Життя – це найцінніша річ для усіх… Що таке гра для дитини – це її життя. Для того, щоб дитина виросла гармонійною і людяною в умовах, коли надколюється життя, їй потрібна гра… «Гра заради гри»… і наша увага… і любов… багато любові…
Це маленька спроба хоч чимось допомогти дітям, які попали в скрутне становище. Бо діти повинні залишатися дітьми завжди, навіть на війні. Для того, щоб подолати стрес… Для того, щоб мати змогу вирости і подорослішати в свій час…
Але в цих страшних умовах дорослі теж відчувають стрес і розгубленість. І тому, я гадаю, що ця стаття буде в допомогу дорослим, щоб чимось зайняти дітей, щоб увести їхню увагу від зовнішніх обставин. Діти навчаються наслідуванням, вони сприймають інформацію образами, і через творчість навчаються жити.
По-перше, дітям потрібно відчути, що вони не самі, що вони разом, що вони не кинуті. Тому обійми, доторкання і, звичайно, коло!
В ньому відбувається непомітне психотерапевтичне зцілення дитини.
І речі краще брати природні: камінці, шишки, деревину… м’ячі зробити зі відрізаних і заповнених будь-якою крупою шкарпеток ( розрізали навпіл, засипали крупу чи насіння, зав’язали вузлика і залишком обернули м’ячик навколо), тканинки, хустинки, картонні коробки ( для хатинок)… Такі швидко зроблені разом з дитиною із підручних засобів іграшки – найцінніші для дитини, бо мають теплу живу енергію, вкрай необхідну для дитини в таких умовах.
Перш за все:
Ранкове Привітання в колі!
Зазивалочка до кола:
В коло всі, в коло всі, –Музика гука,Хто твій друг, хто твій брат? –Ось тобі рука!Доброго ранку, Сонце привітне!Доброго ранку, Небо блакитне!Доброго ранку, в небі Пташки!Доброго ранку, маленькі Дубки!Всіх я вітаю, всіх я Люблю!Бо всі живемо в одному краю!Світло на небі! (ручки вгору)Світло в мені! (ручки до серця)Я подарую (розводимо ручки)Світло тобі (землі)! (даємо чи сусіду, чи землі)
Для діток більш старших (1-3 класу і далі)
О, Сонце! Любе Світло!Осяє день мені!І Дух живе в душі,Дає він тілу міць!В промінні золотімШаную я, о Боже,Наснагу у людей,Яку в душі моїйТи виплекав в добрі!І маю спрагу яДо праці і знання!Від тебе постаютьПотрібні Світло й міць!До тебе струменятьПодяка і Любов!
Привіталочка з пальчиковими іграми:
Маленька зіронька моя!Моє земне людське ім’я!Поклич мене і я озвусь,Як зірка в небі засвічусь!
В колі – «Знайомство»:
Називаєш своє ім‘я і м’яч вправо передаєш, і так по черзі кожна дитина, потім те ж саме вліво. Потім м’яч кидаєш (чи котиш, якщо сидиш у колі) тому, чиє ім’я запам’ятав.
Тілесні ранкові ігри (від Світлани Ройз) важливі в будь-який час – дітям і дорослим, але вранці саме зараз вони просто необхідні. Від нашої “тілесності” зараз буде залежати, як ми впораємося із емоційним навантаженням, травмуванням.
Дорослий йде по колу і торкається кожної дитини:
«Доброго ранку, носик, доброго ранку щічки, доброго ранку вушка, доброго ранку шийка, доброго ранку плечики…» – торкаємося різних частин тіла, промовляючи слова (можливо, цілуючи). Треба пройтися по всьому тілу.
Коврик – простукати себе, все тіло, мов коврик.
- Орангутан – стукати із криком «Яяяя» себе по грудній клітині, мов мавпа.
- Ліпка – розминати тіло, як тісто, чи пластилін.
- Чи робити пиріг, коли діти лягають разом штабелями, а одна дитинка по них катається наче скалочка…
- Колобок – спочатку “засипати” муки – пройтись легкими рухами по всьому тілу, потім, “налити” води – рухи, що гладять. Ліпимо тісто, а потім робимо колобок – дитина сидить, обійнявши себе руками. А ми її обіймаємо за спинку. Розкриваємо руки – колобок “випікся”.
- Кенгуру – дитина сідає животик к нашому животику і міцно обіймає .
- Люлечка. Сісти за дитиною, обіймаючи її за спинку, можна погойдатися .
- Обійманці – обійми мене, сильніше, ніж я.
- Призначити дитину головною по рахунку обіймів.
- Поцілунки – квадратний, трикутний, овальний – цілувати лобик чи щічку багатьма поцілунками так, щоб їх послідовність утворила форму.
- Якого кольору поцілунок (є прекрасна книга “якого кольору поцілунок) – наприклад, я тебе зараз цілую жовтим поцілунком, малиновим, райдужним…
- Торкатися один одного “різними доторками” – як зайчик, як змія, як лисиця хвостиком.
- Сніговик – “ліпимо” із тіла дитини сніговика. Просимо напружити всі м’язи, наче він змерз. А потім “гріємо сонечком” – а зараз вийшло сонечко і сніговик тане. І дитина розслабляється.
- Очищення. Сонечко чи вода проходить (із нашими торканнями) по тілу зверху донизу – і змиває, освітлює все, що напружує, лякає, заважає.
- Ти – Хатинка. У тебе є підлога, (ніжки) стіни (проходимо по всьому тілу доторками),криша – голівка. Ти в домику. (Можна покласти руку на серце).
- Квітка чи дерево. Запитати у дитини, ким вона хоче бути, якої квіткою, чи деревом. Торкнутися стоп – (в тебе дуже міцне коріння, воно із землі бере все, що потрібно для життя і міцно тримає тебе) . Торкнутися боків (У тебе такий стрункий сильний міцний гнучкий стовбур. Він може зігнутися, може схилитися, але він ніколи не зламається. Він витримає всі вітри та урагани). Торкнутися голівки – (а це твоя крона – красива, ніжна, соковита, сильна). Ти – дерево Життя.
- Можна сповити дитинку у ковдру, як маленьку лялечку и колихати її, заспівати їй колискову, чи погладжувати її.
На тактильні відчуття:
По колу передавати різні речі: легка хусточка, важкий шарф, м’яч, потім їх кидати сусіду, щоб той спіймав.
Розминка у колі:
Сіли-встали, сіли-встали!Локіточки привітались!На носочках станцювали,На п’яточках постояли.Знову сіли, знову встали!Подивились вдалечень,Підстрибнули у височень!
Ритмічна частина:
В колі передаємо іншому (повторюємо рухи)
- проплескати у долоні;
- передати тишу (в закритих долоньках);
- передати жабку (підстрибнути напівприсядки);
- передати маленьке жабенятко ручками (долоньками напівзігнутими по підлозі: хлоп-хлоп);
- передати мишку ( пальчиками по підлозі пробігти);
- передати шурхотіння (дві долоньки лодочкою і в них: ш-ш-ш);
- передати тупотіння як слоник;
- ніжками різні ритми відбивати;
- ніжками зробити: носочки урізнобіч – з’єднали;
- підскочили на одній ніжці, на другій, на обох раз-два;
- ніжками походить навколо себе урозвалку косолапо на зовнішньому боці стоп, як ведмедик;
- ніжками навкруги походить на внутрішньому боці стоп як криволапка;
- наприкінці декілька разів передаємо обіймашку…
- Пішли по колу вправо, а потім вліво (діі показуємо рухами)
Всі тихіше, ідуть миші,А за ними йдуть ведмеді,Всі замурзані у меді.Гуп-гуп-гуп, гупотять,Так ідуть, що аж пихтять!А за ними – лиска,Щось смачненьке лизька.А за ними щось кривеньке,Щось кривеньке і хитреньке!Воно собі поспішає,Відставати не бажає!Обігнало всіх качок (навприсядки йдемо та прискорюємось)Усіх чапель і бузьок.Так всіх перегнало,Що аж заблукало!
Торкаємось – кожна дитинка своїх частин тіла:
Одна в нас є голова,А очків два.І скроні дві,І щічкі дві,І ручкі дві,І дві ноги,А ось язик один!А як би два були б дива!
Як фізичне навантаження можна зробити невеличку смугу перешкод: і в ній з мотузки викласти змійку, по якій треба пройти на певному етапі, коло і інші форми. Можна залучити до неї скакалку ( 10 разів проплигати), залізти на стілець, злізти…
Ігри про праве-ліве:
(щоб у дитини рівномірно розвивались обидві півкулі мозоку)
– Всі пам’ятають, де у нас право, де ліво? Права і ліва рука вгору:
Зайчик Ой! (права)І зайчик Ай! (ліва)Утікали в дубовий гай!Ой-ой-ой!Ай-ай-ай!Кличе мама на весь гай!
Праву ручку вверх – ліву вбік, голову охоплює права ручка, вуха торкається ліва; на вікно ліва рука показує, права на коліні лежить; правою рукою носа торкаємось, а лівою вуха…
Або одночасно: зверху праву руку у кулак, зігнуту у лікті, а під неї долоньку відкриту лівої руки.
Чи живіт гладиш, по голові тихесенько стукаєш.
В колі: правою рукою обійняти свою голову, лівою рукою обійняти голову сусіда… І придумати різні вправи для різних рук собі і сусіду…
Права-ліва-дві руки плескати по парах чи собі по колінах:
Ніс сміхунчикСміху міх!Сміх розсипався на сніг!
Плескати собі по колінах чи у парі (теж права-ліва рука, потім обидві)
Хто тихесенько іде,Той ніколи не впаде!А хто швидко побіжить,Може носика набить!
Плескати долонькою своїй долоньку сусіда по колу:
Давно млинчиків не їли:Ми млиночків захотіли.Ой млинці, млинці, млинці,Ой млиночки мої!
З великою подякою за поміч у наданні матеріалу вихователям і завідуючій вальдорфського садочка «Софія» (Наталії Орловій, Юлії Чаркіній, Віті Іванівні), вчительці вальдорфськоі школи «Софія» Юлії Єфімовій, вчителям-ведучим Всеукраїнського вальдорфського семінару Лесі Музиченко, Олені Колюховій, Світлані Протасовій, Наталії Орловій і всім небайдужим, хто люб’язно ділився корисним матеріалом.
війна
Гра зміцнює дитину. Терапевтичні ігри
Це маленька спроба хоч чимось допомогти дітям, які попали в скрутне становище. Бо діти повинні залишатися дітьми завжди, навіть на війні. Для того, щоб подолати стрес... Для того, щоб мати змогу вирости і подорослішати в свій час...