Малювання форм є важливим предметом для початкової школи. Починаючись у першому класі, воно супроводжує учнів до п’ятого й замінюється геометрією вільної руки (геометричними побудовами без використання інструментів).

Даний предмет може викладатися окремими циклами або ж регулярними уроками протягом року.

Його мета – розвивати мислення і творчу волю учнів, а також почуття ритму, композиції, зміцнювати в дітях внутрішню активність сприйняття, навчати їх бачити форми природного оточення і штучного середовища, що важливо для їхнього художнього виховання.

Здібності, які розвивають, займаючись малюванням форм у молодших класах, реалізуються в подальшому на уроках математики, креслення, малюнку, історії мистецтв та інших.

На заняттях малюванням форм важливо, щоб учні глибоко внутрішньо переживали ритмічну організованість і динаміку матеріалу, який вивчається. Тому в перші роки навчання вони не просто малюють, але багато рухаються, в класах ходять по формам, роблять їх на уроках евритмії. Поступово учні переходять від великих, яскравих зображень до складних деталізованих вправ, що вимагають великої точності та просторового мислення.

 

1 клас (70 годин)

Основна тема 1-го класу – елементарні форми: пряма і крива лінії. Пряма як виявлення ясності і спрямованості мислення, крива як реалізація вольового, динамічного компоненту дії.

Основні вправи І епохи:

  1. Вертикальні прямі.
  2. Горизонтальні прямі.
  3. Діагональні прямі.
  4. Пропорційні відношення прямих.
  5. Кути.
  6. Найпростіші геометричні фігури.
  7. Різноманітні варіанти кривих.
  8. Композиції з кривими.
  9. Метаморфози кривих.

Основні вправи II епохи:

  1. Коло.
  2. Спіраль.
  3. Еліпс.
  4. Лемніската.
  5. Метаморфози кругових форм.
  6. Розвиток теми кривих в напрямку елементів великих літер. Підготовка до письма.

 

 

2 клас (70 годин)

Таким чином, малювання форм в 1-му класі підготовлює і підводить напрямок уроків – дослідження симетрії. Тема протилежностей, полярність і взаємодоповнюваність у 2 класі є темою року. Їй відповідає вивчення байок та легенд про святих.

Основні вправи І епохи:

  1. Дзеркальні форми.
  2. Завершення незакінчених форм.
  3. Вертикальна симетрія.
  4. Горизонтальна симетрія.

Основні вправи II епохи:

  1. Поєднання вертикальної і горизонтальної симетрії.
  2. Орнаменти з елементами симетрії різноманітної складності.
  3. Доповнення орнаментів симетричними рядами. Дані вправи розвивають у учнів сприймання закінченості, правильності форми. Зміцнюють почуття ритму і рівноваги.

 

 

3 клас (35 годин)

Основна тема уроків – коло і вписані в нього форми, асиметрична симетрія, орнамент та його метаморфози.

Кругові форми важливі у 3-му класі, оскільки в цьому віці у дітей актуалізується  переживання  своїх  відношень  з  оточенням,  почуття відокремленості, власної цілісності, наявності “центру” всередині.

Основні вправи:

  1. Коло з різноманітними симетричними побудовами всередині.
  2. Коло з вписаними геометричними фігурами.
  3. Асиметрична симетрія.
  4. Вправа на співвідношення і перетворення фігури і фона.
  5. Метаморфоз кругових форм.
  6. Складні симетричні орнаменти та їх метаморфоз.

Подібні вправи дозволяють розвивати в дітях рухливість, гнучкість у сприйманні оточення. Стимулюють творчий, живий елемент в мисленні, здібність до нестандартних рішень.

 

 

4 клас (35 годин)

Основною темою цих двох років є плетіння. Причому зміст уроків розвивається від одиночних форм – вузлів – до складних орнаментів з переплетінням декількох ліній і рухів у різних фазах. Аналогом побудови подібних форм є плетіння вузлів, шнурів, а також ткацтво, якими займаються учні на уроках рукоділля.

Основні вправи:

  1. Вузли.
  2. Окремі елементи кельтського орнаменту.
  3. Окремі елементи орнаменту часів Київської Русі.
  4. Ірландське асиметричне плетіння.
  5. Кельтський орнамент.
  6. Традиційний орнамент часів Київської Русі.
  7. Книжкові заставки з елементами тексту на кирилиці.
  8. Хрестові форми.

 

 

5 клас (35 годин)

Запропоновані вправи перекликаються з темами року (скандинавська міфологія), з вивченням пам’ятників давньої літератури на уроках краєзнавства. У цьому класі основна тема – елементи і варіації грецького орнаменту.

Основні вправи:

  1. Простий меандр.
  2. Складний меандр.
  3. Меандричний орнамент.
  4. Пропорційні відношення елементів меандру.
  5. Накладення форм.
  6. Накладення рухів в різних фазах. Зворотний рух.
  7. Варіації лабіринтів.

Подібні вправи допомагають розвитку просторових уявлень, мислення і волі учнів, готують перехід до геометрії, яка з’являється вперше у 5-му класі.

Детально вплив занять з малювання форм на розвиток дитини описує в своїй першій книзі Петер Бюхі. У другій частині автор розкриває терапевтичну сторону цього предмета та представляє нам велику кількість зразків форм для роботи з дітьми.