, рассматривала его веточки и листочки. А однажды даже повесила на его ветку настоящую кормушку для птиц! И деревце почувствовало ее заботу и любовь. Оно обрадовалось, потянуло свои ветки вверх, к солнцу, расправило листочки. И сразу к нему прилетели птички и с желтой грудкой, и с красной, и с ярким оранжевым клювом. Они прилетали, садились на его ветви и пели ему свои прекрасные песни. И кошки стали приходить, чтобы послушать эти песни и полежать в тени его листвы.

Феечка смотрела на это и радовалась. А ветер полетел искать другое деревце, которому нужна его помощь.

Сказання про коваля Вьолунда

Пєса для 4 класу

Дійові особи:

Нідуд, король

Бедвільд, принцеса

1-й принц

2-й принц

1-й стражник

2-й стражник

3-й стражник

4-й стражник

 

Слагфід

Егіль

Вьолунд

 

Валькірії:

Сванхвіт

Ельрун

Хервер

 

Хор

 

Сцена 1

На сцені Нідуд на троні. Під кінець хору з’являються стражники – під барабанний дріб.

Хор:

З півдня до півночі піднявся ліс,

Величезні глиби гранітних гір

Бережуть кордони –

На кожній горі

Страж стоїть.

Як о південь проб’є,

Спускаються стражі у серце країни,

Біля трону Нідуда мову ведуть.

1 страж:

На півночі дрімучий ліс

Вершини до небес підніс.

На стежках кігтів та копит сліди,

Не лежить людині шлях сюди.

2 страж:

На гірському півдні лише граніт –

Куди не глянь – під сонцем горить.

Лишень вітер приніс відзвук життя

Начебто вовка далеке виття

3 страж:

У вовчій пасмурній долині

Воїни із роду фінів

З давніх полюють давен

Поруч страшних трясовин

4 страж:

Їх сьогодні бачив я:

То Слагфід – наступник короля,

З ним Егіль – кращий із стрільців

І Вьолунд – гордість ковалів.

Нідуд:

Тримайте й далі свій дозір

Серед долин, річок та гір.

Трьох братів ні на мить не лишайте

І кожного дня мені надсилайте

Вісточку: де вони – живуть в долині

Чи геть пішли, до своєї пустелі нині.

 

 

Сцена 2

У лісі біля озера

Під кінець хору з’являються брати

Хор:

Всю зиму віють вітри,

Віхола снігу намела

Навколо вовчого озера

З бурями борються брати,

Деревину по течії сплавляють

В долині дім майструють

Слагфід:

                Кінець прийшов довгій зимі

                Ось він, західний вітер весни

Егіль:

                У цій долині наче полонені ми,

                Зла доля привела нас сюди

Вьолунд:

                Так, люди рідкість тут

                Але звірі прийдуть до води.

                Готуйте лук

                До першого полювання навесні.

Слагфід:

                Брати, погляньте – вдалині лебедів зграя!

                А ну, кого із них моя стріла вибирає?

Егіль:

                Погляньте, пера біліші за лілії водяні,

                Це діви летять – валькірії!

Ховаються

Хор:

                У чистій небесній висі

                Летіла зграя лебедів.

                Легенько торкнулась крилами

До гладі озерної  у лісі.

І сонце, затьмаривши собою,

Три діви сіяли красою,

На берег вийшли високий

Лебедине скинувши опір’я.

Виступають лебеді. Хор співає пісню варяжського гостя

Вьолунд (до братів):

                Вкрадемо їхні крила

                І сховаємо в таємне місце

                Тоді у нашій власті

                Навіки буде ця краса

Брати викрадають крила.

Сванхвіт:

                В журчанні струмків

                На дні зарослих балок

                Чується мені вітання

Сестер моїх – русалок

Ельрун:

                У сяйві сонця

                Над гладдю озера

                Я бачу друзів своїх –

                Ельфів спритних!

Хервер:

                Сестроньки, щось тут недобре мені,

                Здається, ми тут не одні!

З’являються брати.

Егіль:

                Передчуття не підвело тебе,

                В моїх руках крило твоє.

(до Ельрун)

                Не лише тобі з ельфами жартувати,

                Ти, Ельрун, будеш мені слугувати.

Слагфід (до Сванхвіт):

                Як станеш подругою сміливою мені,

                Будеш королевою на моїй землі.

Вьолунд:

                Хервер, поглянь і посміхнись мені

                Візьми цей перстень як знак вірності тобі.

Сестри:

                Ні! Час та вітер зовуть нас вперед!

Слагфід:

                Командувати наша черга тепер.

                Ви полонянки наші,

                Сводобу свою повернете,

                Як тільки наш тайник знайдете!

Брати ідуть, ховаючи крила у таємне місце і закриваючи його на ключ.

 

 

Сцена 3

На сцені сестри:

Хор:

І справами дівчат стали

Домашні всі турботи,

Важкі колють колоди,

Щоб у пічці дрова топити.

І довгою зимою робити

Їх пальці звикли килими

Про крила забувають вони,

У відчаї політ вже не кличе їх.

Сванхвіт:

                Сестри, дев’ять минуло літ,

                Звільнення нема з тих пір!

Хервер:

                Немає кінця краю нашій

                Тяжкій праці домашній

                Як повернутися на батьківщину нам?

Ельрун:

                Якби ж нам, сестри, повернути крила

                Ніхто б нас тут вже не утримав

Сванхвіт:

                А чи не завеликий для обіду горщик цей?

Хервер:

                Підійде, але щось занадто він важкий.

                Піду його почищу на струмок.

                Погляньте, ключ – мабуть, нічий.

Ельрун:

                Твоєю рукою, Хервер, веде долі рука

                Та це ж є ключ від тайника!

Сестри відкривають тайник і беруть крила.

Ельрун:

                Прощавай долина горя і печалі!

Хервер:

                Прощавай земля, де щастя ми пізнали!

За сценою мисливський ріжок.

Сванхвіт:

                Швидше, сестроньки, до мене

                Удруге не відкрити двері.

Відлітають, зявляються брати.

 

Вьолунд:

                Як тихо, господинь не видно..

Егіль:

                Тайник відкритий! Все очевидно…

Слагфід:

                Пророцтва старовинні всі збулися!

                Дороги наші, браття, розійшлися!

Егіль:

                Дружин повинні наших ми знайти.

Вьолунд:

                Мені ж доля каже з вами не йти.

Розходяться.

Хор:

                Ось так розпався союз,

Розійшлися навіки брати.

За Ельрун прекрасною на схід

Відправився в погоню Егіль.

А Слагфід рушив на південь

Наздоганяючи сяючу Сванхвіт.

 

Сцена 4

На сцені Нідуд. Як і в 1 сцені, з’являються стражники.

1-й страж:

Учора вранці над долиною

Я чув клекіт лебединий,

Далеко на північ полетіла

Прекрасних птиць зграя

2-й страж:

                Вчора на південь повз мене

                Промчав Слагфід, син короля

3-й страж:

                Увечері  Егіля я зустрів

                Він через хащі мчав

                «Ельрун, вернись!»-на увесь ліс кричав.

4-й страж:

Залишився вдома лиш  коваль один

Сімсот дорогоцінних перснів з ним.

Без братів Вьолунду не встояти,

У долину Вовчу слід нам піти.

Нідуд:

                Гаразд, ось мій наказ:

                Тепер пора. Настав наш час.

                В долину мчіть, Вьолунда в’яжіть,

                До мене його живим ведіть.

                Слугою мені буде і рабом,

                Короною клянусь я в тому.

 

Сцена 5

На сцені спить Вьолунд.

Хор:

Воїни прокрались безшумно

До Вьолунда у Вовчу долину

Жодної гілки не зламавши,

Вереск ногою не стоптавши.

Коло замкнулося. Коваль,

Що кував перстень коханій,

Від примхи не втече ворогів,

Не омине їхньої клешні.

З’являються воїни.

4-й страж:

                Біди не відчуваючи, він спить

                Але переможе силу хитрість.

В’яжуть Вьолунда.

Вьолунд:

                Як, злодії, сюди дістались ви –

                Так старались ви через скарби?

4-й страж:

                Не тільки золото, а і тебе з собою заберем.

                Перед Нідудом постанеш королем!

Ведуть до Нідуда, прихопивши мішок із золотом.

 

 

Сцена 6

Біля трону Нідуду.

Нідуд:

                Де золото ти взяв?

                У гномів вкрав?

Вьолунд:

                Красти – не моє це ремесло

                Скарби – батьківський спадок.

Нідуд:

                А перстень цей – він сяє більше всіх!

                Нехай мою доньку прикрасить він!

Вьолунд:

                Я для дружини викував його!

Нідуд:

                Ковалю, мені це все одно!

Вьолунд:

                Лиш Хервер носити його  достойна.

                За перстень цей помста моя  негайна!

Нідуд:

                Ковалю, ти погрожуєш мені?

                Нахабний, слухай , що судилося тобі:

                Вистачить тобі по світу бродити,

                Віднині мені будеш служити!

                А щоб на ліс дивився рідше,

                Тобі підріжемо, як конику, піджилки!

Два воїни схоплюють мечі, підрубують Вьолунду ноги і відтягують в сторону, «на острів».

 

Сцена 7

На сцені кує Вьолунд.

Хор:

                На просторах безмежного моря

                Стоїть одинокий острів.

                Хвилі з усіх боків

Підходять до його берегів.

Бурі і холод звели

Скал і бухт високі мури.

Зрідка корабель припливе

Поглянути як там Вьолунд живе.

Вьолунд – коваль одинокий

Полонений тут і правитель.

Ніг своїх швидких позбавлений,

До острова воїн прикований.

Таємно від усіх

Кує собі крила міцні.

Настане час – і піднімуть

Вона його до небес

Пута неволі розірвуть

І путь до свободи відкриють.

З’являються два принци:

1-й принц:

                О майстре, дозволь нам на труд твій поглянуть!

                Здалека тримаємо ми путь!

Вьолунд:

                Звідки ви і що вам треба тут?

1-й принц:

                О Вьолунде, чекає тебе винагорода!

                Ми – Нідуда славного сини-

                На майстерність твою поглянути повинні.

Вьолунд:

                Ближче підійдіть і огляньте все!

                А завтра потайки приходьте –

                Лишень для вас одних я покажу,

                Що у скрині своїй я бережу.

Принци ідуть.

Хор:

                В цю ніченьку темну

                Вьолунд очі не зімкнув,

                Не бачив снів, про совість забув.

                Холодним серце стало

                Бо готував він загибель страшну

                Для наслідників шведського трону

                Для синів Нідуда короля.

Заходять принци.

1-й принц:

                Ми з корабля зійшли ще на світанку,

                Ніхто не бачив нас.

2-й принц:

                Куєш кольчуги ти, списи і ножі.

                Не приховуй, все покажи.

Вьолунд:

                За дверима кована скриня стоїть,

                В замку залізний ключ стирчить.

                Чим вище кришку піднімете,

                Якнайкраще все розглянете.

Принци зникають за ширмою

Хор:

                До скрині підійшли

                Кришку підняли,

                Лукавство підстерігало братів.

(Литаври)

                Вьолунд голови геть відрізав обом

                І під міхи ноги їх засунув,

                З черепів чаші зробив,

                Вковав у срібло і Нідуду їх послав.

                Ясних очей яхонти яскраві

                Мудрій надіслав дружині Нідуда.

                Зуби обох взяв і для Бедвільд

                Нагрудні пряжки і персні зробив.

Заходить воїн.

Вьолунд:

                Віднеси царю з дарунками цю скриню

                Скажи – старався для нього коваль.

Воїн виходить.

Сцена 8

На сцені Нідуд. З’являється Бедвільд

Бедвільд:

                Зникли брати! Де вони, батьку?

                Спокою більше не маємо ми.

                Перстень, що ти одягнув на мій палець

                Розкололося і повністю розпалось.

                Ніхто не може поладнати,

                Крім коваля Вьолунда.

Хор:

                Нема нікого і ніде не було –

                Після богів грізних

І гномів гірських,

Хто б повернув цей перстень як він був,

Окрім Вьолунда.

Та бережись, донько Нідуда,

Злості його немає меж.

Помста над ним розлита, як імла.

Бедвільд:

                Я зважусь на корабель піти

                І буду Вьолунда, ворога мого,

                На колінах молити,

                Хай злобу він забуде і щастя нам верне,

                Хай перстень цей в руках його

Свій образ, як колись, знайде.

Пливе корабель. Бедвільд іде до Вьолунда.

Бедвільд:

                Прийшла я до тебе таємно

                Проти батькової волі.

                З’єднай дві половинки персня.

Вьолунд:

                Як не боїшся ти, Бедвільд, мене

                Сама ти вибрати повинна нині:

                Дві половини персня я з’єднаю,

                А ти свою з моєю долею з’єднай!

Бедвільд:

                Хай буде так! Батька вину –

                Перед тобою – я на себе прийму!

Віддає перстень Вьолунду. Він встає, опираючись на її плече. Ідуть.

 

Сцена 9

На сцені стражники, Нідуд, його дружина.

1-й страж:

                Погляньте, у небі величезний птах летить.

2-й страж:

                Не бачу, очі мої сонце сліпить.

3-й страж:

                Більший ніж орел. Уже над стіною.

4-й страж:

                Гляньте, це ж Вьолунд- герой.

Вьолунд (на підвищенні з крилами):

                Гей, Нінуде, з тобою хочу говорити.

                Можу тобі страшні таємниці відкрити.

                А ти лишень дай мені клятву одну:

                Берегти у домі своєму дружину мою.

Нідуд:

                Клянусь, її не ображу я.

                Ось тобі, Вьолунде, слово царя.

Вьолунд:

                Тоді знай же: дружина моя –

                Бедвільд, донечка твоя!

Бедвільд:

                Я – дружина Вьолунда, твоя донька.

                Батьку, ти мене не проженеш.

Принци (з-за сцени):

                Вьолунд убив твоїх синів,

                Царю, ти п’єш із чаш своїх.

                Схились, батьку, над срібною чашею,

                Ти в ній почуєш стогони наші.

Вьолунд зникає.

Королева:

                За жадібність свою отримай відплату!

                Оплакувати нам навіки нашу втрату.

Хор:

                З півдня до півночі піднявся ліс,

                Величезні глиби гранітних гір

                Бережуть границі.

                Над всією країною грозою повисло – горе царя.

                Прийняв в свій дім доньку Нідуд-цар

                Не прокляв бідолашну Бедвільд Нідуд-цар

                Виховував внука і всюди возив з собою,

                Допоки не виріс із сина Вьолунда

                Оспіваний у гімнах герой!

(Пісня варяжського гістя).

 

 

                                                                                           

 

Київська вальдорфська школа «Софія» шукає нових учнів

Якщо думаєте про альтернативні методи навчання для своєї дитини

 

Ми всі мріємо виростити свою дитину здоровою, розвиненою, щасливою Але як це зробити? Як не втратити її дорогоцінний внутрішній потяг до пізнання світу й зберегти його на довгі роки? Яким чином виховати моральну, обізнану людину зі своєю життєвою позицією? Як навчити її особистість мистецтву жити та діяти у світі?

🌿 Вальдорфська педагогіка

На радість, вальдорфська педагогіка пропонує виважені та ґрунтовні відповіді. За підтримки батьків школа створює максимально можливі умови для реалізації цих задач. Тут не спираються тільки на традиційні шкільні форми уроків, а виходять з потреб сучасного життя. Для цього теоретичні заняття доповнюються різноманітними практичними завданнями, екскурсіями, походами, дослідженнями природи, численними експериментами, виставами, концертами, художніми практиками, соціальною активністю тощо. 

 

🌿 Історія

Ця унікальна педагогіка була запропонована та втілена в життя понад 100 років тому відомим філософом Рудольфом Штайнером й вже довела свою надзвичайну ефективність. З того часу кількість вальдорфських шкіл невпинно зростає. На сьогодні у 70 країнах світу нараховується понад 1250 Вальдорфських шкіл і 1915 дитячих садків.

 

 

🌿 Сьогодення

В Україні Вальдорфська педагогіка завойовує все більше прихильників. Школи та садочки Дніпра, Кривого Рогу, Києва, Микалаїва та Одеси гостинно відкривають свої двері усім, хто цінує здорове виховання дітей.
В Києві вальдорфський садочок «Софія» а потім й школа «Софія» були створені понад 25 років тому. На сьогодні вони отримали достатньо вагомі практичні результати, підтверджені часом. Перші випускники вже привели до школи своїх дітей й активно співпрацюють з вчителями, вносять свої ідеї в творчій педагогічний процес.

🌿 Запрошуємо вас ближче познайомитися з вальдорфським садочком та школою на сайті Київської вальдорфської школи «Софія»
Це простір, де діти ростуть у любові, творчості та радості кожного дня. 😊