Малювання форм є важливим предметом для початкової школи. Починаючись у першому класі, воно супроводжує учнів до п’ятого й замінюється геометрією вільної руки (геометричними побудовами без використання інструментів).
Даний предмет може викладатися окремими циклами або ж регулярними уроками протягом року.
Його мета – розвивати мислення і творчу волю учнів, а також почуття ритму, композиції, зміцнювати в дітях внутрішню активність сприйняття, навчати їх бачити форми природного оточення і штучного середовища, що важливо для їхнього художнього виховання.
Здібності, які розвивають, займаючись малюванням форм у молодших класах, реалізуються в подальшому на уроках математики, креслення, малюнку, історії мистецтв та інших.
На заняттях малюванням форм важливо, щоб учні глибоко внутрішньо переживали ритмічну організованість і динаміку матеріалу, який вивчається. Тому в перші роки навчання вони не просто малюють, але багато рухаються, в класах ходять по формам, роблять їх на уроках евритмії. Поступово учні переходять від великих, яскравих зображень до складних деталізованих вправ, що вимагають великої точності та просторового мислення.
1 клас (70 годин)
Основна тема 1-го класу – елементарні форми: пряма і крива лінії. Пряма як виявлення ясності і спрямованості мислення, крива як реалізація вольового, динамічного компоненту дії.
Основні вправи І епохи:
- Вертикальні прямі.
- Горизонтальні прямі.
- Діагональні прямі.
- Пропорційні відношення прямих.
- Кути.
- Найпростіші геометричні фігури.
- Різноманітні варіанти кривих.
- Композиції з кривими.
- Метаморфози кривих.
Основні вправи II епохи:
- Коло.
- Спіраль.
- Еліпс.
- Лемніската.
- Метаморфози кругових форм.
- Розвиток теми кривих в напрямку елементів великих літер. Підготовка до письма.
2 клас (70 годин)
Таким чином, малювання форм в 1-му класі підготовлює і підводить напрямок уроків – дослідження симетрії. Тема протилежностей, полярність і взаємодоповнюваність у 2 класі є темою року. Їй відповідає вивчення байок та легенд про святих.
Основні вправи І епохи:
- Дзеркальні форми.
- Завершення незакінчених форм.
- Вертикальна симетрія.
- Горизонтальна симетрія.
Основні вправи II епохи:
- Поєднання вертикальної і горизонтальної симетрії.
- Орнаменти з елементами симетрії різноманітної складності.
- Доповнення орнаментів симетричними рядами. Дані вправи розвивають у учнів сприймання закінченості, правильності форми. Зміцнюють почуття ритму і рівноваги.
3 клас (35 годин)
Основна тема уроків – коло і вписані в нього форми, асиметрична симетрія, орнамент та його метаморфози.
Кругові форми важливі у 3-му класі, оскільки в цьому віці у дітей актуалізується переживання своїх відношень з оточенням, почуття відокремленості, власної цілісності, наявності “центру” всередині.
Основні вправи:
- Коло з різноманітними симетричними побудовами всередині.
- Коло з вписаними геометричними фігурами.
- Асиметрична симетрія.
- Вправа на співвідношення і перетворення фігури і фона.
- Метаморфоз кругових форм.
- Складні симетричні орнаменти та їх метаморфоз.
Подібні вправи дозволяють розвивати в дітях рухливість, гнучкість у сприйманні оточення. Стимулюють творчий, живий елемент в мисленні, здібність до нестандартних рішень.
4 клас (35 годин)
Основною темою цих двох років є плетіння. Причому зміст уроків розвивається від одиночних форм – вузлів – до складних орнаментів з переплетінням декількох ліній і рухів у різних фазах. Аналогом побудови подібних форм є плетіння вузлів, шнурів, а також ткацтво, якими займаються учні на уроках рукоділля.
Основні вправи:
- Вузли.
- Окремі елементи кельтського орнаменту.
- Окремі елементи орнаменту часів Київської Русі.
- Ірландське асиметричне плетіння.
- Кельтський орнамент.
- Традиційний орнамент часів Київської Русі.
- Книжкові заставки з елементами тексту на кирилиці.
- Хрестові форми.
5 клас (35 годин)
Запропоновані вправи перекликаються з темами року (скандинавська міфологія), з вивченням пам’ятників давньої літератури на уроках краєзнавства. У цьому класі основна тема – елементи і варіації грецького орнаменту.
Основні вправи:
- Простий меандр.
- Складний меандр.
- Меандричний орнамент.
- Пропорційні відношення елементів меандру.
- Накладення форм.
- Накладення рухів в різних фазах. Зворотний рух.
- Варіації лабіринтів.
Подібні вправи допомагають розвитку просторових уявлень, мислення і волі учнів, готують перехід до геометрії, яка з’являється вперше у 5-му класі.
Детально вплив занять з малювання форм на розвиток дитини описує в своїй першій книзі Петер Бюхі. У другій частині автор розкриває терапевтичну сторону цього предмета та представляє нам велику кількість зразків форм для роботи з дітьми.
педагогіка
Малювання форм у програмі вальдорфскої школи
Для чого ми вивчаємо цей незвичайний предмет та за яким планом учні проходять заняття з малювання форм?