Така традиція є спільною і для України, і для всіх пострадянських держав. Особливо сильно вона відчувається в освітній системі. Прагнення змінити ситуацію і об’єднує вальдорфські ініціативи цих країн. Але щоб змінювати, треба знати ідеал. Нижче подано один з варіантів структури школи, що наближається до ідеального.
Статут
Статут подібний до людського скелету. У звичайному житті його не відчувають (якщо це відбувається, то людина почуває себе дискомфортно). Людина з більшим задоволенням відчуває силу своїх м’язів і тепло крові. Так само і шкільне життя будується мудро і повноцінно лише за умови, що натхнення, тепло і сила роботи струмують через учителів, а вся бюрократія, тобто скелет, не є перешкодою у цій роботі.
Деякий час школа може працювати і без статуту, якщо всі вчителі захоплені своєю працею і сповнені доброї волі. Але ще не існувало жодної школи в світі, в якій би ця с итуація тривала досить довго. І тому від самого початку створення школи варто було б прийняти чіткий і ясний статут шкільного устрою, щоб на момент появи в школі перших проблем він став тим міцним скелетом. Ще раз підкреслюю, що добре продуманий статут не шкодить живій і сповненій ентузіазму педагогічній роботі вчителів, навпаки, саме тоді він і не відчувається, відступаючи на другий план.
Розподіл видів діяльності,
відповідальності та правомочності прийнятих рішень
у штайнерівській школі
Основна ідея тут полягає в тому, що нести на собі відповідальність і приймати всі необхідні рішення в певній сфері діяльності повинен той, хто на практиці здійснює цю діяльність. Практично це означає, що у всіх (з різними варіаціями, звичайно) штайнерівських школах за педагогічне керування школою і педагогічну роботу в ній відповідальність несе лише педагогічна колегія, а за господарську роботу – лише господарча колегія. Ці дві колегії тісно взаємопов’язані у своїй роботі, і про це мова йтиме далі.
У тричленній будові суспільного організму крім духовної (у даному випадку педагогічної) і господарської сфер існує ще й правова. У школі вона не потребує спеціального оформлення у вигляді відокремленої адміністрації. Ця сфера однаково реалізується всіма співробітниками школи у процесі їх спільної діяльності: і господарською, і педагогічною колегіями. В країнах, де за забезпечення штайнерівських шкіл відповідає держава (наприклад, у Фінляндії), роль господарчої колегії як господарського органу знижується, а як правового – посилюється.
Господарська і правова діяльність певною мірою є другорядною для основної мети існування школи, і у штайнерівських школах різних країн існують різні варіанти її реалізації. Але оскільки школа – це перш за все організація, яка діє у духовній сфері, то тут особливо важливо зберегти «педагогічний суверенітет» педагогічної колегії. Решта видів діяльності, навіть якщо вони є достатньо незалежними, підкоряються педагогіці.
Іншими словами, за всі рішення, пов’язані з педагогікою і педагогічним керівництвом, відповідальність несе педагогічна колегія.
Склад педагогічної колегії
Хто може стати членом педагогічної колегії? До її складу можуть входити лише вчителі й особи, які безпосередньо працюють з дітьми (наприклад, шкільний лікар, за умови, що в нього є достатня підготовка в галузі штайнерівської педагогіки), і ніхто крім них.
Входження до складу педагогічної колегії передбачає також бажання працюючих у школі вчителів взяти на себе повну відповідальність за школу. Педагогічна колегія в загальній структурі школи і є тим чиновником, що несе відповідальність за керівництво шкільним життям так само, як у традиційній школі – директор. Тому за кожне рішення педагогічної колегії повну відповідальність несуть всі її члени. Саме тому вступ до педагогічної колегії повинен бути абсолютно усвідомленим кроком. Звичайно, ідеальною ситуація є в тому випадку, коли всі вчителі, що працюють у школі, входять до педагогічної колегії. В деяких молодих школах це іноді можливо здійснити на практиці. Загальним принципом завжди залишається те, щоб до педагогічної колегії входило якомога більше вчителів. Мова в жодному випадку не йде про те, щоб правосильна приймати рішення педагогічна колегія являла собою певну елітарну групу в той час як більшість педагогів займали б позицію пасивних спостерігачів, що не беруть участі в прийнятті рішень.
Діяльність педагогічної колегії та способи прийняття рішень
Правила діяльності педагогічної колегії слід було б складати таким чином, щоб колегія навіть в найнесприятливішій ситуації діяла демократично, у кращому, ідеальному випадку – колегіально. Адже саме в цій сфері сьогодні виявляються людські здібності, притаманні сучасності. Постійно вести чисто колегіальну педагогічну роботу не здатна жодна педагогічна колегія, демократично ж працювати здатна майже кожна.
Демократичне прийняття рішень означає насамперед те, що педагогічна колегія буває змушена виносити деякі питання на голосування.
Далі, в правилах має бути чітко закріплено те, що члени педагогічної колегії повинні підкорятися прийнятому рішенню навіть тоді, коли вони голосували проти. Цей принцип є само собою зрозумілим у всіх демократично діючих організаціях. Якщо когось із вчителів він не задовольняє, то єдиним виходом для такого вчителя є піти з педагогічної колегії або зі школи. Іншої можливості протистояти вже прийнятому рішенню не існує. Все вищесказане може збентежити тим, що воно не відповідає ідеалу роботи педагогічної колегії. Однак такий демократичний спосіб роботи є «рятівним жилетом» у тому випадку, коли реальні люди падають зі своєї ідеальної висоти і стають звичайними людьми.
Власним способом діяльності, до якого педагогічна колегія буде постійно і свідомо прагнути, є колегіальний вид роботи. Це означає, що рішення повинні були б прийматися одноголосно, без проведення голосування.
Таке прийняття рішень означає насамперед те, що кожний член колегії докладе зусиль, аби піднятися до рівня, до якого сьогодні вже здатна піднятися свідомість сучасної людини. Це рівень звільненого від суб’єктивних почуттів свідомого мислення. Засідання педагогічної колегії повинні бути за силою внутрішнього настрою настільки «святими», щоб кожен педагог міг свідомо поставити перед собою вимогу: «Протягом цих годин роботи я відмежуюся від своїх суб’єктивних відчуттів. Я не стверджую, що хтось із колег мені особисто ближчий, ніж інший. Я не ображуся, якщо буду змушений визнати, що в якомусь питанні можу бути неправий. Я намагатимуся зробити все можливе, щоб свідомо знайти найреальнішу і найправильнішу відповідь на усі питання, що виникають».
У вирішенні кожного питання існує одна-єдина правильна відповідь. Вона не є останньою і вічною істиною, але в даний момент і в даному місці є найкращим з усіх можливих рішень.
Хто мав можливість пережити це реальне зусилля педагогічної колегії, спрямоване на пошук оптимального рішення, яке потім, в результаті хай навіть дуже складного шляху, одноголосно було знайдено, той розуміє, яку силу ясності й бадьорості в шкільне життя вносить діяльність такої колегії. І це є не фантазією, а жорстокою реальністю. Штайнер говорив про те, що педагогічна колегія і є тою «чашею, в яку сходить дух самої педагогіки», і ще він говорив про те, що педагогічна колегія – це серце школи, від роботи якого залежить її здорове життя.
Відповідальність педагогічної колегії
Педагогічна колегія повинна бути в будь-який момент повністю поінформованою про все, що відбувається в школі, і готовою активно втрутитися, якщо в цьому виникне потреба. Це необхідно навіть у тих видах діяльності, в яких правочинність прийняття рішень лежить на інших органах шкільного управління.
Педагогічна колегія складає навчальний план школи і вирішує все, що пов’язано зі складанням щорічних навчальних програм. Вона відповідає за реалізацію навчальних планів. Іншими словами, колегія відповідає за педагогіку – від основних завдань до дрібниць.
Педагогічна колегія приймає на роботу і звільняє вчителів. Прийом на роботу, природно, вважається господарським питанням. Тому педагогічна колегія не може самостійно відкрити посади, але вона може звернутися з проханням про це до господарчої колегії. Шкільні кошти – це та реальність, за використання якої несе відповідальність господарча колегія. Але розподіл цих коштів затверджується педагогічною колегією. І якщо, нарешті, посада відкривається, то педагогічна колегія самостійно приймає на роботу нового педагога.
Педагогічна колегія представляє школу у всіх педагогічних та педагогічно-адміністративних питаннях. І саме тому необхідно бути особливо пунктуальним у дотриманні існуючих правил щодо цього питання: завжди, коли школа повинна, наприклад, зустрічатися з урядовцями, на цій зустрічі мають бути присутні представники господарчої і педагогічної колегій.
Педагогічна колегія відповідає за всі питання, пов’язані з учнями. Деякі дисциплінарні заходи є настільки сильними, що питання про необхідність їх застосування має бути винесено вчителем на педагогічну колегію. Наприклад, такими заходами є виключення зі школи, зокрема й тимчасові. В житті часто виникають ситуації, коли сам учитель відчуває, що потребує допомоги у вирішенні проблем у навчанні і вихованні. Тоді така проблема виноситься на обговорення педагогічної колегії. І практика показує, що це – справді кваліфікований спосіб вирішення питань.
Хоча окремий педагог має дуже велику свободу, яку слід свідомо поважати й цінувати, та все-таки саме педагогічна колегія несе відповідальність за те, щоб жоден з педагогів у роботі не суперечив проголошеним педагогічним принципам. Тому традиційно на щотижневих засіданнях колегії всі вчителі по черзі розповідають про навчання в своєму класі. Такий спосіб роботи контролює ситуацію, хоча насправді в ньому закладена якість, протилежна контролю. У процесі такої роботи ідеї окремих педагогів передаються у розпорядження всієї колегії, і таким чином її свідомість розширюється.
В педагогічній колегії існує обов’язок не розголошувати змісту спільних обговорень стороннім особам. І це зрозуміло, оскільки таким чином охороняються права учнів та їх родин. Це питання професійної таємниці дуже важливе. До відома оточуючих доводяться лише остаточні рішення, і практика доводить необхідність такого принципу.
Якщо члени педагогічної колегії не довірятимуть своїм колегам (наприклад, сумніваючись у тому, що хтось із колег не буде розповідати й обговорювати процес прийняття із рішень), то плідна праця педагогічної колегії буде порушена. В деяких штайнерівських школах цьому питанню надається великого значення, – якщо вчитель розголошує внутрішній зміст засідань педагогічної колегії, то це може стати навіть причиною його звільнення.
Освіта вчителів
Вчитель ніколи не може стати «кваліфікованим» або «досконалим». До обов’язків педагогічної колегії входить постійна самоосвіта, це стосується і особистої відповідальності окремих педагогів. На практиці це може втілитися, наприклад, у таких формах роботи. На щотижневих засіданнях колегії частина часу відводиться на «педагогічну» роботу. Традиційно засідання розпочинається зі спільних занять мистецтвом. Після цього, наприклад, можна розглянути чиюсь педагогічну роботу або спільно обговорити якесь педагогічне питання.
Побудована таким чином праця безпосередньо пов’язана з практикою постійної педагогічної освіти і відіграє дуже важливу роль у школі.
Педагогічна колегія може при необхідності організувати (в своєму-середовищі або в більш широкому контексті) тематичні зустрічі. Одним із дуже корисних способів роботи є проведення на початку літа тижня підготовки до наступного навчального року. Протягом такого тижня обговорюються питання навчання в різних класах, зорієнтовані на майбутню осінь. Така робота створює фундамент для підготовки до наступного навчального року.
суспільство
Соціальна структура школи
Школа без директора. Її особливо важко уявити суспільству з глибоко вкоріненою традицією надмірної централізації. Еро Пелтонен ділиться фінським досвідом